Trend výdejních boxů nabývá v posledních měsících na popularitě a bezkontaktní doručování se stane ještě žádanějším. Podle predikcí společnosti OX Point do roku 2025 trh vyroste dvojnásobně a po vzoru skandinávských zemí tak Česko výrazně zefektivní poslední míly při doručování.
Ze služeb out of home delivery bude sedmdesát pět procent koncových zákazníků v horizontu tří let vyzvedávat své zásilky právě ve výdejních boxech.
„Prvotní nízký zájem o výdejní boxy, které se na trhu objevily v roce 2014, se rapidně otočil až během pandemie covidu, kdy se doručovací boxy začaly v Česku masivně rozšiřovat a lidé si bezkontaktní služby velmi oblíbili. Nyní tak začíná přibývat automatizovaných výdejních míst a začíná závod o to, kdo český trh obsadí co nejdříve,” říká Zdeněk Vacek, spoluzakladatel a CEO nové sítě sdílených boxů OX Point.
Dnes český trh čítá přes 3,5 tisíc výdejních boxů a podle predikcí Zdeňka Vacka se počítá na trhu e-commerce ještě s masivním nárůstem počtu doručovacích schránek. „Poslední míle musí být efektivní a ekonomická pro koncového zákazníka, e-shopy i dopravce. V následujících třech letech se výstavba boxů ještě urychlí, platí to nejen o naší síti OX Point, ale i o dalších hráčích na trhu e-commerce. Počítám, že v roce 2025 bude tuzemský trh dvojnásobný a v Česku vznikne na sedm tisíc výdejních boxů. V přepočtu by tak připadal jeden doručovací box na 1 500 obyvatel,” říká Zdeněk Vacek.
Česká republika by se tak stala lídrem na světovém trhu a předčila skandinávské země, které jsou dosud na špici. Ve Finsku jeden box nyní připadá na 1 571 obyvatel, v Dánsku na 1 871 obyvatel a ve Švédsku na 2 300 obyvatel. V popředí světového trhu výdejních boxů se také drží Čína (jeden box na 1 866 obyvatel) a Polsko (jeden box na 1 900).
„Oproti severským zemím aktuálně disponujeme asi třetinou výdejních boxů. Na jasných datech je tak vidět, že český trh má stále rezervy a nasycený je z asi poloviny. A je možné, že se do Českého trhu zapojí i další hráč ze zahraničí. Primární kritériem pro úspěšnost doručovacích boxů není počet, ale jednoznačně jejich umístění. Co se týká sdílené sítě OX Point, která je otevřená pro všechny dopravce a e-shopy, hledáme dostupná místa na transferových uzlech. Klíčové jsou hustě osídlené lokality i místa, která nabízí občanskou vybavenost, kde denně projde několik tisíc lidí,” říká Zdeněk Vacek.
Budoucnost doručování ale také závisí na počtu služeb, které výdejní boxy dokáží nabídnout na jednom místě. „Všichni hráči na trhu se snaží své produkty inovovat a doplňovat je i o další služby, které jsou pro koncové zákazníky klíčové. OX Pointy dokáží zákazníkům nabídnout moderní chlazené boxy pro ukládání potravin, UV světlo dezinfikující vnitřní prostor, jsou také vybavené platebními terminály či prvky smart cities a Bank ID,” říká o budoucnosti boxů Zdeněk Vacek.
Foto: Pixabay
Zdroj: Topic PR