e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k průzkumu ČSÚ o spotřebitelské a podnikatelské důvěře za letošní leden

25.01.2022, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář Radomíra Jáče k průzkumu ČSÚ o spotřebitelské a podnikatelské důvěře za letošní leden

Důvěra v tuzemské ekonomice v lednu vzrostla, zejména díky lepší náladě mezi podnikateli, avšak zlepšila se i důvěra spotřebitelů. V případě podnikatelů se důvěra zlepšila zejména ve stavebnictví, dále v průmyslu a také ve službách, zatímco obchod hlásí zhoršení nálady. Podnikatelé v průmyslu a též ve stavebnictví zároveň pro příští tři měsíce očekávají výrazné zrychlení růstu prodejních cen.Nálada spotřebitelů se zlepšila jen mírně s tím, jak domácnosti lépe hodnotí svou stávající finanční situaci a jejich obavy ohledně vývoje nezaměstnanosti v příštích dvanácti měsících se snížily, na druhou stranu se ale zvýšil pesimismus ohledně vývoje jejich finanční situace na příštích dvanáct měsíců.
Důvěra v tuzemské ekonomice v lednu vzrostla, přičemž šlo o první meziměsíční zlepšení důvěry od loňského června. Za lednovým nárůstem celkové důvěry v tuzemské ekonomice stojí především zlepšení důvěry ve stavebnictví, průmyslu a službách, mírně se ale zlepšila také nálada mezi spotřebiteli. Zhoršení důvěry tak na počátku letošního roku hlásí pouze obchod.
V případě průmyslu se zlepšila očekávání ohledně poptávky do dalších měsíců včetně exportu, výrazně vyšší optimismus do dalších měsíců je patrný ohledně celkové ekonomické situace.
Ze čtvrtletního průzkumu je patrné, že se na začátku letošního prvního čtvrtletí v porovnání se závěrečným kvartálem loňského roku zvýšilo využití výrobních kapacit v průmyslu. Coby hlavní bariéra růstu průmyslové produkce je i nadále vnímán nedostatek materiálu a potřebných zařízení, problém je ale vnímán o něco méně výrazně než v loňském třetím a čtvrtém čtvrtletí. Očekávání růstu prodejních cen pro příští tři měsíce se v případě průmyslu v lednu dostalo na své historické maximum.
Nálada ve stavebnictví se zlepšila díky výraznému zlepšení hodnocení stávající i očekávané poptávky a stavební činnosti v příštích třech měsících. Také v případě stavebnictví se indikátor očekávaného vývoje prodejních cen v příštích třech měsících dostal na své nové historické maximum.
Důvěra v české ekonomice vykročila do nového roku pomyslnou pravou nohou zejména díky lepší důvěře na straně podnikatelů. Zároveň je ale zřejmé, že průmysl i nadále výrazně svazují problémy v dodávkách potřebných dílů a materiálu. Pozornost také poutá růst inflačních očekávání mezi podnikateli v průmyslu a stavebnictví.
Celkově lednový průzkum nálady v české ekonomice naznačuje, že by se hospodářská aktivita mohla v porovnání se závěrečnými měsíci loňského roku zvýšit. Alarmem zůstávají vysoká inflační očekávání v některých odvětvích, zde by se ale mohla situace zlepšovat od jarních měsíců s tím, jak by mohly polevit cenové tlaky na straně komodit a zlepšení situace v zásobování v průmyslu by mohlo vést k poklesu souvisejících nákladů.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: Pixabay
Zdroj: PR.Konektor
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama