e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: „Úspěchy“ klimatického hospodářství připomínají časy „reálného“ socialismu. Zelení plánovači zavinili zaostávání a teď zakáží importy…

14.06.2024, Autor: Martin Schmarcz

13 votes, average: 4,62 out of 513 votes, average: 4,62 out of 513 votes, average: 4,62 out of 513 votes, average: 4,62 out of 513 votes, average: 4,62 out of 5
Schmarcz: „Úspěchy“ klimatického hospodářství připomínají časy „reálného“ socialismu. Zelení plánovači zavinili zaostávání a teď zakáží importy…

Green Deal dostal ve volbách do Evropského parlamentu pořádně na frak. V Česku se k němu hlásí čtyři poslanci z jednadvaceti. Ale i v řadě dalších zemí Unie proběhlo něco jako referendum o klimatické (a rovněž migrační) politice EU. A nedopadlo pro bojovníky s uhlíkem právě dobře, ztratili ze všech nejvíc. 

Bohužel ne tolik, aby definitivně přišli o moc. Tu uplatnila končící Evropská komise hned po hlasování, když zavedla drastická cla na elektromobily z Číny ve výši až 38 procent. Další důkaz neúspěchu zeleného plánování.

Frakce Renew (liberálové) a Zelených, jež jsou hlavními tahouny nesmyslných plánů snižování emisí, se v součtu zmenšily více než o pětinu, přičemž ta druhá o čtvrtinu. Tyto hlasy se přesunuly ke stranám, jež jsou v opozici vůči převládajícímu unijnímu progresivismu. Tedy ke konzervativcům, ať už klasickým či národním. Klimatická levice dává naplno průchod svému zklamání, až frustraci. Nicméně radost zastánců rozumu by byla předčasná. Budovatelé zelené utopie jsou oslabeni, nikoli poraženi.

Další vývoj záleží na tom, zda lidovci, kteří si udrželi postavení nejsilnějšího klubu v Evropském parlamentu (EP) a ještě mírně posílili, dodrží předvolební sliby a začnou Green Deal přetvářet v Real Deal, tedy cosi, co by neničilo prosperitu a budoucnost Unie. Na místě je spíše skepse. Zprávy o chystaném rozdělení nejvyšších postů dávají tušit, že se křesťanští demokraté opět spojí s těmi sociálními a liberálními. Takže přes onu výchovnou facku se dost možná pojede dál „močálem černým kolem holých skal“.

Na postu předsedkyně Evropské komise s největší pravděpodobností zůstane Ursula von der Leyenová, členka německé CDU a tedy i Evropské lidové strany. Právě za jejího šéfování pád do „zelené propasti“ značně zrychlil. V Unii začala chybět elektrická energie, přijaly se tvrdší emisní cíle, zavedly emisní povolenky úplně na všechno a definitivně se našláplo k likvidaci aut se spalovacími motory. To poslední ovšem nemělo za následek drtivý nástup evropských elektromobilů, leč těch čínských.

Po všem tom úsilí a vynaložení ohromného množství politického a finančního kapitálu, dosáhli zelení fundamentalisté jediného: pomohli k triumfu Číňanům. Takže nakonec ta samá Komise, která pořádně roztočila soukolí klimatické diktatury, zatáhla za záchrannou brzdu. Vysoká cla na elektrická auta od čínských komunistů jsou přiznáním prohry. Evropské automobilky mají tu nejlepší technologii spalovacích motorů i dílenského zpracování. Ale když musejí přejít na elektrický pohon, nemohou konkurovat levným bateriím.

Evropská komise svůj krok zdůvodnila tím, že čínští výrobci jsou neférově dotováni. To určitě ano. Nicméně nucené zavádění elektromobility v EU je rovněž doprovázeno dotacemi a pokřivováním trhu. Místo abychom si udrželi konkurenceschopnost díky kapitalismu, soupeříme s pekingskými bolševiky,  kdo nabídne větší balík subvencí a vymyslí tvrdší ochranářská opatření. Navíc je otázka, co vlastně chceme chránit, když evropské automobilky revidují přehnaně optimistické elektrické výhledy a vracejí se ke spalovákům.

Tohle je opravdu zoufalé. Mohli jsme nechat výrobce aut, aby si sami rozhodli, kdy se jim vyplatí přejít z fosilních paliv na elektřinu. Zásadní je přitom právě pokrok ve vývoji nových typů baterií, které budou lehčí, levnější a více vydrží. Při současné úrovni technologií přidávají akumulátory zajišťující slušný dojezd k hmotnosti vozu nejméně půl tuny, zvyšují cenu o stovky tisíc oproti benzínové verzi a po pěti letech ježdění je musíte vyměnit. Za normální situace by v této fázi neměly šanci konkurovat spalovacím motorům.

Vzhledem ke špatným vlastnostem lithium iontových baterek je rozhodujícím faktorem cena. A v tom mají Číňané výhodu. Což se dalo čekat. Jenže zelení plánovači si nedali říct. Místo aby nechali vše na inovacích, tak je doslova zastavili. Třeba Škodovka prostě musela „teď hned“ nabídnout na trh auta se starými bateriemi, aby plnila tvrdé „flotilové limity“ a snížila si pokuty za to, že produkuje i vozy na benzín a naftu. Nemohla vše odložit na dobu, až se vyvine něco lepšího. A nyní musí již zavedené technologie amortizovat.

Takže jsme se připravili o náskok ve vývoji spalovacích motorů a nejsme schopni soutěžit s čínskými bateriemi. Tento smutný příběh je výmluvným dokladem zabedněnosti zelených sociálních inženýrů. Není zdaleka jediný. Katastrofální dopady má Zelený úděl i na ceny energií, skrze něž devastuje veškerý evropský průmysl, nikoli „jen“ ten automobilový. Avšak právě hrozba předčasného ukončení života vozů na benzin a naftu je pro mnoho lidí citlivá a vzbuzuje v nich velký hněv. Který se promítl i do voleb.

Zastánci pokračování hysterické války s uhlíkem souboj o EP prohráli. Luděk Niedermayer, který je oním čtvrtým „zeleným“ europoslancem, byť nekandidoval za Starosty ani Piráty, ale za konzervativní SPOLU, byl zjevně z výsledků hlasování natolik rozčarován, že prohlásil toto: „Je škoda, že se z eurovoleb stalo referendum o spalovacích motorech“. Není to úplně přesné, lidé odmítli celý Green Deal. I když, pravda, starost o budoucnost aut na benzín se stala určitým symbolem odporu k unijní klimatické politice.

Změní se nyní něco? To není jisté. Klima fanatici dostali políček a ostatní mainstreamové strany výstrahu. Pokud tento vzkaz správně nepochopí, může být mnohem hůř, voliči se ještě více radikalizují a posílí extrémisté. Oslabení „zelených“ stran a rozhodnutí o vysokých clech na čínské elektromobily jsou nakonec dvěma stranami téže mince, dokladem neúspěchu klimatické politiky Evropské unie. Stejně jako socialistické plánování vede k úpadku a umělému omezování dovozů. Ta uhlíková měna je zkrátka pořádně znehodnocená.


Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Tajný vítěz izraelského míru? Katar boduje tam, kde ostatní ztrácí

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Katar se stal nečekaným vítězem nedávného příměří mezi Izraelem a Hamásem díky sofistikované síti lobbistů, kteří ovlivnili klíčové hráče v USA, EU i Izraeli. Od roku 2016 investoval do těchto aktivit téměř 250 milionů dolarů, což mu zajistilo roli nezbytného mediátora. 

Podzimní kašel u dětí: Banální rýma, nebo čas na specialistu?

13.10.2025, Autor: red

S podzimem přichází do českých domácností nejen chladnější počasí, ale i kašel, který často provází děti po návratu do školek a škol. Většinou jde o běžnou virózu, ale co když za ním stojí něco vážnějšího? Pojďme se podívat, jak rozpoznat, kdy je čas přestat experimentovat s domácí léčbou a vyhledat plicního specialistu.

e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Proč Češi milují Visegrád, ale nevědí, co vlastně dělá

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Visegrádská skupina, nebo V4, je pro mnohé Čechy symbolem středoevropské hrdosti a spolupráce. Přitom většina z nás ji podporuje spíš intuitivně, než s hlubším pochopením jejího fungování. Tento článek se proto zaměřuje na to, proč Češi Visegrád milují, co tato skupina skutečně dělá a zda je v dnešní politické realitě ještě relevantní – nebo už jen představuje nostalgickou vzpomínku na „staré dobré časy“.

Češi a peníze: tabu, které nás dusí

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

V české společnosti zůstává téma výše platu jedním z největších společenských tabu – vyvolá trapné ticho a rychlý ústup od konverzace. Proč se stydíme mluvit o penězích, ať už jde o příjmy nebo dluhy? Podíváme se, proč je mluvit o penězích v Česku stále tak těžké – a jak minulost ovlivňuje naši schopnost s nimi zacházet.

Biometrické brány Evropy: Co nové kontroly znamenají pro cizince?

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

Od 12. října 2025 vstupuje v platnost systém EES, který mění pravidla hry na hranicích Evropské unie pro občany zemí mimo EU. Tento automatizovaný systém nahrazuje stará razítka v pasech biometrickými údaji a slibuje bezpečnější i rychlejší kontroly – ale zároveň vyvolává otázky o soukromí a možné diskriminaci. Pro miliony cestujících z třetích zemí to znamená novou realitu, v níž se tvář a otisky prstů stávají klíčem k vstupu do schengenského prostoru.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

09.10.2025, Autor: red

Německá vláda se rozdělila kvůli dopisu automobilového průmyslu, který žádá zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035. Kancléř Friedrich Merz z CDU vnímá toto opatření jako hrozbu pro pracovní místa a konkurenceschopnost, zatímco sociální demokraté v čele s ministrem Carstenem Schneiderem ho hájí jako klíč k zelené budoucnosti. Pro nás v Česku, kde automobilky tvoří zhruba desetinu HDP, to není vzdálený spor – jde o přímé riziko pro export i zaměstnanost. 

Měli bychom zakázat dětem sociální sítě, jak plánuje Dánsko?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Dánsko se chystá omezit přístup dětí mladších 15 let k sociálním sítím, což vyvolává debatu o rovnováze mezi ochranou a svobodou. Tento krok, oznámený premiérkou Mette Frederiksenovou, reaguje na rostoucí obavy z vlivu platforem jako TikTok či Instagram na duševní zdraví mladých. Máme se v Česku nechat inspirovat, nebo hledat jinou cestu?

Polsko: Z popela komunismu k tygrovi východní Evropy

09.10.2025, Autor: Josef Neštický

Polsko, kdysi spoutané komunistickým režimem, se dnes stává ekonomickým tygrem východní Evropy díky rychlé transformaci a chytrému využití evropských fondů. S růstem HDP mezi 3,2 a 3,8 procenta v roce 2025 představuje model úspěchu pro celý region, i když čelí výzvám jako demografická krize a politická polarizace. Jak se tato země naučila růst v globálním hospodářství?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Závist jako národní motor, který nás brzdí

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Česku se vztah k bohatým mísí s obdivem k úspěchu, ale pod povrchem se skrývá hluboká nedůvěra. Proč jsme tak ambivalentní? Tento paradox odhaluje nejen naše historické jizvy, ale i současné tlaky nerovností, které nás drží v pasti frustrace a touhy zároveň.

Přezutí pneumatik: Kolik vás to letos vyjde?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Přezout auto na zimní obutí? V Brně zaplatíte zhruba 890 až 1 200 Kč, v Praze 1 200 až 2 490 Kč. Proč takové rozdíly? S blížící se zimou jsme zmapovali ceny přezutí pneumatik po celé České republice – od velkoměstských dealerů až po menší venkovské dílny. Ukážeme, jak se ceny liší, co je ovlivňuje a zda se vyplatí připlatit za značkový servis.

Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama