e-news.cz - kurzy
Reklama

Silvie Steinerová: Kakao otevírá vědomí a my skrze naši čokoládu navyšujeme potenciál transformace a možností

08.04.2024, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Silvie Steinerová: Kakao otevírá vědomí a my skrze naši čokoládu navyšujeme potenciál transformace a možností

Rozhovor se Silvií Steinerovou, spolumajitelkou Pražská čokoláda s.r.o. 

Silvie Steinerová je spolumajitelka firmy Pražská čokoláda s.r.o. Do světa čokolády vstoupila v roce 2005, kdy pod názvem Nachfolger začala prodávat kvalitní českou čokoládu v originálních obalech s motivy Prahy. Spolu s partnerem Petrem Kovaříkem přivedli na trh cukrovinek novou značku Steiner & Kovarik. Dnes firma exportuje do celého světa.

„I my používáme pro některé výrobky průmyslově vyrobenou čokoládu, ale jen té nejvyšší kvality „bean to bar“, tedy ani u této se neodděluje kakaové máslo a nealkalizuje se. Kakaové boby nepochází z oblastí Ghany a Pobřeží Slonoviny nechvalně známé vysokou mírou otrocké práce a mizernou kvalitou bobů,“ říká Silvie Steinerová.

Znáte film „Čokoláda“? Dnes je samozřejmě jiná doba, ale má obchodování s čokoládou nějaká specifika?

Film znám. (smích) Obchodování zas tak specifické není, i když momentálně dochází k velkému převratu na poli komodit. Kakao v Africe postihla hniloba a jeho cena výrazně roste. 

Co pro vás čokoláda znamená? 

Pro mne čokoláda znamená radost, a ta zas znamená propojení se Zdrojem, nebo chcete-li s Bohem.

Jaké byly vaše obchodní začátky? Měla jste nějaký vzor? 

Začátky byly méně poetické. Hledali jsme s obchodním partnerem díru na trhu a tu jsme našli v kvalitní čokoládě v obalech s motivy Prahy. Všeobecně vzory moc nemám.

Kdo jsou vaše cílová skupina? 

Začalo to prodejem, zejména turistům, a postupně se to rozšiřovalo i směrem k Čechům. Měla jsem za to, že dobrých čokolád je po světě spousta a že nemohu konkurovat. Časem jsem zjistila, že tomu tak vůbec není, a že trh s opravdu kvalitní čokoládou z kvalitních surovin je takřka pole neorané.

Je obchod s čokoládou sladký? 

Tak jako je, ale může přijít proměnná, která člověka psychicky pěkně sundá, jako třeba covid, kdy naše obraty klesly na nulu

Dnes vyvážíte své produkty do celého světa. Kam všude exportujete? Jak se mění chutě vašich zákazníků?

Před covidem jsme byli asi v 11 zemích, ale pak to spadlo. Momentálně vyvážíme do Německa, Číny, Japonska, USA, na Slovensko. Už jsme byli i V Rusku, Arménii, Španělsku, Dubaji a Ománu a Británii, ale to vše covidem skončilo.

Trhy si precizně vybíráte podle toho, zda splňují vaši filozofii. Jaká je filozofie vaší firmy?

Trhy dle naší filozofie až tak nevybíráme, to spíše partnery, ale i tam jde spíše o to, zda se nám s daným partnerem příjemně pracuje. Také jde spíše o vzájemnou přitažlivost. Filozofie firmy je jednoduchá. Rozdávat radost, pracovat s lidmi, kteří s námi pracovat chtějí a my zase s nimi, dělat to, co říkáme, že děláme a dělat vše, jak nejlépe dovedeme. Také věříme, že to co děláme, formuje i energie, se kterou to děláme! Jakože když uvařím jídlo s láskou a mojí plnou pozorností, chutná mnohem lépe, než když při tom telefonuji, či cokoliv jiného řeším.

Jaká je vůbec vize vaší firmy? 

Naše vize je obnovit jméno Česka ve světě čokolády s odkazem na 1. republiku, kdy bylo Česko třetím největším zpracovatelem kakaové hmoty. Kakao otevírá vědomí a my skrze naši čokoládu navyšujeme potenciál transformace a možností. Samotná energie radosti, kterou zažíváme, když jíme lahodnou čokoládu, rozšiřuje naše vědomí.

Jak se dnes dělá čokoláda? 

90 % čokolády se vyrábí průmyslovou cestou, to znamená, že se oddělí kakaové máslo od kakaové sušiny, velká část se prodá do kosmetického a farmaceutického průmyslu, do čokolády se pak vrací jen část. Hořká čokoláda je pak alkalizovaná (proces, kdy se kakao namočí do zásaditého roztoku – uhličitanu draselného, aby se zbavila přílišné hořkosti a kyselosti, dala se lépe zpracovat. Pozná se to dle tmavé barvy čokolády. Výrobní proces trvá velmi krátce a pak těkavé látky nemají čas pořádně vytěkat.

I my používáme pro některé výrobky průmyslově vyrobenou čokoládu, ale jen té nejvyšší kvality a „bean to bar“, tedy ani u této se neodděluje kakaové máslo a nealkalizuje se. Kakaové boby nepochází z oblastí Ghany a Pobřeží Slonoviny nechvalně známé vysokou mírou otrocké práce a mizernou kvalitou bobů.

Oproti tomu tradiční výroba, jakou je i naše výroba čokoládové řady Aluna, zásadně neodděluje kakaové máslo od zbytku sušiny, proto se vžil název „bean to bar“= „od bobu po tabulku“. Odslupkované kakaové boby se v melanžéru – kamenný mlýn, melou několik dní, min. 72 hodin, většinou však déle. Naše výroba je takzvaně 0H= žádné konšování (urychluje proces mletí, aby byla čokoláda co nejjemnější). Poté se nechá chvíli uležet a pak už se vlévá do lahodných lesklých a křupavých tabulek.

Tomu všemu ale předchází výběr těch pravých kakaových bobů, které kupujeme zejména z oblastí Střední a Jižní Ameriky tzv. direct trade – přímo od farmářů. Kakaové boby se pak pečlivě fermentují a suší na slunci. Pak jedou k nám, kde je pečlivě přebereme a upražíme, většinou na 110 C, abychom nezničili velké množství antioxidantů, minerálů a vitamínů, které boby bohatě obsahují!

Podnikáte též se svým partnerem Petrem Kovaříkem. Ovlivňuje čokoláda i váš rodinný život?

Ano, podstatně. Někdy v dobrém a jindy zase ne. (smích) Prvních 6 let jsme spolu byli v podstatě 24/7, není pak tak složité, aby se dva silné názory utkaly. Všeobecně ale rosteme a padáme spolu. Má to svoje kouzlo. Skvěle se doplňujeme a stojíme při sobě. Máme spolu dvě boží děti, které jsou našimi velkými učiteli. Lekce jsou někdy náročné.(smích)

Uklidňuje čokoláda? 

Mne rozhodně.

Jakou čokoládu máte nejraději?

Když mne honí mlsná, tak naše Aluna 44 %, ta mne vždy zvedne. Pokud chci zážitek, tak 70-80% hořké s výraznější ovocnou chutí. 

Divíte se té ovocné chuti? Kakao je jako káva či víno – podle regionu a plodin, se kterými se pěstuje, se tvoří jeho chuť. Nabízí opravdu bohatou škálu chutí od ovocných, přes oříškové a karamelové až po zemité a kouřové.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Silvii Steinerovou

Autor: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama