e-news.cz - kurzy
Reklama

Pandemie naučila i starší generaci při online nákupech platit kartou. Zájem o dobírku přetrvává

05.06.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pandemie naučila i starší generaci při online nákupech platit kartou. Zájem o dobírku přetrvává

Při nákupu zboží v e-shopech volí online platbu kartou již téměř polovina Čechů (čtyřicet devět procent). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku osmnáct až dvacet šest let (šedesát procent).


Avšak pandemie COVID naučila při nákupu v e-shopech využívat online platbu kartou i starší lidi. Oproti roku 2020 došlo ve věkové skupině padesát čtyři až šedesát pět let k nárůstu o devět p. b. (z dvacet devět procent na letošních třicet osm procent). Zároveň významně klesá množství lidí, kteří na internetu nenakupují vůbec. Zájem o dobírku i přes pandemii přetrvává. Údaje vyplývají z letošního průzkumu společnosti GLS realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agenturou Ipsos na vzorku 1050 respondentů.
Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS zájem o platby kartou v e-shopech nepřetržitě stoupá. Od roku 2016 se zvýšil dvojnásobně (z dvacet pět procent v roce 2016 na letošních čtyřicet devět procent). Významně narostlo také množství lidí, kteří platí kartou každý týden (o dvanáct p. b.). To lze přisuzovat zejména uzavřeným obchodům a provozovnám během pandemie koronaviru.
Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce tak platí lidé ve věku osmnáct až dvacet šest let (šedesát procent). Starší generace však platbám kartou online postupně přichází na chuť. Ve věkové kategorii padesát čtyři až šedesát pět let tento způsob platby volí třicet osm procent lidí. Oproti minulému roku došlo k nárůstu o devět p. b., což z části přisuzujeme pandemii koronaviru. Dalším faktorem, který hraje významnou roli, je, že platba kartou online není oproti dobírce v nákupních košících zpoplatněna. Pozitivní zprávou je, že přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a bez problému zvládají nakupování na internetu.

Zdroj: GLS Česká republika

Zájem o platbu dobírkou se nesnižuje
Z letošního průzkumu vyplývá, že významně klesá množství lidí, kteří zásadně nevyužívají online platbu kartou na internetu. Aktuálně za zboží přímo v e-shopech neplatí pouze sedm procent lidí. To je šedesát procentní pokles oproti roku 2016. Zároveň se snižuje množství lidí, kteří platí online kartou velmi zřídka. Z třicet pět procent v roce 2018 na dnešních dvacet dva procent. Ve věkové skupině padesát čtyři až šedesát pět let třetina platí kartou zřídka a deset procent ji nevyužívá. I zde však můžeme spatřit výrazné zlepšení ve srovnání s loňským rokem (pokles o dvanáct p. b.).
Zájem o dobírku přetrvává i během pandemie. Po odeznění první vlny koronaviru, kdy byl zájem o dobírku rekordně nízký, je opět třetina balíků zasílána na dobírku, i když je velmi často hrazena kurýrovi platební kartou. Tuto formu placení nyní využívá šestnáct procent dotázaných. Ve věkové kategorii padesát čtyři až šedesát pět let dobírku využívá stále pětina lidí. Rovněž v menších sídlech je obliba dobírky vyšší než ve městech nad 20 000 obyvatel.
V posledních měsících jsme zaznamenali, že třetina balíků je zasílána na dobírku, přičemž většina je pak hrazena kurýrovi platební kartou. Pomalu se snižující počet dobírkových balíků jde pravděpodobně na vrub expanze nových nezřídka zahraničních e-shopů, které zákazníci nemají vyzkoušené, tudíž se jistí proti problémům s dodáním zboží.

Zdroj: GLS Česká republika

PAVEL VČELA, ředitel GLS Česká republika
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama