Apogeo
Reklama

Libor Knot: Cestovní ruch obecně je jedno z nejvíce postižených odvětví pandemie

06.06.2022, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Libor Knot: Cestovní ruch obecně je jedno z nejvíce postižených odvětví pandemie

Libor Knot je ředitel Asociace horských středisek (AHS), která sdružuje provozovatele horských středisek a další organizace podílející se na turistickém ruchu na horách, a to za účelem efektivního prosazování jejich společných zájmů.
„Moderní rezervační a odbavovací systémy najdete od ubytování, přes lanové dráhy a atrakce až po stravovací služby. Klient si v klidu domova najde činnost, která ho zajímá, může si na dálku zakoupit vstupenku, případně rezervovat i čas vstupu a rovnou třeba z mobilu zaplatí. K tomu většinou fungují resortní věrnostní karty, které poskytnou na začleněné služby nemalé slevy, a ještě nabídnou přehledný souhrn toho, co je v daném místě možno podniknout,“ říká Libor Knot.
Rozhovor s Liborem Knotem, ředitelem Asociace horských středisek.
Začátkem letošního května odstartovala letní sezóna 2022 na českých horách. Jaká bude dle vás ta letošní?
Před pandemií koronaviru se meziročně návštěvnost českých hor v letní sezóně zvyšovala v průměru o 3 až 5 %. Očekáváme, že letošní léto by mohlo atakovat počty návštěvníků z poslední „normální“ letní sezóny, tedy 2019. Samozřejmě vnímáme nepříznivé okolnosti – válečný konflikt na Ukrajině, inflace a zvyšování cen zejména energií, které pravděpodobně negativně ovlivní chuť a možnosti cestovat. Nicméně letní dovolená na našich horách je relativně dostupná a zároveň atraktivní, takže doufáme, že návštěvnost bude vyšší, než v covidových sezónách 2020 a 2021.
Letošní plánované investice do novinek a zkvalitnění služeb v letním provozu českých horských středisek se vyšplhaly na rekordních více než 250 mil. Kč, což je nejvíce za posledních 5 let. Kam investice směřovaly?
Ano, takto vysoké investice se objevují vždy zřídka a v periodách, když se dokončují velké projekty. V minulosti to byly například stezky v korunách stromů apod. Letos je to díky investici do Sky Bridge 721 – nejdelšího visutého turistického mostu na světě, který vybudovali na Dolní Moravě. Kromě toho šly investice do stavby bobové dráhy, dalších adrenalinových atrakcí, výstavby cyklistických trailů, do modernizace vybavení v půjčovnách kol, a další související infrastruktury, jako jsou například gastroprovozy.
Mají turisté zájem spíše o rekreační a relaxační pobyty či více aktivní dovolené se sportem?
Průzkum, který jsme si v dubnu zadali, ukázal, že opravdu dominuje záměr návštěvníků si na horách zejména odpočinout a využít například wellness služeb. Na druhou stranu polovina respondentů uvedla, že se na horách hodlají věnovat i sportovním aktivitám. A právě pro tuto skupinu návštěvníků je připravena velmi široká nabídka aktivního trávení času. Na prvním místě se dle odpovědí objevuje využití horských kol nebo elektrokol.
Změnil se i způsob pobytu a sportovního vyžití turistů?
Stále stoupající množství atraktivit samozřejmě ovlivní i způsob trávení volného času. Pokud je ve středisku k dispozici velká atrakce typu rozhledna, nebo bobová dráha, nebo je k dispozici velké tematické hřiště pro rodiče s dětmi či cyklotraily, tak si troufám říci, že většina návštěvníků takové nabídce neodolá.
Čím lákají horská střediska návštěvníky?
Právě onou širokou nabídkou, která kombinuje odpočinek a možnosti relaxace s aktivitami, které využijí nejen dospělí, ale i rodiny s dětmi. Tyto aktivity jsou často umístěny v dosahu lanových drah, takže spojujete nevšední zážitky s přírodou a horskými výhledy. To je právě ona unikátní kombinace, kterou jinde nenajdete.
Mantrou úspěchu v cestovním ruchu jsou digitalizace a data. Platí to i u horských středisek?
Částečně jistě ano. Moderní rezervační a odbavovací systémy najdete od ubytování, přes lanové dráhy a atrakce až po stravovací služby. Klient si v klidu domova najde činnost, která ho zajímá, může si na dálku zakoupit vstupenku, případně rezervovat i čas vstupu a rovnou třeba z mobilu zaplatí. K tomu většinou fungují resortní věrnostní karty, které poskytnou na začleněné služby nemalé slevy, a ještě nabídnou přehledný souhrn toho, co je v daném místě možno podniknout.
Jak náročné je to v současnosti pro provozovatele horských středisek modernizovat v duchu nových technologií?
Náročná je zejména otázka financování takových modernizací. Pro provoz střediska jsou klíčové v zimě dopravní zařízení (lanovky a vleky), zasněžovací systémy a zkvalitňování souvisejících služeb. V letním období je to zase o modernizaci nabízených atrakcí. Provozy obou sezón mají mnoho možností, jak technologie modernizovat, ale vše se děje postupně podle možností daných provozovatelů. Zejména zcela zrušená zimní sezóna 2020/21 samozřejmě tento rozvoj výrazně utlumila, ale je zřejmé, že rozvoj středisek i po této stránce je velmi viditelný.
Co vše a jak v posledních letech změnil cestovní ruch v horských střediscích?
V zimním období je to o velkých investicích, které kromě obvyklých oblastí jdou v posledních letech velmi významně do vylepšení technického zasněžování. To již patří, podobně jako třeba v Alpách, k základní infrastruktuře lyžařského areálu. A v létě je to zase o budování atraktivit a možností trávení volného času tak, aby návštěvníci v letních měsících nemuseli jen na vycházky po horách, ale mohli si z nabídky volnočasových aktivit náležitě vybrat.
Jak do toho zasáhla koronavirová pandemie?
Cestovní ruch obecně je jedno z nejvíce postižených odvětví pandemie. To se bohužel týká i horských středisek, která byla téměř dva roky, tedy čtyři sezóny, dopady proticovidových opatření silně ovlivněna. Dynamický vývoj to ale jen zpomalilo a během 2 – 3 let se, doufejme, vše zase srovná.
Během koronavirové pandemie odešlo hodně lidí ze služeb a pohostinství. Jak je to v současnosti? Mají horská střediska dostatek kvalifikovaného sezónního personálu?
Jako i v jiných oborech, došlo k odlivu pracovníků, a to zejména v době úplné uzávěry středisek v zimě 2020/21. Samozřejmě ty klíčové zaměstnance a odborníky si provozovatelé ponechali a nabídka služeb touto situací nebude ovlivněna. Samozřejmě je velký problém znovu nastartovat provozy, které jsou na objemu pracovní síly závislé nejvíce – například stravovací provozy – ale i tam si troufám říci, že se podařilo počty a kvalitu personálu dostat na odpovídající úroveň.
Jak vy s rodinou trávíte nejraději dovolené a volný čas? Dáváte přednost českým horám či raději k moři?
Na českých horách, konkrétně v Krkonoších, bydlím, takže si jich užiju ve všech ročních obdobích a jsem za to velmi rád. I na dovolenou míříme často do jiných pohoří, jako na Šumavu, do Lužických hor nebo Jeseníků. Nejen z profesních důvodů, ale samozřejmě zamířím i například do Alp. Pokud dojde na dovolenou u moře, tak to nebude na pláži, ale bývá spíše aktivní a cestovatelská.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Liborem Knotem
Zdroj: Renáta Lucková
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama