e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi budou po pandemii utrácet – hlavně za oblečení a obuv

22.06.2021, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Češi budou po pandemii utrácet – hlavně za oblečení a obuv

Až dvě třetiny Čechů očekávají zvýšené výdaje v následujících měsících vlivem končící pandemie. Nejvíce se lidé chystají utrácet za věci, které si nemohli kupovat během pandemie – zejména oblečení, obuv a dovolenou.
Dovolenou si většina bude kupovat v Česku, a to ze svých úspor. S vyhlídkou léta se lidé dále chystají utrácet za vybavení domu a zahrady, kulturu a zábavu. Údaje vyplývají z průzkumu, který pro fintechový startup Twisto zpracovala společnost Perfect Crowd. Chuť utrácet zároveň potvrzují výsledky Twista, které zaznamenalo rekordní hrubý objem zboží (gross merchandise volume – GMV) ve své historii.
„V květnu 2021 jsme zaznamenali rekordní objem transakcí, které byly s Twistem uskutečněny. Naši zákazníci a zákaznice s Twistem zaplatili zboží dohromady v hodnotě 250 milionů korun. Jde o rekordní číslo za dobu existence Twista, které si vysvětlujeme nejen nárůstem naší klientské základny, ale také uvolněním opatření a návratu lidí do obchodů a restaurací. Lidé si jednoduše šli užít nakupování a více než obvykle naši zákazníci využili Nákupy na třetiny s Twistem pro pořízení sezónního sortimentu, jako je móda či vybavení na zahradu,“komentuje největší nárůst celkové hodnoty nákupů Pavel Rath, ředitel marketingu v Twistu.
Twisto se také rozhodlo zmapovat finanční kondici českých domácností a to, jak se proměnilo jejich nákupní chování během pandemie. Nyní prozradilo, jak se Češi chystají během léta utratit peníze ušetřené přes zimu. Průzkum pro český startup provedla společnost Perfect Crowd na reprezentativním vzorku 1 000 lidí v druhé polovině května.
Češi se chystají se obléknout, vyrazit na dovolenou a užívat si společnost a zábavu
Celkem šedesát pět procent respondentů průzkumu uvedlo, že v následujících měsících budou určitě nebo pravděpodobně více utrácet. Nejvíce peněz plánují utratit za módu – třicet čtyři procent dotazovaných plánuje investovat do oblečení a třicet dva procent do obuvi a dalších doplňků. Potvrzuje se tak, že během pandemie lidé šetřili zejména na svém zevnějšku – částečně protože nebylo kam nové oblečení nosit a částečně kvůli zavřeným obchodům a nemožnosti si oblečení v obchodě rovnou vyzkoušet. Možnosti vyzkoušení a vrácení oblečení sice řada e-shopů rozšířila, avšak zejména starší generace stále upřednostňuje rychlejší a pohodlnější zkoušení přímo v obchodě.
Čtvrtina lidí chce léto využít k nákupu potřeb pro dům a na zahradu. Lidé si také chtějí v létě vykompenzovat nedostatek společenského vyžití při lockdownu. Pětina lidí plánuje vyšší výdaje na zábavu typu návštěv zoo, zábavních parků a koupališť, jenom o něco méně pak kulturní události, jako jsou koncerty, festivaly, výstavy či divadla.
Dovolenou budeme trávit spíše v Česku, úvěry si na ni brát nechceme
Celkem dvacet devět procent dotázaných mezi vyššími výdaji očekává i dovolenou v Česku, zatímco dvacet dva procent plánuje vyrazit do zahraničí. Dovolenou budou Češi financovat spíše ze svých úspor – v případě dovolené v Česku zhruba z poloviny, nákladnější zahraniční dovolenou zhruba ze sedmdesáti procent. Na dovolenou si Češi nechtějí brát úvěry, ty radši využívají na nákupy velkého bílého elektra a technologie. Obměnu velkých domácích spotřebičů po dlouhém lockdownu plánuje sedmnáct procent dotázaných, přičemž dvanáct procent z nich bude nové vybavení hradit právě prostřednictvím splátek. Podobné je to i u nákupů počítačů či mobilních telefonů a příslušenství.
Úvěry si také lidé často plánují brát na splátky již existujících úvěrů. Ty musí splácet téměř každý desátý Čech a další úvěr si na jejich splacení musí vzít deset procent z nich. Devět procent respondentů zároveň aktuálně neví, čím bude úvěry splácet. Někteří lidé tak přeceňují své možnosti splácet při uzavírání úvěrů a riskují, že se dostanou dluhové spirály. Nicméně zhruba čtyři pětiny respondentů své úvěry splácí primárně ze svých pravidelných příjmů a někteří z úspor.
Budeme i nadále nakupovat přes internet?
Dle průzkumu si Češi zvykli přes internet nakupovat velkou část věcí, zvláště pak takové zboží, které si nepotřebují vyzkoušet a osahat, ale kde požadují co největší výběr ze sortimentu, aby to vyhovovalo jejich vkusu a představám. Jde tedy vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby. Nejvíce se lidé těšili na návrat do restaurací, kamenné obchody také preferuje šedesát procent lidí pro nakupování obuvi a módních doplňků. U potravin a oblečení jsou lidé rozděleni – zhruba polovina v budoucnosti zváží nákup přes internet nebo určitě nakoupí.
Foto: Pixabay
Zdroj: HustáKomunikejšn s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Meta Ray-Ban Display: Budoucnost na očích, nebo jen drahý gadget?

24.09.2025, Autor: Marek Hájek

Představte si, že si nasadíte brýle a najednou máte před očima notifikace, navigaci nebo živý překlad rozhovoru. Meta Ray-Ban Display, novinka představená v září 2025, slibuje právě to – revoluci v tom, jak srůstáme s technologií. Je to ale skutečný přelom, nebo jen další hračka pro technologické nadšence?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Evropský zákon o souborech cookie narušil internet. Brusel to chce napravit

24.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropský zákon o souborech cookie měl chránit naše soukromí, ale místo toho mnohé z nás spíš rozčílil nekonečnými vyskakovacími okny. Brusel teď přiznává, že pravidla narušila internet, a hledá způsob, jak je napravit. Podaří se najít rovnováhu mezi ochranou dat a funkčním online prostředím?

Bílý dům: USA budou podle dohody kontrolovat algoritmus TikToku

23.09.2025, Autor: Josef Neštický

Konec dlouholetého sporu mezi USA a Čínou o TikTok je na obzoru. Jak oznámil Bílý dům, americké konsorcium přebírá kontrolu nad algoritmem a daty této populární sociální sítě na americkém trhu. Je to vítězství národní bezpečnosti?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Trump znovu vyzval evropské spojence, aby přestali nakupovat ruskou ropu

23.09.2025, Autor: red

Americký prezident Donald Trump znovu vyzval evropské spojence, aby okamžitě přestali nakupovat ruskou ropu. Tento apel přichází v době, kdy Evropská unie už výrazně omezila svou závislost na ruských energiích, ale některé země stále váhají. Jaké jsou skutečné dopady tohoto tlaku?

Nové sankce EU: Úder stínové flotile a kryptoměnám

23.09.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská komise přichází s dalším balíčkem sankcí, který cílí na ruskou stínovou flotilu a poprvé i na kryptoměny. S více než 560 sankcionovanými loděmi a odhalením transakcí za desítky miliard dolarů se EU snaží utnout Rusku klíčové zdroje příjmů. Dokáže ale tato strategie skutečně zastavit obcházení sankcí?

Důvěra na prvním místě: Co si říkají páry, které si opravdu věří?

22.09.2025, Autor: Marek Hájek

Jaké je tajemství pevných vztahů? Podle harvardských psychologů, jako jsou Dr. Robert Waldinger a Dr. Holly Parker, spočívá klíč k hluboké důvěře v pravidelných rozhovorech o deseti klíčových tématech. Pojďme se podívat, co nám věda radí a jak to funguje v českých domácnostech.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Španělská obrana v pasti: Embargo na Izrael a výzva za 2 miliardy dolarů

22.09.2025, Autor: Josef Neštický

Španělské ministerstvo obrany čelí složité situaci. Po zavedení zbrojního embarga vůči Izraeli musí nahradit klíčové vojenské technologie, což může stát až 2 miliardy dolarů. Jaké jsou důvody tohoto kroku a co to znamená pro španělskou armádu i evropský obranný průmysl?

Nvidia v šoku: Čína zakazuje AI čipy a CEO je „zklamán“

21.09.2025, Autor: Josef Neštický

Generální ředitel Nvidie Jensen Huang vyjádřil zklamání nad rozhodnutím Číny zakázat prodej špičkových AI čipů jeho společnosti, včetně modelu RTX Pro 6000D. Tento krok přichází v době, kdy geopolitické napětí mezi USA a Čínou stále více ovlivňuje technologický trh. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama