Titul Světový podnikatel roku vyhrál ve finále v Monte Carlu kanadský podnikatel Murad Al-Katib, prezident a generální ředitel AGT Food
and Ingredients Inc. Českou republiku reprezentoval vítěz národního kola soutěže Petr Chmela, jednatel a spolumajitel zlínské společnosti Tescoma. Finále se zúčastnilo devětapadesát vítězů národních kol soutěže.
Finále letošního ročníku EY Světový podnikatel roku se zúčastnilo 59 národních vítězů ze 49 zemí. Celkové příjmy společností letošních finalistů soutěže se v loňském roce vyšplhaly zhruba na 50 miliard USD, což v přepočtu činí asi 1,2 bilionu korun. Jejich společnosti působí ve 21 podnikatelských odvětvích a dohromady zaměstnávají přes 431 tisíc zaměstnanců.
Vítězná společnost AGT Food and Ingredients je jedním z největších světových dodavatelů luštěnin. Společnost vznikla v roce 2003, dnes působí na pěti kontinentech a její roční tržby činí více než dvě miliardy kanadských dolarů, tedy zhruba 34,7 miliardy korun.
Nezávislá porota hodnotí na základě šesti kritérií
EY Světový podnikatel roku je vybírán nezávislou porotou složenou jednak z národních vítězů předchozích ročníků této soutěže, jednak z dalších předních světových podnikatelů. Rozhodování o vítězi je založeno na šesti kritériích, jež zaručují všem finalistům rovné soutěžní podmínky. Kritérii jsou: podnikatelský duch, finanční výsledky, strategická orientace, globální dopad (případně dopad na dané společenství), inovace a osobní integrita/vliv.
Podnikatel roku je soutěž, která vznikla ve Spojených státech amerických v roce 1986 a je pořádána poradenskou společností EY (dříve Ernst & Young). V současnosti se koná v již téměř 50 zemích na šesti kontinentech.
Letošním českým zástupcem ve finále soutěže byl Petr Chmela z Tescomy
Tescoma, jejíž spolumajitel a jednatel Petr Chmela reprezentoval ve finále ČR, je 100% česká společnost se sídlem ve Zlíně. Tescoma ve svém vlastním Design centru sama vyvíjí a testuje kuchyňské potřeby, které následně prodává. Řada jejích výrobků proto nese označení světový patent a mnoho z nich získalo prestižní ocenění za design. Za dvacet let od založení se společnost stala jedničkou na českém a slovenském trhu a přední pozici si vybudovala také ve světě. Obchodní pobočky má Tescoma v sedmi evropských zemích a vyváží do více než stovky zemí světa.