V předchozích dvou letech se na trhu udrželo 9 z 10 nově vzniklých e-shopů, nefunguje pouze desetina. Češi s podnikatelským duchem nezaháleli ani v létě, mezi červnem a zářím nejčastěji zakládali e-shopy s oblečením a módními doplňky.
Mírně vzrostl podíl prodejců jídla, kteří většinou nabízejí vlastní domácí výrobky. Naopak o dvě třetiny zpomalil růst internetových obchodů s elektronikou. Vyplývá to z dat společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
V posledních dvou letech přežilo 9 z 10 nově založených internetových obchodů, jak vyplynulo z analýzy poskytovatele e-shopů Upgates. Nejvíce jich vzniklo od podzimu 2020 do jara 2021, přičemž nejsilnějším měsícem byl loňský leden. Svůj lví podíl na tom pochopitelně měla opatření spojená s pandemií. „V Česku existuje nejvíce e-shopů na obyvatele v regionu, působí jich zde kolem 45 tisíc. Jejich majitelům se vyplácí píle a důslednost v různých marketingových kanálech, takové obchody pak mají šanci na úspěch. Naopak nejčastějším důvodem k uzavření e-shopu bývá menší než očekávaný odbyt a potíže s dodavateli,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. E-commerce se u nás daří a podle nejnovější studie poradenské společnosti McKinsey dosahuje její podíl na celkovém obchodu 18 %.
Nejrychleji roste nabídka módy
Oblečení nebo módní doplňky prodávají 3 z 10 e-shopů založených letos v létě. V předchozím roce byl tento poměr pouze 17 %. „Spuštění e-shopu zabralo hodně času z pohledu vyjednávání s dodavateli či správy skladu. Proto jsme jej založili už v létě, abychom využili příležitost vyrůst obzvláště v předvánočním období. To bude tradičně náročné zejména logisticky, a proto se na něj připravujeme už nyní,“ uvádí Nicholas Nazarčuk z e-shopu lelio.cz, který se specializuje na dámské kabelky.
Podobně nad nadcházejícími svátky přemýšlí také Šárka Kubalová, zakladatelka e-shopu s motivačními diáři Zotes.cz: „Zejména závěr roku je pro zboží z našeho sortimentu klíčový, proto jsme spustili e-shop už v létě, abychom měli dostatek času vše připravit. V současné době naskladňujeme zboží a postupně přidáváme další artikly.“
Jídlo spojuje i po internetu
Češi se pouští také do prodeje pokrmů a pochutin domácí výroby, jako jsou například káva, víno, omáčky ale i sušené maso. V porovnání s loňskými prázdninami vzrostl počet nových e-shopů s jídlem a nápoji dokonce o 100 %. V celkovém počtu zastupují tito prodejci desetinu nově vzniklých obchodů. „Hlavním důvodem nárůstu počtu e-shopů v této kategorii jsou především aktuální trendy, kdy lidé stále více vyhledávají poctivé produkty domácí výroby. Pro různé malé výrobce je pak internet společně s partnerskými kamennými prodejnami ideálním prodejním kanálem,“ komentuje Martin Pech.
Prodejců elektroniky příliš nepřibývá
Na druhou stranu výrazněji zpomalil růst prodejců s elektronikou. Zatímco loni byl podíl nových e-shopů v této kategorii 15procentní, letos je jich jen 5 %. „Hlavním důvodem poklesu počtu e-shopů s elektronikou je především fakt, že jde o mimořádně konkurenční odvětví, které aktuálně drží pevně v rukou velcí e-commerce hráči. Uspět v této oblasti je proto velmi obtížné,“ uvádí závěrem Martin Pech.
Foto: Pixabay
Zdroj: Upgates