Apogeo
Reklama

Home office byl vnímán jako nějaký bonus, ze dne na den se stal jedinou možností vykonávání práce

30.11.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Home office byl vnímán jako nějaký bonus, ze dne na den se stal jedinou možností vykonávání práce

Realizují projekty s přidanou hodnotou pro investory, ale také vysokou užitnou hodnotou pro budoucí uživatele. Využívají rozsáhlé zkušenosti z výstavby a provozování bytových i nebytových objektů všech typů a velikostí. Každý projekt je pro jeho firmu nová výzva a přistupujeme k němu individuálně. Hledají chytrá řešení a využívají progresivní technologie.

 
Rozhovor s MICHAELEM VIERECKLEM, ředitelem společnosti ALVI koncept pro, a.s.
Jak se dotýká současná krize developmentu?
Situace v developmentu zatím žádnou krizi nevykazuje. Staví se stále stejně, bankovní domy hlásí rekordní zájem o hypoteční úvěry a ceny nemovitostí se drží na stejné úrovni nebo rostou. Jsme ale stále v roce 2020, a co bude v tom příštím nebo letech následujících, to se dá v danou chvíli jen obtížně předpovědět. Ekonomové předvídají, že skutečná krize provázená propouštěním a druhotnou platební neschopností nás čeká už v roce 2021, ale jestli se tyto vize naplní a budou mít zásadnější vliv na development, se teprve uvidí. Osobně si myslím, že se propad trhu konat nebude, zájem o koupi vlastní nemovitosti poroste a poptávka bude i nadále převyšovat nabídku.
O jaké nemovitosti je v dnešní době největší zájem?
Kdybych si chtěl odpověď hodně zjednodušit, tak vám řeknu, že o všechny. Ve městech developeři staví buď klasické rodinné bydlení nebo investiční byty. Žijeme v době, kdy cenu nemovitostí určuje síla trhu, a jelikož je u nás velké množství lidí, kteří mají finanční prostředky na to, aby si nemovitosti kupovali, cenová stagnace tak není vůbec na pořadu dne. Co se postaví, to se prodá. Na druhou stranu ale roste skupina zákazníků, která od nemovitosti očekává více, chce určitý standard, za který si ráda zaplatí. Ať už je to lokalita, kvalita projektu, zpracování, úroveň standardního vybavení a pochopitelně občanská vybavenost a služby. Pokud se tedy developerovi podaří najít pozemek a postavit na něm dům odpovídající dnešním požadavkům, rozprodá byty ještě dříve, než se dům postaví. Jako výrazné specifikum roku 2020 jsou ale pochopitelně rekreační byty, chaty a chalupy všude po České republice. Podobný boom tady nebyl asi od roku 1989 a ceny těchto nemovitostí v prémiových lokalitách vzrostly za poslední měsíce až o desítky procent.
Kromě bydlení ve větších městech, kde je bytů stále nedostatek, láká lidi bydlení v horských oblastech více než v předchozích letech?
Neřekl bych přímo bydlení, ale využívání těchto míst pro rekreační účely roste v posledních letech opravdu viditelně.
Má současná zvýšená poptávka po bydlení mimo město souvislost i s koronavirovou pandemií?
Jednoznačně. A troufnu si prorokovat, že zájem o přechodné bydlení mimo město i nadále poroste. Letošní rok měl totiž zásadní vliv na vnímání pracovních činností a to, jak jsou zaměstnanci schopni práci vykonávat mimo kancelářské budovy, ve kterých do letošního března trávili většinu času. Home office byl vnímán jako nějaký bonus, a navíc zdaleka ne všechny firmy ho umožňovaly. Ze dne na den se ale home office stal jedinou možností vykonávání práce a s menší letní přestávkou fungují stovky až tisíce firem v České republice výhradně v tomto režimu už devět měsíců. Proč by se tedy měli lidé vracet zpět do kanceláří, když si vyzkoušeli, že mohou pracovat z domova? A proč by nemohli pracovat z domova na horách s přírodou za zády?
Bydlení v horských apartmánech už dnes není žádná novinka. V čem se ale liší bytové projekty ve městech oproti bytům k rekreačnímu využití?
Rekreační apartmány jsou často koncipovány jako o trochu větší hotelové pokoje. Ne vždy jsou vhodné k delšímu pobytu, než je víkend. Developer v čele s architektem musí především vědět, k jakému účelu budou lidé danou nemovitost využívat a podle toho celý projekt uzpůsobit. Pořídíte-li si byt v přírodě, tak se dá očekávat, že tam budete provozovat sportovní aktivity a zvláště na horách pak lyžovat, běžkovat, skialpovat a v létě pak jezdit třeba na kole. K tomu všemu potřebujte velký prostor, úložné prostory apod. Je samozřejmě příjemné mít prostorné byty i k běžnému bydlení, ale všechno je otázka ceny. Ale u nemovitostí určených k rekreaci budete právě tohle oceňovat, protože k čemu vám bude pěkný designový atypický byt, kde si nebudete mít možnost usušit lyžáky a jízdní kolo si budete muset venku přivázat ke sloupu.
Cena je jen jedno kritérium. Jaká jsou ta další?
Ano, cena je zdánlivě to nejdůležitější, ale pro určitou sortu zákazníků není nejdůležitější. Je to hodnota za požadovanou cenu. V první řadě právě klienti řeší všechno to, co jsem zmínil. V nejznámějších horských střediscích u nás dnes dáte 150 – 300 tisíc korun za jeden metr čtvereční plochy, a za to už klient očekává nejen kvalitu, ale především nějakou přidanou hodnotu nad rámec lokality, kde si nemovitost kupuje.
Navštívil jste řadu horských a rekreačních apartmánů po celé republice. Mají každé svoje specifika? Co vás k tomu vedlo?
Když jsme začali s kolegy připravovat bytový projekt VIVA Vrchlabí, chtěli jsme ho navrhnout tak, abychom se co možná nejvíce vyvarovali chybám ostatních developerů. To nezjistíte tak, že se podíváte na webové stránky nebo se kouknete na street view na Googlu. Jedinou odpovědnou cestou je vyzkoušet si takové bydlení na vlastní kůži. Osobně jsem navštívil několik projektů po celé republice, prošel jsem si je od garáží až po střechu, a díky tomu získával ucelený pohled na praktické využití těchto bytů. Některé zkušenosti jsou opravdu zarážející a je až neuvěřitelné, co a za jaké peníze je možné prodat.
Jak hodnotíte úroveň a praktičnost horských bytů?
Je to velmi individuální. Máte bytové domy, které jsou moc pěkně navržené, ale pak vejdete dovnitř a zarazíte se, jak jsou nepraktické. K čemu vám je 100 metrů dlouhá společná chodba kde máte jeden malý výtah, který není navíc ani uprostřed, a pouze jeden vchod. Když máte byt v patře a navíc na druhé straně od výtahu, tak nachodíte 200 metrů po domě, než se dostanete do bytu. A teď si představte, že tuhle cestu absolvujete v lyžácích. Běžně se stává, že mají byty atypické místnosti, úzké chodby, nemají balkony, nevhodně zvolené vytápění, nevejdou se vám tam skříně, nedostatečně velké sklepní kóje, atd.
V čem vidíte největší problém?
V tom, že poptávka převyšuje nabídku. Myslím si, že to je hlavní důvod, proč si dnes developeři mohou dovolit postavit byty a prodat je za ceny, které často neodpovídají kvalitě. Připravit kvalitní projekt ale není vůbec snadné. Musíte mít profesionální tým lidí, kteří rozumí své profesi a ideálně danou lokalitu dobře znají a chápou její potřeby. Proto jsme se u projektu VIVA Vrchlabí spojili s architektem Martinem Vokatým, který závodně lyžoval, spoluvlastní areál Herlíkovice a přesně ví, co toto místo potřebuje a co klienti ocení.
Vy sám máte bohaté zkušenosti s provozem a poradenstvím v nemovitostech. Při otevření O2 Areny jste pracoval jako její technický ředitel, a pak jste zodpovídal za desítky tisíc bytů RPG v Ostravě. Jak moc vám tyto zkušenosti pomáhají v praxi?
V manažerských pozicích jsem déle než 20 let a řešení detailů nemovitostí mě provází celý profesní život. Přemýšlím především o budoucím užívání objektů a jejich praktičnosti. I sebemenší detail může mít zásadní vliv na rozhodnutí zákazníka, že si koupí byt právě od nás a bude se tam rád vracet. Projektů máme aktuálně rozpracovaných několik, ale ten přístup je ve všech stejný, a tím je přizpůsobit nemovitost místu a potřebám budoucích klientů.
V čem se liší projekt, který teď realizujete ve Vrchlabí, oproti všem ostatním horským bydlení?
Jak už jsem zmínil, navštívil jsem v uplynulých měsících podobné projekty po celé republice a také ve Španělsku. Především tam jsme se dívali na projekty „druhých domovů“ jak jsou udělané i jak se prezentují a prodávají. VIVA Vrchlabí je za mne takový výběr z hroznů. Všechny nedostatky, na které jsem narazil, jsem pak konzultoval s naším týmem a architektem Vokatým, a výsledkem je návrh třech domů s padesáti osmi byty ve velikostech od 2kk až po 4kk ve vysokém standardu. Podstatou projektu nebylo udělat další apartmánové bydlení blízko horám, ale navrhnout bydlení, kde budou chtít lidé trávit svůj čas a bude to pro ně druhý domov. Je něco jiného mít apartmán na horách, kam vyjedete párkrát do roka a zbytek času ho pronajímáte, nebo mít byt, kde chcete trávit víkendy, dovolené a třeba dva měsíce home office v době lockdownu. A my jsme šli tou druhou cestou. Proto má každý byt prostorné chodby, dostatek místa na úložné prostory, velká okna zajišťující hodně světla pokrývající plochu přes 20m2, sklepní kóje připravené na jízdní kola, lyže, vysoušení lyžáků, atd. Navíc jsme se domluvili s předními českými firmami a součástí každého bytu bude kuchyně od firmy Hanák, nábytek od Polstrinu, zařizovací předměty a obklady od firmy Keramika Soukup nebo venkovní designové prvky od Gravelli. Chceme lidem nabídnout plnohodnotné místo pro celoroční bydlení, nejen to příležitostné a víkendové.
Vycházíte z předpokladu, že tam budou chtít lidé trávit víc času, než je u víkendových domů a bytů běžné. Co když se mýlíte?
Samozřejmě se mýlit můžeme, ale já věřím, že tomu tak nebude, protože potřeby lidí se mění a rok 2020 změnil snad úplně všechno, co si můžeme představit. Představte si, že se odpoledne rozhodnete odjet z Prahy nadýchat se čerstvého vzduchu a v klidu pracovat. Ani ne za 1,5 hodiny jste ve svém bytě ve Vrchlabí, odkud to máte do Špindlerova mlýna deset minut autem. Hned přes ulici máte velké přírodní jezero, u něj tenisové kurty, staví se tam bazén a v zimě zase osvětlené a zasněžované běžecké trasy. Až se budete vracet vysportovaný zpátky domu, necháte si ve speciální kóji všechno vybavení, zapnete vysoušení, vezmete přezůvky a do bytu přijdete jen s bundou v ruce. Vrchlabí navíc nabízí veškeré možnosti běžného velkého města se všemi myslitelnými službami. Máte tam obchodní infrastrukturu, školy nebo nemocnici.
Na co by se měl zákazník při výběru nového bytu či apartmánu zaměřit nejvíce?
Především by si měl rozmyslet, k čemu si danou nemovitost pořizuje a co od ní očekává. My bychom byli rádi, aby majitelé využívali naše byty především sami pro sebe a staly se pro ně druhým nebo prvním domovem.  Každopádně tím nejoblíbenějším. Je ale na každém, jak k nákupu přistoupí a co od něj očekává. Měl by především chtít kvalitu, za jakou si platí. Univerzální návod není, ale jelikož je dnes klientela náročnější, než byla před lety, věřím, že dobré projekty si své zákazníky najdou vždycky.
Jakému druhu a stylu bydlení dáváte přednost vy?
Je to asi profesní deformace, ale zkrátka vyžaduji dokonalé využití prostorových možností bytu, dostatečné velké komunikační prostory bytového domu a příjemnou lokalitu. Zpracování a použití kvalitních materiálů pro mě není žádná rozmařilost a zbytečnost, je to jednoduše nutnost. I to byl důvod, proč jsme se spojili s renomovanými českými firmami, protože pěkný kvalitní byt si zaslouží vybavit stejně kvalitními materiály. A jestli by se na něčem nemělo šetřit, tak na věcech, které dělají z domova domov.
Ďekuji za rozhovor.                 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama