V některých krajích došlo meziměsíčně ke snížení nabídky až o třináct procent, nejmenší výběr mají zákazníci na Vysočině a v Libereckém kraji.
Trh ojetin v České republice se výrazně mění. Chybí mladší auta, nabídka neroste, z dovozu se dováží prakticky již jen staré ojetiny, ceny na trhu stoupají. V červenci si kupující mohli vybírat z celkové nabídky 109 000 ojetých aut, nejčastěji ve stáří 9,7 let, s nájezdem sto padesát tisíc km a cenou sto čtyřicet pět tisíc korun. Některé kraje jako Vysočina a Liberecký kraj navíc meziměsíčně zaznamenaly pokles v nabídce o více než deset procent. Stabilní nabídka se drží již jen v Praze a okolí. Vyplynulo to z analýzy sítě AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.
Červencová nabídka automobilů se oproti předchozímu měsíci početně nerozrostla, ojetiny jsou však starší a mají najeto více kilometrů. V červenci tak zákazníci mohli vybírat z celkové nabídky 109 000 ojetých aut. Zatímco v červnu se ojetiny prodávaly nejčastěji ve věku 9,5 roku, v červenci to byla již auta ve stáří 9,7 roku. Nájezd na tachometru se vyšplhal na sto padesát tisíc km, tedy o dalších tisíc km více než v červnu. Cena ojetin se v červenci pohybovala nejčastěji na sto čtyřicet pět tisíc korun a meziročně tak stoupla o devět. Ekonomové predikují s nástupem podzimní sezóny další zdražování.
Pandemie obrátila celý automobilový trh vzhůru nohama. Nevyráběla se auta a prodloužily se již tak dlouhé čekací doby na nový vůz. Kvůli tomu v nabídce chybí obzvláště zánovní automobily, o které je ještě větší zájem. Za vyšší věk nabízených vozů mohou i dovozy ze zahraničí, které na český trh přivážejí ještě starší a méně spolehlivá auta než před pandemií. Změnily se i zákaznické preference, protože mnoho z nás upřednostňuje automobil před rizikovým cestováním v hromadné dopravě. Díky tomuto všemu pak nabídka nemůže stačit poptávce. Na trhu začínají docházet některé modely aut, ale i typy karoserií. Zákazníci začali výrazně zkupovat hlavně kombíky a SUV. Z analýzy trhu to je patrné obzvláště v případě SUV, kdy v případě aktuálně nejžádanějších modelů jako je například VW Tiguan, poklesla nabídka až na polovinu.
K výrazným změnám v nabídce dochází i v krajích. Například na Vysočině se nabídka ojetin snížila od června o jedenáct procent, v Libereckém kraji dokonce o dvanáct procent. V porovnání s loňským červencem pak pokulhává i nabídka v Jihomoravském nebo Moravskoslezském kraji, kde se snížila o dvacet čtyři procent, respektive o sedmnáct procent. K poklesu došlo ve všech krajích kromě hlavního města, kde bylo v červnu nabízeno téměř dvacet osm tisíc aut, což je naopak více než v červnu nebo i v loňském červenci. Výhodu mají prodejci s prodejní sítí po celé republice, kteří zákazníkům požadovaný vůz převezou odkudkoliv v rámci celé země. Díky tomu mohou nabídnout i vozy, které v jiných krajích u soukromníků či menších prodejců neseženete.
Pomyslný žebříček ojetých vozů s největší nabídkou na trhu tradičně vede Škoda Octavia následovaná Škodou Fabia a Volkswagenem Passat. Změna oproti červnu nastala pouze na 9. a 10. místě, kde Volkswagen Touran početně předběhl Ford Mondeo.
Žebříček TOP 10 nejinzerovanějších ojetin za červenec 2020 | |||||
Č. | Model | Počet ks. | Č. | Značka/model | Počet ks. |
1. | Skoda Octavia | 11 612 | 6. | Ford Focus | 2 249 |
2. | Skoda Fabia | 8 223 | 7. | BMW 3 | 2 114 |
3. | Volkswagen Passat | 3 920 | 8. | Skoda Rapid | 1 712 |
4. | Volkswagen Golf | 3 231 | 9. | Volkswagen Touran | 1 455 |
5. | Skoda Superb | 3 165 | 10. | Ford Mondeo | 1 454 |
KAROLÍNA TOPOLOVÁ, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO
Foto 1: pixabay.com
Foto 2: archiv Karolíny Topolové
Zdroj: WS CEE Communication Consulting, s.r.o.