e-news.cz - kurzy
Reklama

Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

15.03.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Změní pandemie nákupní chování Čechů? Třetina bude více šetřit, vyplývá z průzkumu

Každý třetí dotázaný (třicet tři procent) plánuje po skončení pandemie více šetřit, vyplývá z letošního průzkumu společnosti GLS realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.


Úspory v uplynulém roce klesly třiceti procentům Čechů. Vůbec nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (čtyřicet čtyři procent), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak vysokoškoláci a lidé z Prahy. V době koronakrize většina lidí díky online nákupům přijímala stejné nebo jen mírně větší počty zásilek (sedmdesát sedm procent) a po skončení pandemie se plánuje vrátit ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech chce nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina více podpoří obchody a patnáct procent dává přednost nákupům online.
Každý třetí bude více šetřit
Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (padesát sedm procent) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát procent) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až šedesát šest lidí ve věku padesát čtyři až šedesát pět let nakupovalo v obchodech. V loňském roce starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy.
Třetina dotázaných chce po skončení pandemie více šetřit, jde především o mladší lidi do třicet pět let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (šedesát tři procent). Každý druhý Čech (padesát osm procent) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách, čtvrtina (dvacet sedm procent) dokonce chce podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají překvapivě především mladší lidé od osmnáct do dvacet šest let (třicet jedna procent). Naopak patnáct procent respondentů začalo nakupování na internetu bavit a hodlá jej nadále využívat. Jedná se zejména o lidi ve věku dvacet sedm až čtyřicet čtyři let (dvacet procent). Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu.
Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci
Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (šedesát tři procent) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jedná se zejména o mladší generaci do dvacet šest let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (třináct procent). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (čtyřicet čtyři procent) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (třicet pět procent) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procent žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo dvacet sedm procent mužů a devět procent si finančně polepšilo.
PAVEL VČELA, ředitel GLS Česká republika
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama