e-news.cz - kurzy
Reklama

Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

19.11.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší. V budoucnu pak pokles ceny nelze očekávat.


Dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku. Do pasti se tím dostávají nákladní dopravci i výrobci stojanů pro čerpací stanice. K situaci na trhu se ve svém komentáři vyjadřuje jednatel společnosti Adast Daniel Struž.
Hlavním problémem způsobujícím růst ceny AdBlue jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je velmi energeticky náročný, zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla. Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel, aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.
V případě Česka vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika jako na začátku pandemie. Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělat si zásoby. Nyní byla situace obdobná, kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude, začalo se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.
Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne. Přesněji se nejspíše bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.
Problémy pro dodavatele čerpacích stojanů i nákladní dopravu
Rostoucí ceny energií ovlivňují kromě AdBlue také činnost spojenou s dodáváním plnících stanic s AdBlue. Skokově vzrůstající náklady na výrobu těchto zařízení je nutné promítat do kontraktů. Často to však není možné, typicky u veřejných zakázek, u kterých je ze strany státu již vysoutěžená cena a kde neexistují dodatky, že případný výrazný růst výrobních nákladů se může promítnout do finální ceny. Kvůli zdražování výroby se nám tak dodavatelům plnících stanic hroutí některé nasmlouvané kontrakty, u kterých se nelze dostat na hranu rentability a zákazník neumožňuje další navyšování rozpočtu.
Růst cen energií a AdBlue je ve finále jen dalším projevem nevyhnutelného – lidé budou muset přijmout plošné zdražování jako prostý fakt. Postupně na to přistupují také všichni výrobci AdBlue, což se brzy projeví i na cenách zejména u kamionové dopravy. Technologicky přitom není možné v tomto segmentu z tohoto nepříjemného stavu utéct, neboť kamiony se bez AdBlue už jen kvůli přísným emisním limitům nerozjedou.
Automobilový průmysl v pasti
Toto odvětví logistiky se tak dostává do pasti – v minulosti kvůli snížení emisí dopravní firmy výrazně investovaly do obměny vozového parku směrem k motorům s nízkými emisemi, které vyžadují příměs AdBlue, aby se nyní musely vypořádat s nevyhnutelným zdražením. Podobně je pak na tom i řada běžných uživatelů osobních vozů s dieselovými motory, kteří si tyto vozy pořídili primárně, aby ušetřili na pohonných hmotách.
Má tedy automobilový průmysl v těchto týdnech nějaké efektivní alternativy oproti klasickým palivům? Investovat namísto rodinného naftového vozu do elektromobilu je ekonomicky ještě náročnější, zároveň se často vůbec nezmiňují emise a energetická náročnost spojená s těžbou lithia či kobaltu pro výrobu takového vozu. U nákladní dopravy je pak toto řešení úplnou utopií.
Jednou z cest do budoucna může být vodík, ostatně i Tatra již vyvíjí nákladní vůz poháněný vodíkovými články. České prostředí však na vodík zatím není aktuálně připravené, když zde úplně chybí plnící stanice. Pokud se proto bavíme o situaci tady a teď, není aktuálně možné jiné řešení než akceptování plošného zdražení a přetrvání vyšších cen do budoucna. Zdražení logistiky pak nutně znamená i zdražení všech produktů v obchodech či široké palety dalších služeb.
Autor: Daniel Struž, jednatel společnosti Adast
 
 
 
 
 
Foto 1: pixabay.com
Foto 2 + Zdroj: Lesensky.cz
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Konec bezcelního ráje: USA mění pravidla hry

02.08.2025, Autor: red

Spojené státy americké v roce 2025 definitivně uzavřely kapitolu bezcelního dovozu malých zásilek. Zrušení pravidla de minimis, které umožňovalo dovoz zboží do hodnoty 800 USD bez cla, otřásá globálním e-commerce a přináší nové výzvy i pro české firmy.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Srbská pobočka Gazpromu získala od USA další výjimku ze sankcí

01.08.2025, Autor: Josef Neštický

Srbská ropná společnost Naftna Industrija Srbije (NIS), většinově vlastněná ruským Gazpromem, získala k 31. červenci pátou výjimku ze sankcí USA. Tato dočasná úleva, platná pouze do 27. srpna, však přichází s varováním – další prodloužení už nemusí být na stole.

Svatovítské varhany: Nový hlas katedrály a symbol národní hrdosti

31.07.2025, Autor: Laura Šuleková

V pražské katedrále svatého Víta se rodí hudební zázrak – nové varhany, které mají být jedním z nejvýznamnějších nástrojů svého druhu v Evropě. S více než 6 000 píšťalami a cenou přesahující 100 milionů korun se blíží završení dlouholetého snu. Jaké výzvy přinesla jejich instalace a co varhany znamenají pro naši kulturu?

Asijské trhy v útlumu, eurozóna v kleštích cel

30.07.2025, Autor: Marek Hájek

Asijské akciové trhy zažívají turbulentní léto, když indexy jako Nikkei 225 nebo Hang Seng klesají. Současně eurozóna balancuje na hraně stagnace, zatížena novou celní dohodou s USA.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Mladá rebelka versus pesticidní zákon

28.07.2025, Autor: Marek Hájek

Když třiadvacetiletá studentka Éléonore Pattery spustila petici proti kontroverznímu zemědělskému zákonu ve Francii, asi netušila, že za pár týdnů shromáždí přes 1,4 milionu podpisů. Zákon Duplomb, který povoluje znovupoužití pesticidu označovaného jako „zabiják včel“, rozpoutal ve Francii bouři odporu.

Čína: Největší přehrada na světě. Komu vadí a koho ohrožuje?

26.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Doposud největší vodní elektrárnou na světě je čínský komplex zvaný Tři soutěsky. Nyní Čína plánuje tento rekord překonat výstavbou ještě větší přehrady na řece Jarlung Cangpo. Tento obrovský projekt se potýká nejen s odporem Tibeťanů, ale také Indie a Bangladéše.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Německo dostalo zelenou proinvestovat miliardy EUR

25.07.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie v létě 2025 schválila ambiciózní německý výdajový plán, který počítá s investicemi přesahujícími stovky miliard eur do infrastruktury a obrany. Je to odpověď na geopolitické výzvy i dlouhodobé nedostatky v modernizaci.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama