e-news.cz - kurzy
Reklama

Jan Drahota: Chceme být technologickým lídrem v oblasti vývoje inovativních produktů.

26.09.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Jan Drahota: Chceme být technologickým lídrem v oblasti vývoje inovativních produktů.

Skupina CZG se neustále snaží přicházet na trh s novými a dokonalejšími produkty. Při vývoji spolupracují s nejlepšími odborníky v oboru, kladou důraz na investice a využívání moderních technologií. Hodlají rozvíjet obě své hlavní značky – CZ i Colt.


Rozhovor s JANEM DRAHOTOU, předsedou představenstva CZG – Česká zbrojovka Group SE.
Skupina CZG byla založena v roce 2013, nicméně její historie sahá až do roku 1936, kdy byla v Uherském Brodě postavena továrna na střelné zbraně Česká zbrojovka. Továrna byla zřízena Československou republikou se strategickým cílem posunout výrobu střelných zbraní dále od ohrožených německých hranic před 2. světovou válkou a byla tak původně pobočkou České zbrojovky sídlící v Praze. Jak tato historie zavazuje?
Letos Česká zbrojovka slaví osmdesát pět let od položení základního kamene v Uherském Brodě. Až do letošního roku se jednalo o hlavní výrobní závod a značku skupiny CZG. Poté, co jsme v květnu dokončili akvizici skupiny Colt, k naší domácí továrně přibyla výrobní kapacita v USA a v Kanadě. Je pro mě velkou výzvou a ctí vést tento mezinárodní holding, který navazuje na tak dlouhou a úspěšnou historii obou značek. Česká zbrojovka z Uherského Brodu urazila obrovský kus cesty a díky investicím do výrobních zařízení, výzkumu a vývoje a v neposlední řadě do lidí se podařilo vybudovat jednoho z předních světových výrobců ručních palných zbraní, který vyváží své produkty do více než 90 zemí světa a je partnerem mnoha ozbrojených složek po celém světě, včetně Armády České republiky. Osobně cítím velkou zodpovědnost vůči značce CZ i Colt. Je to samozřejmě závazek vůči našim zaměstnancům, zákazníkům, dodavatelům a investorům. Značka CZ má klíčovou pozici v rámci naší skupiny a hodláme ji i nadále rozvíjet tak, aby byla moderní a progresivní společností, která bude přitahovat nové talenty a bude přinášet to nejlepší svým zákazníkům.
Tehdy se jednalo o jeden z největších a nejmodernějších zbrojních podniků v Evropě. Výroba celé řady střelných zbraní se po druhé světové válce začala postupně rozvíjet, což vedlo k upevnění pozice produktů České zbrojovky v hlavních segmentech trhu se střelnými zbraněmi. Jak je tomu dnes? Využíváte moderních technologii ve vaší firmě?
Jsme jednoznačně moderní firma. Dlouhodobě investujeme do nejmodernějších technologií. Chceme být technologickým lídrem v oblasti vývoje inovativních produktů a také úspěšně dosáhnout naší vize stát se skutečně globálním lídrem v odvětví ručních palných zbraní. Hodláme proto pokračovat v investicích do výzkumu a vývoje v České zbrojovce i v Coltu. Skupina CZG investuje významné prostředky v této oblasti a celosvětově se na těchto aktivitách podílí více než 100 našich odborníků. Po spojení s Coltem jsme ještě posílili naše výzkumně-vývojové kapacity i zkušenosti. Nadto modernizujeme naše strojní zařízení, zaměřujeme se na robotizaci a využití pokročilé digitalizace. Při vývoji našich produktů používáme virtuální prostředí, kde simulujeme různé režimy budoucí zátěže produktů a používáme matematické modely k predikci budoucích závad, intenzivně využíváme aditivní technologie (3D tisk) pro výrobu prototypů. Ve výrobě používáme pokročilé plánovaní výroby, sledovaní výkonnosti strojů v reálnem čase se zpětnou vazbou. Toto je jen několik příkladů využití moderních technologií v naší společnosti.
Téměř dvanáct let před nástupem do firmy jste pracoval v oblasti investičního bankovnictví a finančních trhů pro Société Générale Group, naposledy v Paříži na pozici Managing Director, Head of Central and Eastern Europe. Co pro vás bylo impulsem přejít do zbrojního průmyslu?
Se skupinou CZG jsem spjatý od roku 2014, kdy jsem začal pomáhat panu René Holečkovi, majoritnímu akcionáři skupiny CZG, spravovat jeho veškerá průmyslová aktiva. Postupem času jsem se více a více soustřeďoval na Českou zbrojovku, byl jsem součástí klíčových rozhodnutí a transakcí na úrovni skupiny, které vyvrcholily vstupem CZG na pražskou burzu v roce 2020 a akvizicí Coltu v letošním roce.
V současné době firma zaměstnává přibližně 2 000 lidí v České republice, Spojených státech, Kanadě a Německu. Jak je složitá koordinace v rámci firmy, v různých státech?
Skupina CZG byla i před akvizicí Colt velmi mezinárodně rozkročená. Na koordinaci a komunikaci napříč různými zeměmi jsme zvyklí. Skupina CZG má holdingové uspořádání, což znamená, že managementy jednotlivých dceřiných společností jsou plně zodpovědné za hospodářské výsledky těchto entit. Koordinace a společné řízení na úrovni CZG je samozřejmě velmi důležité a pro nás naprosto přirozené. Komunikace je zejména o lidech a nastavených procesech. Věřím, že na úrovni CZG sdílíme hodnoty a kulturu, včetně hladu po úspěchu, což se promítá i do každodenního řízení celé skupiny a vzájemné koordinace.
Jste součástí obrany České republiky. Jak vnímáte pojem bezpečnosti u nás a z celosvětového pohledu?
Jsme hrdí, že můžeme být dlouhodobým partnerem českých ozbrojených sil, včetně Armády, Policie a Vězeňské služby České republiky. Díky těmto dodávkám jsme součástí bezpečnostního systému našeho státu a také nám tyto domácí reference pomáhají v prosazení se v zahraničí. Vnímám jako přirozené, že je Česká zbrojovka první volbou našich ozbrojených složek. Dodáváme produkty kvalitativně na světové úrovni, což dokazuje spokojenost našich zákazníků po celém světě. Navíc Česká zbrojovka je český výrobce, který zaměstnává české občany. Pro ilustraci celkové osobní náklady skupiny CZG v České republice v roce 2020 významně převýšili částku 1 mld Kč. Samozřejmě v České republice platíme daně, investujeme do vlastního výzkumu a vývoje a celkově vytváříme vysokou přidanou hodnotu prodejem výrobků, které jsou vymyšleny a vyrobeny v České republice.
Jsme také připraveni plnit potřeby České republiky vyplývající z případného krizového stavu. Koronavirová pandemie, jejíž začátky byly charakterizovány uzavřením hranic a sníženou schopností dovézt cokoliv ze zahraničí, včetně ochranných prostředků, vrátila do popředí roli státu a také otázku národní soběstačnosti. Považuji za logické, že mají jednotlivé státy zájem posílit svoji strategickou soběstačnost, a to i prostřednictvím nákupů od domácího obranného průmyslu.
O tématu bezpečnosti bychom mohli hovořit dlouhé hodiny. Pokusím se stručně předestřít můj pohled na současnou bezpečnostní situaci. Naše národní bezpečnost je zakotvena v euroatlantickém systému prostřednictvím členství České republiky v NATO a EU. S tím se pojí nejen výhody kolektivní obrany, ale také zodpovědnost za to, aby naše země byla právoplatným členem, který do kolektivní obrany adekvátně přispívá a je schopen plnit své spojenecké závazky. Tím mám na mysli investice do obrany a bezpečnosti, do moderní výzbroje, výstroje a technologií a v neposlední řadě do lidí, tedy do našich žen a mužů v uniformě.
Co se týče hrozeb, Česká republika, NATO i EU budou muset mít schopnosti a kapacity vypořádat se jak s konvenčními hrozbami, tak i s hrozbami hybridními, například s kybernetickými hrozbami, dezinformacemi atd.
Jak moc ovlivňují vaši firmu různé politické zásahy v oblasti různých omezení vývozu?
Celá naše skupina se řídí národní a mezinárodní legislativou pro obchod se zbraněmi, která v případě České republiky odráží legislativu EU. Vyvážíme pouze na základě povolení k vývozu udělených relevantními národními orgány. Tato pravidla striktně dodržujeme. Navíc máme také vlastní compliance systém, včetně etického kodexu, kterým se řídí nejen naše společnosti a naši zaměstnanci, ale také naši obchodní partneři.
Jednou z významných akvizicí firmy je americká společnost Colt. Počítáte s Coltem výhradně pro severoamerický trh nebo i jinde? V čem vám tato akvizice pomůže?
Akvizici Coltu, včetně dceřiné společnosti Colt Canada, jsme dokončili v květnu letošního roku. Tato akvizice je pro nás příležitostí pro další růst. Získali jsme další, velmi silnou značku do našeho portfolia a zároveň výrobní kapacitu v USA, což bylo naším dlouhodobým cílem. Akvizicí Coltu jsme také rozšířili portfolio našich zákazníků o přední ozbrojené složky zemí vyspělého světa, včetně americké armády, kanadské armády, ozbrojených složek Dánska, Velké Británie, Norska a dalších po celém světě. Chceme zvýšit výrobní kapacitu Coltu i České zbrojovky, budeme investovat do výzkumu a vývoje u obou značek, nabídneme našim zákazníkům z řad ozbrojených složek i na komerčním trhu širší produktové portfolio. Jsme přesvědčeni o tom, že v případě spojení značek CZ a Colt se jedna plus jedna rovná výrazně více než dvě, protože společný potenciál obou značek je skutečně unikátní.
Pomůže to i v případě civilního trhu, tedy zbraní loveckých a sportovních?
Významný společný obchodní potenciál vnímáme pro obě značky nejen na trhu ozbrojených složek, ale i na globálním komerčním trhu.
Čeští sportovní střelci patří tradičně mezi nejlepší na světě. Mají na tom zásluhu i kvalitní sportovní zbraně vaší firmy?
Bezpochyby úspěchy našich střelců souvisejí s kvalitou našich pistolí. Naše pistole CZ Shadow 2 poskytuje svému uživateli jistou výhodu nad konkurencí. Dokáže odpustit nějakou tu chybku při spouštění, je robustní s minimálním zdvihem a minimálním zpětným rázem. Pro sportovce je nejdůležitější spolehlivost, není nic horšího, než když vám při ostrém závodě začne pistole selhávat. Ztratíte jakékoliv šance na dobré umístění. Je běžné, že na závodech IPSC, kde je naší doménou především divize Production, je mezi prvními deseti střelci osm, kteří používají právě naši pistoli. Máme skutečně rozsáhlé kompetence k výrobě ručních palných zbraní. Umíme zkonstruovat a vyrobit vojenskou útočnou pušku, samopal, granátomet, odstřelovací pušku, kulovnici, malorážku; naše zbraně jsou odzkoušeny v ostrých akcích, včetně bojových podmínek. Dokážeme využít vzájemné synergie a know-how. Materiály používané v automatických zbraních musí čelit obrovské mechanické zátěži vysokým počtem výstřelů, tolerance obráběných dílů musí zajistit stoprocentní funkci při kadenci 850 výstřelů za minutu. Poznatky, které získáváme při vývoji a užívání širokého spektra našich zbraní dokážeme vzájemně sdílet a využívat i do ostatních řad, např. právě do zbraní sportovních. Nesmím zapomenout na spolupráci s nejlepšími odborníky v oboru, se kterými pracujeme při vývoji každé nové zbraně a kteří nám poskytují neocenitelné rady.
Jakým způsobem se vaší firmy dotkla současná covidová pandemie?
Jsem velmi rád, že mohu říct, že se nám daří pandemii úspěšně zvládat. Důkazem toho jsou naše výsledky, které byly za loňský rok rekordní. V porovnání s rokem 2019 se tržby v roce 2020 zvýšily o 14,6 procenta na 6,8 mld. Kč. Tento pozitivní trend pokračuje i letos. Velký dík patří všem našim zaměstnancům napříč skupinou, jejichž úsilí neoslabila ani celosvětová pandemie koronaviru.
Samozřejmě pandemie byla zejména na začátku náročná. Realizovali jsme desítky opatření na ochranu zaměstnanců a zachování výroby, kladli jsme ještě větší důraz na komunikaci vůči zaměstnancům, vysvětlovali jsme své kroky a rozhodnutí. První měsíce pandemie znamenaly komplikace pro přepravu zboží k zákazníkům, omezení cestování našich obchodníků či zpomalení dodávek některých dílů od našich subdodavatelů. Vše jsme ale dokázali vyřešit.
Pandemie potvrdila, že se ubíráme správným směrem v oblasti digitalizace. Využití pokročilých digitálních technologií za poslední léta prostupuje celou naší firmou, od virtuálního vývoje nových produktů, simulace, až po plánování a řízení výroby. Pandemie proces digitalizace ještě urychlila. V loňském roce jsme vytvořili vlastní virtuální streamovacího studio, které nám v době zrušených veletrhů a omezení cestování umožňuje uvádět nové produkty na trh pomocí kombinace předtočených a živých vstupů a naší digitální stage.
Vaše výrobní prostory již pomalu nestačí. Jsou již nějaká řešení tohoto stavu?
V České zbrojovce se nám daří navyšovat výrobu díky modernizaci, digitalizaci, vylepšeným technologickým postupům. To ale nepůjde do nekonečna. Jak jsem již zmínil, jedním z důvodů koupě Coltu byla snaha získat dodatečné výrobní kapacity. V současné době naši odborníci vyhodnocují možnosti obou našich výrobních entit a diskutují i s našimi dodavateli, jak uspořádat náš dodavatelský řetězec, tak abychom byli schopni uspokojit rostoucí poptávku po produktech naší skupiny celosvětově.
Jaké jste si dal osobní cíle, když jste se stal předsedou představenstva? 
Naší společnou ambicí je dál růst, to znamená stát se jedničkou na světe v našem oboru a dosáhnut obratu 1 mld. EUR do roku 2025 při zachování ziskovosti na úrovni EBITDA vyšší než dvacet procent. K tomu, abychom tohoto cíle dosáhli, jsou klíčoví naši lidé. Já osobně budu usilovat o to, aby naše skupina byla i nadále atraktivním zaměstnavatelem a místem pro talenty, kteří chtějí realizovat své sny a ambice v technické či obchodní oblasti. Naše globální platforma poskytuje unikátní možnosti oslovit zákazníky po celém světě. Zároveň jsme hrdi na to, že naše kořeny jsou české. A tak to bude i nadále.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Janem Drahotou
Zdroj: Pavel Veselý


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama