e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Síla a slabost veřejného mínění

03.11.2022, Autor: Martin Švehla

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Švehla: Síla a slabost veřejného mínění

V souvislosti s vysokou inflací, energetickou drahotou a navazujícími ekonomickými potížemi domácností, firem i státu, se do popředí zájmu dostávají očekávání (expektace) veřejnosti. Obecně platí, že očekávání mají schopnost se sama naplňovat i v situacích, které k tomu objektivně nevedou – expektace jsou tedy považovány za mocnějšího hybatele vývoje než realita „an sich“, což lze dobře pozorovat zejména v ekonomice. 

Pokud firmy a domácnosti očekávají nepříznivý vývoj, tento se dostaví, i když jsou okolnosti ve své podstatě příznivější, a naopak – s převládajícím optimismem se prosazují pozitivní tendence, byť by podmínky byly třeba i velmi špatné.

V měnové politice hrají expektace významnou roli a bylo již sepsáno mnoho odborných textů o tom, jak tyto expektace ovlivňovat, jak bojovat s negativními očekáváními a jak naopak stimulovat ve veřejném mínění optimismus.  

Všechny přístupy se shodují v tom, že rétorika centrálních bank je velmi účinným nástrojem měnové politiky, přitom relativně levným a rychle působícím.  Jednoduché srovnání: aby centrální banka snížila inflaci, obecně usiluje o snížení množství peněz v ekonomice, protože se tím snižuje schopnost akceptovat rostoucí ceny. Technicky toho centrální banky dosahují zvyšováním svých úrokových sazeb. Mají-li banky možnost uložit za vyšší úroky u centrální banky, začnou poskytovat méně úvěrů, zároveň zvýší úroky z vkladů, a tak se nedostává peněz firmám a domácnosti preferují úročení svých vkladů před nakupováním zboží. Jenomže – jak z popsaného vyplývá – centrální banka musí tu vyšší úrokovou sazbu bankám zaplatit, vydává tedy do ekonomiky další peníze, čímž efekt svého boje s inflací poněkud snižuje. Banky tvoří vyšší zisky, vyplácejí vyšší prémie a – jak jsme v těchto dnech viděli – dostávají se i do hledáčku fiskálních autorit, které jim předepíší mimořádnou daň. Jinými slovy – tento boj s inflací není levný, protáčejí se v něm miliardy korun a žádoucí efekty se dostavují se značným zpožděním a jsou vynucené. 

Pokud by se centrální bance podařilo čistě hypoteticky veřejnost přesvědčit slovy, že inflace klesne, vyvolá stejnou reakci. Firmy i domácnosti odloží investice a nákupy na dobu, kdy budou ceny klesat a ony pak skutečně klesnou a centrální banku to nestojí skoro nic. Zapůsobí to rychle a lidé i firmy jednají v souladu se svou vůlí, rozhodují se podle svého.

Samozřejmě – v praxi by se jednalo o kombinaci obou nástrojů – centrální banka dá zvýšením sazeb jasně najevo, že inflaci hodlá zbrzdit a když jí to veřejnost uvěří, změní svá očekávání. Pak inflace skutečně poleví a ceny nejen neporostou, ale mohou v některých případech klesat. 

Přidržme se aktuální situace u nás – roční inflace míří ke 20 procentům, nikdo neví, co se bude dít s cenami energií a zda vůbec bude dost zemního plynu a jaký bude další vývoj. Není to tedy otázka pozitivních či negativních očekávání, je to rozhraní mezi jistotou a nejistotou, přičemž nejistota začíná mít navrch. Dalo by se říci, že expektace zkracují horizont a rozplývají se. Převládá pocit, že do konce týdne či měsíce se asi nic podstatného nestane, ale co bude koncem roku můžeme jen hádat. 

Taková situace je samozřejmě nebezpečná. Nabízí se otázka, jak zapojit ovlivňování expektací do instrumentária měnové politiky a jestli vlastně celý dnešní systém obstojí v těžkých dobách – nejtěžších za uplynulých 30 let.

Nejprve fakta, která vzbuzují pochybnosti: nezávislá centrální banka nám říká, že s inflací bojuje, že ji zkrotí, ale že to bude trvat asi dva roky. Za svůj hlavní nástroj považuje úrokové sazby, které začala zvyšovat už v polovině minulého roku. Zároveň nám ale říká, že výsledky jejích zásahů pocítíme až za 12 – 18 měsíců. Diskutuje o tom, zda jsou příčiny inflace uvnitř či vně naší ekonomiky, do jaké míry ji dovážíme v cenách energií (a dalších komodit) a do jaké míry je způsobena (umožněna) měnovou expanzí (růstem množství peněz v ekonomice) v minulém období. Expanze to byla věru značná, od kurzového závazku (výkupu EUR za vyšší než tržní cenu) a zrušení superhrubé mzdy přes covidové dotace až po růst mezd, platů a důchodů. Na druhou stranu je ovšem pravda, že úspory vzrostly a tedy ne všechny peníze vpuštěné do ekonomiky byly vrženy na trh. 

Klíčová věta, obhajující nastalou stabilitu úrokových sazeb, zazněla takto: vyššími úroky nesnížíme ceny energií. To je jistě pravda. Na druhou stranu ale vidíme, že ceny energií rostou všude kolem nás, v celé Evropské unii zvyšují inflaci, a centrální banky těchto zemí úrokové sazby zvedají. S čím bojují, když ne s inflací, jejíž hlavní hnací silou jsou ceny energií? S čím bojují, když vlády těchto zemí většinou nastavily nepřekročitelné limity (zastropovaly) ceny energií pro obyvatelstvo? A proč ani naše centrální banka další růst sazeb nevylučuje? I   to je jistě jeden z momentů, které mají na expektace svůj vliv.

I když jsem v úvodu naznačil, že by situaci prospělo víc optimismu, a že v současné době se šíří spíš pesimistické pochybnosti, úkolem rétoriky centrální banky rozhodně nemůže být šíření optimizmu. Hlas nezávislé měnové autority musí být především realistický. Veřejnost musí vycítit, že názor centrální banky je poctivý, že její veškerá činnost směřuje k prospěšnému cíli snížení inflace a že si s tím tato instituce ví rady. 

Dlouhá léta platilo, že centrální banka prezentovala jednotný názor, byť byl výsledkem diskuze a kompromisu. To už neplatí, myšlenkové pochody centrální banky jsou transparentně prezentované a hojně přetřásané odbornými i méně odbornými kruhy. Komentátoři se většinou snaží být chytřejší než centrální banka, přispívají různými radami a varováními, což je všechno velmi demokratické, otevřené a korektní. Informací je k dispozici mnoho, jsou kvalitní, aktuální a snadno dosažitelné. Každý si tedy může udělat na věc svůj názor.

Jenomže – paradoxně – ani v tak důležité otázce, jako jsou vlastní peníze, tato logika u nás lidí nefunguje. Veřejnost hledá jasný názor na situaci, který by se kryl s jejími pocity a takovému hlasu pak dá svou důvěru. Ne proto, že je odborně správný, přesvědčivý a podložený pádnými argumenty, ale prostě proto, že je důvěryhodný. Celý ten pocit se pak dá shrnout do jedné věty, kterou jsme slyšeli v různých situacích mnohokrát: „Sice tomu moc nerozumím, ale ten člověk evidentně ví, o čem mluví, ví co chce a proto mu věřím“. Jak probudit tuto myšlenku v hlavách veřejnosti, to je asi to, oč tu běží.

Foto: Pixabay

Zdroj: Martin Švehla


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama