e-news.cz - kurzy
Reklama

Rod: Na příkladu plánování dálnice D3 je možné napsat celou učebnici NIMBY efektu

06.02.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rod: Na příkladu plánování dálnice D3 je možné napsat celou učebnici NIMBY efektu

Na přelomu roku Nejvyšší správní soud (NSS) ukončil vleklý spor o to, kudy povede dálnice D3 spojující Prahu s regionální metropolí České Budějovice. NSS odmítl kasační stížnost proti plánům Středočeského kraje, a potvrdil tak západní variantu dálnice, která od současného konce dálnice u Miličína povede přes Středočeský kraj západně od Benešova s napojením na D0 u Jesenice.
V návaznosti na rozhodnutí bylo oznámeno, že Ředitelství silnic a dálnic dokončí geologický průzkum na trase a bude žádat o pravomocné územní rozhodnutí. Pokud vše půjde hladce, stavět by se mělo začít mezi lety 2025 a 2029. Komu by se mohlo zdát, že dekády trvající zpoždění u klíčového propojení hlavního města s Jihočeským krajem a dále oblíbenými dovolenkovými destinacemi Rakouskem, Chorvatskem, ale i Itálií či Slovinskem má konečně světlo na konci tunelu, mohl by se mýlit.
Zájmová skupina (s charakteristickými rysy aktivní nátlakové skupiny) s názvem Alternativa středočeské D3 zareagovala jednoznačně: Nic hotové není, pokračujeme v odporu, dálnice v této poloze představuje nebezpečí pro životní prostředí, ohrozí lidi, zvěř a představuje navíc obrovské geotechnické riziko. Proto fundraisujeme peníze na další posudky a naši činnost.
Zmíněná aktivita, která je legitimní, představuje zhmotněnou definici tzv. NIMBY efektu. NIMBY, v angličtině Not In My Back Yard, můžeme volně přeložit jako „Ne na mém dvorku“. Je to označení pro snahu zamezit budování infrastruktury nebo jiného obdobného projektu v blízkosti jedince, který proti němu subjektivně protestuje, protože chce potenciální negativní dopady spojené s projektem přesunout na někoho jiného. V tomto případě samozřejmě neexistence dálnice D3 přetěžuje lokální silnici první třídy I/3 a desítky let zatěžuje lidi v jeho okolí. Alternativní východní trasa dálnice by, logicky, také zatížila výstavbou i provozem obyvatele České republiky, jen o kus dál.
U páteřní dopravní infrastruktury v České republice je toto univerzální problém. Někde prostě vést musí. Žijeme v zemi s velmi hustou sídelní strukturou. Kde píchnete prst do mapy tak tam buď bydlí lidé, nebo je tam příroda, kde rostou rostliny a stromy, žijí brouci a zvířata a blízko bydlící lidé tam rádi chodí.
V řeči velkých čísel je společenský užitek z existence dálnice výrazně vyšší než z její neexistence, a to i se zahrnutím NIMBY lidí v její blízkosti. Proto se páteřní dálniční sítě staví po celém světě (v tom vyspělém je tedy mají již desítky let hotové). Proto v Rakousku, Švýcarsku nebo Německu „práskáme“ po dálnicích v nádherné panenské přírodě Alp, aniž by nám to přišlo nepatřičné. A proto – doufejme – se dálnice D3 konečně dokončí. Její plánování se táhne tak dlouho, že je každým rokem blíž chystanému zákazu aut se spalovacím motorem a revoluce elektromobility. O negativní externalitu méně, ne?
ALEŠ ROD, je ekonom a vysokoškolský pedagog, působí jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz.
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama