Apogeo
Reklama

Covid srazil příjmy Čechů, pohoršila si třetina z nich

24.12.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Covid srazil příjmy Čechů, pohoršila si třetina z nich

Příchod pandemie koronaviru ovlivnil příjmy Čechů, třetina z nich si pohoršila. Příjem jim letos klesl v průměru o čtvrtinu.


I to je možná jeden z důvodů, proč mnozí během pandemie změnili přístup k finančním produktům jako ke spoření, úvěrům, investicím a online bankovnictví. Nezvyklá situace přiměla některé domácnosti k efektivnější správě peněz. Češi si zvykli více používat online bankovnictví. Ve srovnání s předcovidovým obdobím jej více využívá každý čtvrtý (dvacet šest procent). Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Sberbank o finanční situaci v domácnostech.
Stoupá zájem ospoření
Pokles osobních příjmů zaznamenal během pandemie každý třetí Čech. Se snížením výdělků začali někteří více spořit. Alespoň to vyplývá z průzkumu Sberbank, podle kterého nyní patnáct procent Čechů využívá spořicí účty více než před koronavirem. S nastalou situací si část klientů začala uvědomovat důležitost finančních rezerv, které mohou právě v takových případech, jako je pandemie, využít. Spořicí účet je efektivnější možností, jak ukládat finance, které jsou kdykoliv k dispozici, než je nechat na běžném účtu. Lidé také častěji využívají online bankovnictví, v průzkumu to uvedla čtvrtina z nich (dvacet šest procent). Zvýšený zájem o internetové bankovnictví evidujeme zejména u běžných požadavků. U klientů ale stále zůstává důležitá i možnost zajít si na pobočku, aby se mohli poradit osobně.  Banky zaznamenaly nárůst zájmu i u kreditních karet. Téměř pětina respondentů (sedmnáct procent) v průzkumu uvedla, že nyní používá kreditní karty častěji.
Se spotřebitelskými úvěry jsou Češi obezřetnější
Pokles Češi naopak uvádějí u jiných produktů. Menší zájem deklarovali o odložené platby (pět procent) či kontokorent (šest procent). I u spotřebitelských úvěrů jsou mnozí opatrnější. Z těch, kteří už nějaký úvěr čerpají, přiznalo sedm procent, že další úvěr už by si nevzalo, vyplývá z průzkumu. Současná situace v domácnostech je složitá. Obezřetnost je tedy na místě, což vnímáme pozitivně. I proto jsme přišli se spotřebitelským úvěrem s úrokovou sazbou 1,99 procent, která je srovnatelná se sazbami u hypotečních úvěrů. Uvědomujeme si, že nutnost půjčovat si ve společnosti nemizí, je třeba se ale rozhlížet po solidních podmínkách i společnostech. Zdrženlivost panuje i u investic, skoro každý desátý Čech (9,3 procenta) uvedl, že v současné době investuje méně než před koronakrizí.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Sberbank CZ, a.s.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama