e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Co se to vlastně v ekonomice děje?

06.08.2024, Autor: Martin Švehla

4 votes, average: 4,00 out of 54 votes, average: 4,00 out of 54 votes, average: 4,00 out of 54 votes, average: 4,00 out of 54 votes, average: 4,00 out of 5
Švehla: Co se to vlastně v ekonomice děje?

Výkon ekonomiky meziročně stoupnul o pouhé 0,4 %, přičemž hlavním zdrojem růstu byla domácí spotřeba – zahraniční poptávka klesá. Vzrostly výkony v dopravě, v obchodech, v ubytování a v pohostinství. Průmyslová výroba naopak klesla, přitom nezaměstnanost stoupla jen mírně (na 2,9 %).

Pořád to tedy vypadá na slušný blahobyt: máme stálá zaměstnání, trávíme dovolené v přímořských letoviscích, akceptujeme rostoucí ceny v restauracích, bereme si hypotéky, kupujeme nová auta a někde také voláme po vyšších mzdách. Zatím ne moc hlasitě. 

Za pozornost ovšem stojí stejná čísla – HDP a nezaměstnanost – v delších časových řadách: nezaměstnanost se před 10 lety pohybovala kolem 6 – 7 %, HDP byl na úrovni 4.387,8 mld Kč a rostl ročně v průměru o 3,5 %. Na konci roku 2019 byla nezaměstnanost na 2 %, ale HDP za tu dobu vzrostl o zhruba 20 % a dosahoval výše 5.307,2 mld Kč (ve srovnatelných cenách roku 2015). Česká ekonomika tedy dokázala zaměstnat více lidí a ti vytvořili více hodnot – přes 4 % pracujících vytvořilo za 6 let navíc 20 % HDP.

Pandemie covid 19 tento vývoj zastavila a ekonomika se vydala trochu jiným směrem: Na konci roku 2023 představoval HDP částku 5.285,5 mld Kč, tedy pořád ještě o 0,5 % méně než před pandemií. Nezaměstnanost prošla za tu dobu jen relativně malými změnami mezi 2 – 3 % (aktuálně v červnu 2024 je to 2,9 %). Stejné množství pracujících tedy vytváří menší hodnoty.

Za pozornost stojí i další okolnost: na tvorbě HDP se významně podílí růst spotřeby domácností. To lze vysvětlovat tím, že lidé v pandemii nákupy odkládali a teď to dohánějí, vnímají obnovenou stabilitu cen, nacházejí více důvěry v ekonomiku a dosahují i vyšších mezd. To je všechno pravda, ale na druhé straně hlásí banky rostoucí zájem o půjčky na spotřebu domácností a rostoucí objem nesplacených půjček a to je naopak varující. Na domácím trhu vidíme trochu levnější potraviny, ale zároveň rostou náklady domácností na bydlení a to může být jedním z důvodů: domácnosti se úhradám za spotřebu vody, energií a za nájemné těžko mohou vyhnout. Nákupy šatstva, nábytku nebo auta se dají odložit, v sortimentu potravin se lze orientovat na levnější druhy, návštěvy kin a divadel se dají oželet, ale u bydlení je taková volba velmi obtížná. Tak možná někomu nezbývá než si na tyto náklady půjčit a pak má problém půjčku splatit – také z čeho? Z rostoucích mezd?

Průměrná hrubá měsíční mzda vzrostla za rok 2023 o 7,5 %, což byl reálně (v poměru k inflaci) stále ještě pokles o – 2,9 %. Za letošní první čtvrtletí se to spravilo. Mzdy rostly meziročně nominálně o 7 % a konečně tedy i v reálném vyjádření o 4,8 %. To číslo je ovšem velmi relativní. Průměrná mzda zahrnuje vysoké platy manažerů a přes dvě třetiny obyvatel na ni nedosáhnou. I když je volání po vyšších mzdách a platech stále slyšitelnější, zásadní změna se čekat nedá. Celková čísla o spotřebě domácností a o mzdách neplatí určitě pro všechny a dá se spolehlivě odhadnout, že těch šťastnějších ubývá. 

Přesto všechno panuje zvláštní nálada, shrnutá do lidového rčení: nedrbej si, co tě nesvědí a nehas, co tě nepálí. Zaměstnanci ani živnostníci se kvůli vyšším příjmům nepřetrhnou. Mnozí dají přednost volnému času před nějakými přivýdělky, přesčasy, nebo většími zakázkami. Firmy neriskují a neinvestují. Čeká se, až se vzpamatuje ekonomika v Německu. Veškerá snaha zdá se býti upřena k obnovení situace před pandemií, k obnovení toho slibného ekonomického růstu, kdy bylo dost zakázek, kdy byla stabilní a nízká cena energií, plynulé dodávky všeho možného, pevný kurz koruny, výhodné dovozy z Číny a diskuze kolem životního prostředí spíš jen akademické. 

Situace kolem nás se ale změnila a je nabíledni, že stejnou prací, stejným sortimentem a se stejnou kvalifikací se už stejných výsledků jako v minulosti nedobereme. Evidentně platí, že “kdo chvíli stál, již stojí opodál”. Jan Neruda vyslovil tuto myšlenku někdy v roce 1890 (ve sbírce básní Zpěvy páteční) a burcoval s ní národ k novým činům v novém čase. 

Bylo to v hektické době nástupu průmyslové výroby, rozvoje měst a proměn venkova, politického kvasu, rozšiřování volebního práva, uzákonění stávek a větší dostupnosti kultury a vzdělání. Sociální útrapy znásobené první světovou válkou vyústily ale nakonec v osamostatnění Československa a v posílení ekonomické výkonnosti. Těžké časy podněcují sílu k nápravě … jen je otázkou, jak těžké ty časy musejí být, aby se ledy pohnuly. 

Prošli jsme obdobím světové krize 2008, ze které se česká ekonomika zotavovala poměrně pomalu. Pomoci měl i režim kurzového závazku (2013–2017), kdy ČNB držela svými intervencemi podhodnocený kurz koruny a dodávala tak exportérům peníze navíc. Ty – jak se ukázalo – nebyly využity k investování do nových technologií a k hledání nových trhů. Jelo se zřejmě osvědčenou cestou. Kurzový závazek skončil, mimořádné zisky z exportu také a vše zůstalo při starém. ČNB nakoupila v té době devizy za více než 2 biliony (tedy přes 2 tisíce miliard!!!) korun. Těžko říct, zda by takové množství bylo nabídnuto při reálném kurzu a jaký by ten kurz tehdy byl. Každopádně se tři a půl roku prodávalo euro za 27 Kč, takže dotace to byly ve stovkách miliard ročně. Přišla vysoká inflace, kterou jsme si vysvětlili jako důsledek růstu cen energií, a odložené poptávky, přežili jsme dva roky s vyššími sazbami a opět se vracíme ke klidu. 

Odpověď na titulní otázku je tedy jednoduchá: svět se radikálně mění, ale u nás se neděje celkem nic. Jenom čas neúprosně běží. Čas jsou ale peníze, k čemuž Jan Neruda před těmi 130 lety poznamenal: “Bez peněz se dá ještě vždy mnoho udělat. Bez času se nedá dělat nic.” 

Foto: Pixabay

Autor: Martin Švehla


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama