e-news.cz - kurzy
Reklama

Blaha: České firmy spadají v oblasti digitalizace do unijního průměru

30.05.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Blaha: České firmy spadají v oblasti digitalizace do unijního průměru

Mezi evropskou špičku patří domácí podniky zejména v oblasti e–commerce, zaostávají naopak ve využívání umělé inteligence nebo využití informačních systémů CRM (Customer Relationship Management). Ve většině statistik však dosahují evropského průměru.

Vyplývá to ze zprávy Informační společnost v číslech, vydané Českým statistickým úřadem (ČSÚ).
Tyto výsledky vycházejí ze statistického šetření o využívání ICT v podnikatelském sektoru za rok 2021, které ČSÚ provádí na výběrovém vzorku zhruba osmi tisíc podniků s deseti a více zaměstnanci.
Nadprůměr ve využití internetových obchodů
Až osmdesát tři procent českých firem se může pyšnit webovými stránkami. Česká republika v tomto ohledu zaujímá sedmou příčku mezi zeměmi EU a lehce přesahuje unijní průměr, který činí sedmdesát osm procent. Až třicet tři procent domácích firem pak dokonce umožňuje vytvořit na webu objednávku, čímž se ve statistice řadí na pomyslnou bronzovou příčku. Překvapením rozhodně není, že prostřednictvím internetu nebo skrze mobilní aplikace své služby nejvíce nabízí cestovní agentury (sedmdesát procent firem) a ubytovací odvětví (šedesát šest procent firem).
Průměr ve využití cloudových úložišť
V oblasti využívání placeného cloud computingu pak ČR lehce přesahuje unijní průměr čtyřicet jedna procent, kdy tuto službu využívá čtyřicet čtyři procent tuzemských podniků. V případě podniků s 250 a více zaměstnanci pak cloud využívá pouze šedesát dva procent domácích firem, přičemž horší je v tomto ohledu pouze Slovensko, Řecko, Bulharsko a Rumunsko. Nutno však podotknout, že implementace cloudu dosahuje u velkých podniků mnohem vyšších čísel než v případě malých (čtyřicet dva procent), nebo středních firem (čtyřicet sedm procent).
Samotný cloud je pak nejvíce využíván v emailové komunikaci (třicet pět procent firem) a bezpečnostního softwaru (třicet čtyři procent firem). Nejméně jej pak české firmy používají jako výpočetní platformu k hostování prostředí na vývoj aplikací (pouze tři procenta firem).

Zdroj: ČSÚ

 Kde je prostor ke zlepšení?
České firmy pak poměrně jednoznačně zaostávají ve využívání informačních systémů v oblasti Customer relationship managementu (CRM). Tyto technologie jsou implementovány pouze v případě 18 % firem, což je hluboko pod unijním průměrem 35 %. Suverénně nejlepších výsledků v tomto ohledu dosahuje IT sektor, kde CRM systémy využívá skoro 60 % podniků. Naopak nejhůře si vede pohostinství s 3.9 %.
Relativně málo je na domácím trhu využívána také umělá inteligence, kterou v rámci svého provozu využívá pouze 4 % domácích firem, oproti unijnímu průměru 8 %. Vzhledem ke stavu vývoje této technologie je však malá rozšířenost pochopitelná. Podobně nízká čísla můžeme také pozorovat u většiny ostatních unijních zemí. Prim v tomto případě hraje Dánsko s 24 %.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: Filip Blaha


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama