e-news.cz - kurzy
Reklama

Čím mladší řidič, tím vyšší rychlost, riziko i celková škoda

07.10.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Čím mladší řidič, tím vyšší rychlost, riziko i celková škoda

Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, tedy těch, které končí smrtí (čtyřicet procent). A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky ani dopravní situaci mladí řidiči.


„Přidat plyn“ je láká více než jejich starší, vyježděné kolegy. Vinou kombinace rychlé jízdy a nezkušenosti však bohužel mají nehody častěji tragické následky, ale i vyšší škody. Potvrzují to jednoznačně data Portálu nehod. A portál upozorňuje také na další – tentokrát letní – fenomén, jenž se často rovněž pojí s mladšími řidiči: rychlou, agresivní jízdu na motorce, která končí nehodou.
Nejnovější analýza Portálu nehod jasně ukázala, že poměr počtu nehod zaviněných rychlou jízdou se mění v jednotlivých věkových kategoriích. „Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí rychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu nepřiměřené rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší. Více než třetina nehod (33,41 procenta) byla v roce 2020 u řidičů nejmladší věkové kategorie (18–24 let) způsobena právě z tohoto důvodu,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
Poměr se snižuje úměrně s tím, jak se postupně zvyšuje věk řidičů. U řidičů ve věku 25–31 let je to již výrazně méně – 24,46 procenta; v další věkové skupině řidičů (32–38 let) je to už „jen“ 19,94 procenta nehod způsobených rychlou jízdou.
Podle dat Portálu nehod mají mladší řidiči výrazný podíl také na celkové výši škod, které v roce 2020 vznikly z důvodu nepřiměřené rychlosti. Jen řidiči ve věkové skupině 25–31 let takto způsobili celkové škody za více než 1 miliardu korun. Nejmladší věková skupina (od 18 do 24 let) k tomu pak přidala 816 milionů Kč. „Pokud jde o výši škod, je zajímavé, že průměrná škoda nehody způsobené mladými řidiči jako taková nebývá zas až tak vysoká. Celková škoda je však jedna z nejvyšších. Na vině je právě počet nehod, které mladiství způsobí. To může ukazovat i na fakt, že cena vozu mladistvých je nejspíše nižší, ale je to doháněno frekvencí nehod,“ dodal Jan Chalas.
Také z dat pojišťoven vyplývá, že mladší řidiči patří k těm rizikovějším. „U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř 2,5krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR,“ řekl Petr Jedlička, hlavní analytik České kanceláře pojistitelů, která se na provozu portálu podílí.
Riskantní jízda na motorce + vysoká rychlost = nejvyšší riziko nehody
„Data Portálu nehod také jasně ukazují to, co známe takřka všichni. Nejvíce riskují a porušují předepsanou rychlost ti, kteří neřídí čtyři, ale dvě kola. Právě podíl nehod z nepřiměřené rychlosti u motocyklů výrazně převyšuje ostatní dopravní prostředky. Rychle jedoucí motorka riskantně předjíždějící před zatáčkou ostatní, pomalejší řidiče na čtyřech kolech je všem dobře známý úkaz,“ uvedl Jan Chalas.
Nicméně právě takové jednání často končí nehodou. Například v jarních a letních měsících až dvacet sedm procent nehod z důvodu nepřiměřené rychlosti způsobí právě motocyklisté. Až teprve s dvoutřetinovým odstupem (na 9,7% podílu) jsou teprve řidiči osobních automobilů.
Je patrné, že i u řidičů motorek platí, že mladiství způsobují rychlou jízdou nejvíce nehod. Podílí se přibližně na 40 % nehod v průběhu celého roku. Vyplývá to z dat za posledních deset let.
Foto: Pixabay
Zdroj: Portál Nehod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama