Apogeo
Reklama

Schmarcz: Slabý „výtlak“ úspěšných podnikatelů ve veřejné debatě a naše politická bída: Proč nejsou byznysmani více slyšet v médiích?

26.02.2025, Autor: Martin Schmarcz

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Schmarcz: Slabý „výtlak“ úspěšných podnikatelů ve veřejné debatě a naše politická bída: Proč nejsou byznysmani více slyšet v médiích?

Proč tak málo slyšíme slova významných podnikatelů? Lidé jako Pavel Tykač, nebo Daniel Křetínský se občas mihnou v nějakém rozhovoru či vydají autorský článek. Vždy má smysl je pozorně číst. Ale stává se to málokdy. A nestačí to k nastolování témat veřejné debaty.

V ní tak nad byznysem jasně dominují populismus, aktivismus, případně nenávist a osobní útoky. Lze snad chápat, že těm, kteří jistě mají jiné starosti, se do takové pokleslé arény nechce. Tím se však stávají součástí problému. Neboť kdo mlčí, souhlasí…

Není snad třeba vysvětlovat, že unijní i česká byrokracie nejsou ke kapitalismu právě přátelské. Ti, kteří vybudovali velké prosperující firmy, toho dosáhli vzdor regulaci, nikoli díky ní. Pokud se nechceme stát skanzenem, kam se lidé z někdejších rozvojových zemí budou jezdit dívat na úpadek kdysi mocné, bohaté a skvělé civilizace, musíme to změnit. Kdy? Včera už bylo pozdě. Přičemž uplynulých patnáct let mohutně otřáslo vírou, že zlepšení přinesou politici „sami od sebe“. Je třeba dát jim pořádný „kopanec“.

Demokracie není ničím jiným, než kultivovaným střetem zájmů, neustálých konfliktů a jejich řešení prostřednictvím volených zástupců. Před sto lety se tento zápas odehrával prostřednictvím „profesních“ stran. Některá hájila zájmy rolníků, jiná statkářů, velkého byznysu, živnostníků, dělníků, případně věřících. V podstatě bylo nemožné, aby se poslanci či ministři za určitou stranu jakkoli postavili proti svému elektorátu. Který dobře znali a zpravidla mohli počítat s jeho dlouhodobou přízní.

V dnešní době je tento transparentní, ale ne vždy stabilní systém nahrazen tzv. catch all parties. Tedy partajemi, které hledají podporu u širších voličských skupin na základě přihlášení se k určitým idejím, ne přímé příslušnosti k nějaké socioekonomické skupině. Byť někdo je silnější u seniorů či lidí s nízkými příjmy, jiný u vzdělaných městských liberálů, hranice už nejsou tak ostré. Tím se politika zbavuje rozdrobenosti a tendence porcovat stát na malé „pašalíky“, kde si každý hlídá jen svůj dvorek.

Mělo by to fungovat díky tomu, že takový systém generuje dvě či několik málo stran se širokým záběrem, jež jsou nuceny se jednak posouvat ke středu, čímž se omezují výkyvy po změně vlády, jednak mít program „pro všechny“, což jim umožňuje lépe spravovat stát. Nicméně čím dál více vidíme, že jedna důležitá skupina není dost dobře zastoupena. Ano, jsou to podnikatelé. Někteří jsou možná schopni realizovat své zájmy prostřednictvím lobbingu, ale to se týká jen jich, či maximálně jednoho odvětví.

Fakticky neexistuje cílevědomá, dlouhodobá a úspěšná politika budující podmínky pro byznys jako celek. Sice se o tom hodně mluví, strany třeba i připraví různé semináře a programové konference, poslanci a ministři navštěvují kongresy podnikatelských komor a svazů, kde pak slibují napravit to či ono. Slovy Járy Cimrmana: „Myšlenka jistě dobrá. Výsledky… nejsou dobré.“ Prostě tak nějak chybí tah na bránu – a při změně vládnoucí garnitury se obvykle začíná znova.

Co s tím? Lobbing v parlamentu nestačí. Je třeba ovlivňovat veřejnou debatu. Tak, jako to dělají jiní. Třeba klimatičtí aktivisté s malou hrstkou zapálených a vytrvalých bojovníků protlačili hluboké změny systémy. Které mimo jiné drsně poškozují právě podnikání. Jistě, nedokázali by to sami. Nicméně jejich hlas byl slyšet natolik silně, že si někteří politici a šíbři zkrátka řekli, že by se to dalo šikovně zneužít. Vyšli jim vstříc, získali popularitu – a rovněž přesměrovali do svých kapes stovky miliard euro zelených dotací a grantů.

Profesní svazy a komory jsou fajn. Konference také. Texty a rozhovory rovněž – snad si je alespoň přečtou ekonomičtí redaktoři a odpovědní politici. Ale ke změně společenské atmosféry je nutné dělat mnohem víc. Je třeba něco jako „protržní“ aktivismus. Tedy masivní nastolování témat důležitých pro kapitalismus a byznys, srozumitelná formulace řešení problémů a ovlivňování veřejného mínění. Co potřebuje podnikatel k úspěchu? Ne mnoho: efektivní regulaci, přístup k financování a vlastní mozek.

Na trhu mají fungovat jen taková pravidla, která chrání jeho účastníky, ať producenty či konzumenty. Prostředí musí být stabilní, předpověditelné, nesmí vytvářet bariéry v podnikání a musí z něj zmizet zbytečná byrokracie. Co se týká peněz, nemyslí se tím dotace, granty či zakázky, ale možnost dostupného úvěrování na základě čistě byznysových pravidel, nebo ještě lépe díky burze. A nápady už si musí přinést každý sám. Vidíme, že formulace politických cílů a zájmů byznysu je stejně snadná, jako u penzistů.

Myslím, že silnější a častější hlas zástupců podnikatelů by přivítala i média. Přinesl by totiž zajímavý korektiv a alternativní pohled k dnes převládajícímu chóru politiků, expertů, akademiků či aktivistů. Samozřejmě zde platí totéž, co pro všechny ostatní: větší bere. Ten, kdo vystavěl mocnější impérium, případně se umí lépe, zajímavěji a razantněji vyjadřovat, než jiní, má větší šance zaujmout, být častěji zván zejména do televizí a více ovlivnit mínění lidí. Skutečně potřebujeme podnikatelské „mediální hvězdy“.

Jak řečeno, „velcí kluci“ se u nás drží stranou. Buď nemají potřebu ukazovat se na veřejnosti, nebo se nechtějí nechat vláčet po sociálních sítích zuřivými antikapitalistickými bojůvkami. Více vidět jsou šéfové profesních organizací. Ale ti jsou okoukaní a často se vyjadřují opatrně, aby nepopudili politiky proti svému svazu, nebo jeho členy kteří mají různé názory. Marná sláva, i byznys potřebuje své Klause, Topolánky a Babiše. Bez silných vůdců, kteří strhnou publikum, se nic nezlepší. A politická bída bude dál působit i tu ekonomickou.

Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Fed a ECB: Jak velké banky hýbou českou ekonomikou

31.05.2025, Autor: Josef Neštický

Když Federální rezervní banka USA (Fed) nebo Evropská centrální banka (ECB) změní úrokové sazby, dopady se dříve či později projeví i v Česku. K 28. květnu 2025 jsou jejich přístupy rozdílné – zatímco Fed vyčkává s vysokými sazbami, ECB je postupně snižuje. Jak to ovlivňuje naši korunu, inflaci nebo hospodářský růst?

Euro v ČR: dočkáme se společné měny?

30.05.2025, Autor: red

Přijetí eura v České republice zůstává otevřenou otázkou i v roce 2025. Ačkoli jsme se k tomuto kroku zavázali už při vstupu do EU v roce 2004, konkrétní termín stále chybí. Jaké jsou hlavní překážky a můžeme vůbec odhadnout, kdy a jestli vůbec korunu nahradí euro?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Soudruzi, přivezli miliardu… Hurá! Ale získal ji ministr Blažek… Jééé!

30.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak výkřiky publika ze slavného Vysockého songu působí mnohé reakce na fakt, že resort spravedlnosti získal miliardu korun z darovaných bitcoinů. Proč tolik zklamání až naštvanosti? Inu, on v jeho čele stojí Pavel Blažek. Velkou částí mediálního a aktivistického mainstreamu nenáviděný politik, přestože pod jeho vedením úřad realizuje významnou liberální agendu. Další příčinou vzniku pseudocausy je u nás rozšířený zlozvyk vynášení informací. Když si to ale celé v klidu promyslíme, měli bychom se spíše radovat, že stát zbohatl.

Důvěra v EU je na vrcholu

30.05.2025, Autor: Josef Neštický

Důvěra v Evropskou unii dosáhla podle nejnovějšího průzkumu Eurobarometru nejvyšší úrovně od roku 2007, když jí věří 52 % Evropanů. Za tímto rekordem stojí reakce EU na globální krize, ale i rostoucí pocit evropské identity. Jak se v tom všem orientují Češi a co to znamená pro naši budoucnost?

Evropské obranné firmy v boji o talenty: Prosperita přináší nové výzvy

30.05.2025, Autor: red

Evropské obranné společnosti zažívají nebývalý rozmach. Zvýšené výdaje na obranu a geopolitické napětí ženou jejich podnikání vzhůru, ale s růstem přichází i problém – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Jak se firmy perou o talenty a co to znamená pro budoucnost odvětví?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Obchodní válka na obzoru: Co by znamenalo 50% clo USA na EU?

30.05.2025, Autor: red

Představte si, že by se zboží z Evropy do USA zdražilo o polovinu. Právě takovou hrozbu představuje potenciální zavedení 50% cla ze strany USA na dovoz z EU, o kterém se intenzivně diskutuje. Jak by tento krok ovlivnil evropskou ekonomiku, české firmy a nakonec i nás všechny?

Británie: Konec divokého západu „Kup teď, zaplať později“

29.05.2025, Autor: Vojtěch Benda

Čím dál oblíbenější systém, kdy kupující platí za produkt postupně, je v Británii vlastně neregulovanou půjčkou. Podle tamních úřadů tak hrozí, že by se kupující mohli přílišným využíváním tohoto způsobu platby dostat do dluhové pasti. Z toho důvodu tamní vláda plánuje poskytovatele této služby více regulovat.

Švehla: Což takhle staré dobré plánování?

29.05.2025, Autor: Martin Švehla

I když je letošní atmosféra prostoupená národohospodářským optimizmem, reálně je česká ekonomika spíš v postkrizové situaci. Celková životní úroveň se jen zvolna vrací na hodnoty z roku 2019, tedy před covidem. Nominálně vzrost sice HDP z 252 mld dolarů v roce 2019 na loňských 330 miliard dolarů, ale tato čísla jsou z hlediska životní úrovně velmi relativní.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Piráti nás chtějí nakopnout? Už toho zkopali až dost

28.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jsou kampaně horší a lepší, populistické a věcné, negativní a pozitivní. A pak drzé. Ta pirátská se řadí k poslední kategorii. Oni že nám slibují výstavbu bytů, odstranění byrokracie, modernizaci státu, transparentnost, snížení daní rodinám?

Americké banky a kryptoměny: Nový stablecoin na obzoru?

27.05.2025, Autor: Josef Neštický

Několik velkých amerických bank, včetně JPMorgan Chase či Bank of America, zvažuje společný vstup do světa kryptoměn prostřednictvím vlastního stablecoinu. Informaci přinesl Wall Street Journal a naznačuje, že tradiční finanční giganti chtějí držet krok s digitální revolucí. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama