e-news.cz - kurzy
Reklama

Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

19.11.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší. V budoucnu pak pokles ceny nelze očekávat.


Dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku. Do pasti se tím dostávají nákladní dopravci i výrobci stojanů pro čerpací stanice. K situaci na trhu se ve svém komentáři vyjadřuje jednatel společnosti Adast Daniel Struž.
Hlavním problémem způsobujícím růst ceny AdBlue jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je velmi energeticky náročný, zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla. Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel, aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.
V případě Česka vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika jako na začátku pandemie. Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělat si zásoby. Nyní byla situace obdobná, kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude, začalo se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.
Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne. Přesněji se nejspíše bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.
Problémy pro dodavatele čerpacích stojanů i nákladní dopravu
Rostoucí ceny energií ovlivňují kromě AdBlue také činnost spojenou s dodáváním plnících stanic s AdBlue. Skokově vzrůstající náklady na výrobu těchto zařízení je nutné promítat do kontraktů. Často to však není možné, typicky u veřejných zakázek, u kterých je ze strany státu již vysoutěžená cena a kde neexistují dodatky, že případný výrazný růst výrobních nákladů se může promítnout do finální ceny. Kvůli zdražování výroby se nám tak dodavatelům plnících stanic hroutí některé nasmlouvané kontrakty, u kterých se nelze dostat na hranu rentability a zákazník neumožňuje další navyšování rozpočtu.
Růst cen energií a AdBlue je ve finále jen dalším projevem nevyhnutelného – lidé budou muset přijmout plošné zdražování jako prostý fakt. Postupně na to přistupují také všichni výrobci AdBlue, což se brzy projeví i na cenách zejména u kamionové dopravy. Technologicky přitom není možné v tomto segmentu z tohoto nepříjemného stavu utéct, neboť kamiony se bez AdBlue už jen kvůli přísným emisním limitům nerozjedou.
Automobilový průmysl v pasti
Toto odvětví logistiky se tak dostává do pasti – v minulosti kvůli snížení emisí dopravní firmy výrazně investovaly do obměny vozového parku směrem k motorům s nízkými emisemi, které vyžadují příměs AdBlue, aby se nyní musely vypořádat s nevyhnutelným zdražením. Podobně je pak na tom i řada běžných uživatelů osobních vozů s dieselovými motory, kteří si tyto vozy pořídili primárně, aby ušetřili na pohonných hmotách.
Má tedy automobilový průmysl v těchto týdnech nějaké efektivní alternativy oproti klasickým palivům? Investovat namísto rodinného naftového vozu do elektromobilu je ekonomicky ještě náročnější, zároveň se často vůbec nezmiňují emise a energetická náročnost spojená s těžbou lithia či kobaltu pro výrobu takového vozu. U nákladní dopravy je pak toto řešení úplnou utopií.
Jednou z cest do budoucna může být vodík, ostatně i Tatra již vyvíjí nákladní vůz poháněný vodíkovými články. České prostředí však na vodík zatím není aktuálně připravené, když zde úplně chybí plnící stanice. Pokud se proto bavíme o situaci tady a teď, není aktuálně možné jiné řešení než akceptování plošného zdražení a přetrvání vyšších cen do budoucna. Zdražení logistiky pak nutně znamená i zdražení všech produktů v obchodech či široké palety dalších služeb.
Autor: Daniel Struž, jednatel společnosti Adast
 
 
 
 
 
Foto 1: pixabay.com
Foto 2 + Zdroj: Lesensky.cz
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Evropský zákon o souborech cookie narušil internet. Brusel to chce napravit

24.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropský zákon o souborech cookie měl chránit naše soukromí, ale místo toho mnohé z nás spíš rozčílil nekonečnými vyskakovacími okny. Brusel teď přiznává, že pravidla narušila internet, a hledá způsob, jak je napravit. Podaří se najít rovnováhu mezi ochranou dat a funkčním online prostředím?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Bílý dům: USA budou podle dohody kontrolovat algoritmus TikToku

23.09.2025, Autor: Josef Neštický

Konec dlouholetého sporu mezi USA a Čínou o TikTok je na obzoru. Jak oznámil Bílý dům, americké konsorcium přebírá kontrolu nad algoritmem a daty této populární sociální sítě na americkém trhu. Je to vítězství národní bezpečnosti?

Trump znovu vyzval evropské spojence, aby přestali nakupovat ruskou ropu

23.09.2025, Autor: red

Americký prezident Donald Trump znovu vyzval evropské spojence, aby okamžitě přestali nakupovat ruskou ropu. Tento apel přichází v době, kdy Evropská unie už výrazně omezila svou závislost na ruských energiích, ale některé země stále váhají. Jaké jsou skutečné dopady tohoto tlaku?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nové sankce EU: Úder stínové flotile a kryptoměnám

23.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská komise přichází s dalším balíčkem sankcí, který cílí na ruskou stínovou flotilu a poprvé i na kryptoměny. S více než 560 sankcionovanými loděmi a odhalením transakcí za desítky miliard dolarů se EU snaží utnout Rusku klíčové zdroje příjmů. Dokáže ale tato strategie skutečně zastavit obcházení sankcí?

Důvěra na prvním místě: Co si říkají páry, které si opravdu věří?

22.09.2025, Autor: Marek Hájek

Jaké je tajemství pevných vztahů? Podle harvardských psychologů, jako jsou Dr. Robert Waldinger a Dr. Holly Parker, spočívá klíč k hluboké důvěře v pravidelných rozhovorech o deseti klíčových tématech. Pojďme se podívat, co nám věda radí a jak to funguje v českých domácnostech.

Španělská obrana v pasti: Embargo na Izrael a výzva za 2 miliardy dolarů

22.09.2025, Autor: Josef Neštický

Španělské ministerstvo obrany čelí složité situaci. Po zavedení zbrojního embarga vůči Izraeli musí nahradit klíčové vojenské technologie, což může stát až 2 miliardy dolarů. Jaké jsou důvody tohoto kroku a co to znamená pro španělskou armádu i evropský obranný průmysl?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Nvidia v šoku: Čína zakazuje AI čipy a CEO je „zklamán“

21.09.2025, Autor: Josef Neštický

Generální ředitel Nvidie Jensen Huang vyjádřil zklamání nad rozhodnutím Číny zakázat prodej špičkových AI čipů jeho společnosti, včetně modelu RTX Pro 6000D. Tento krok přichází v době, kdy geopolitické napětí mezi USA a Čínou stále více ovlivňuje technologický trh. 

Dánové stupňují boj proti byrokracii EU

21.09.2025, Autor: Josef Neštický

Dánsko se rozhodlo vzít byrokracii v Evropské unii za pačesy. S odhady administrativních nákladů dosahujících stovek miliard eur ročně a s ambiciózními plány na jejich snížení se Kodaň stává hlasem změny. Co to znamená pro české firmy a jaké jsou rizika tohoto boje?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama