e-news.cz - kurzy
Reklama

Myslím si, že jak v životě, tak i v byznysu je největší spoleh na rodinu

11.06.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Myslím si, že jak v životě, tak i v byznysu je největší spoleh na rodinu

Na českém startupovém poli loni vznikl další velký investiční hráč. Nová venture kapitálová společnost hlásila, že má již prvních dvacet milionů eur, tedy přes půl miliardy korun. Mezitím však přiletěla černá labuť pandemie.
Rozhovor s JAROSLAVEM TROJANEM, řídícím partnerem Nation 1 VC
Váš fond se zabývá investicemi především do startupů. Na jaké startupy se zaměřujete?
Zaměřujeme se na startupy v jejich rané fázi vývoje (pre-seed a seed), kdy nejvíce potřebují vedle kapitálu, také zkušené partnery do začátku. Dále je pro nás stěžejní, aby šlo o startupy působící v Čechách, které mají navíc zahraniční přesah.
Co byste poradil lidem, kteří se chystají na představení firmy před investory? Mění se dnes způsob prezentace firmy?
Je potřeba mít jasně definovaný produkt a zpracovaný byznys plán. Často ale o tom, zda investovat nebo ne, rozhodne určitá chemie a společná vize. Pokud si dokáži představit spolupráci se zakladateli startupu, jsme podobně nastavení, ztotožňuji se s produktem a tím kam se chce startup ubírat, to vše jsou plusové body.
Říká se, že důležité jsou finanční projekce a další čísla. Jak se na tento problém díváte vy?
Chceme, aby naše investice pokryla startupu 18 měsíců veškerých nákladů, z tohoto důvodu je pro nás důležité dopředu znát detailní finanční plán především na toto období. Výhled na další roky nás zajímá spíše kvůli pochopení celkového tržního potenciálu.
Jak moc může pomoci příběh?  Je dnes založen byznys na příbězích?
Snad za každým úspěšným startupem stojí příběh, kolikrát o tom, jak se jeho zakladatelé rozhodli řešit určitou problematiku. Myslím si, že příběhy jsou potřeba, kolikrát jde právě díky němu nejlépe pochopit celou motivaci startupu, jeho zakladatelů i samotného produktu.
Co nejvíce oceňujete na zakladatelích firem? Stojí podle vás dnes také byznys na rodinných firmách?
Obdivuji jejich odhodlání. Kolikrát se setkávám se zakladateli, kteří opustili dosavadní kariéru, kolikrát i vysoké funkce, a pustili se do svého vlastního startupu s nejasným koncem. Myslím si, že stejně jako v životě, i v byznysu je největší spoleh právě na rodinu.
Jaký je váš názor na ekonomické dopady po epidemii COVID-19? Může se znovu dostat ekonomika do normálu? Co se dá považovat za normál?
Věřím, že se postupně většina firem vrátí do normálu, který ale bude poznamenaný celou pandemií. Myslím si, že firmy teď budou víc myslet na to, jak být příště na podobnou situaci lépe připraveni, budou diverzifikovat své portfolio a víc myslet na rezervy. Už teď je jasné, že celá tahle situace, hodně uspíšila digitalizaci ve firmách a opět otevřela téma flexibility práce z domova.
COVID-19 je klasická černá labuť. O možnosti hrozby se vědělo již v lednu, přesto to bylo velmi náhlé. Dá se předcházet takovým stavům? Vidíte novou takovou černou labuť na obzoru?
Stejně jako se nedalo očekávat 11. září, krize v roce 2008, ani Covid – 19 nikdo nečekal. Těmto situacím se dá těžko předcházet a jejich dopadům se v mnohých odvětvích ani nedá vyvarovat. Každopádně je dle mého schopnost přizpůsobit se změnám a umění reagovat na krizi důležitou podnikatelskou vlastností, kterou by si měl každý osvojit.
Ze dne na den se vlastně vypnula ekonomika. Dnes se znovu pomalu obnovuje, ale s jinými pravidly. Čeho by se měla ekonomika vyvarovat?
Myslím si, že by se neměla zastavit cirkulace peněz. Lidé by se neměli bát investovat, nakupovat a používat finanční prostředky. Koronavirová krize nám ukázala, jak je důležité mít přístup k technologiím a technologickému know-how. Konkrétně nanotechnologie nebo 3D tiskárny se v rámci pandemie osvědčily na výbornou. Budoucím krizím budeme umět lépe čelit, pokud budeme mít vzdělané obyvatelstvo a vyspělé technologie, tímto směrem by se měla naše ekonomika ubírat.
Jak jsou na tom dnes podle vás české startupy? Je to pro ně nová šance?
České startupy na tom nikdy nebyly lépe než teď. Promítlo se to na tom, že nám během krize chodilo ještě více business plánů než obvykle. Je možné, že zakladatelé měli více času napsat svou vizi na papír a začít oslovovat investory. Šance začít podnikat je vždy, krize nekrize.
Efekty mnohých investic se mohou projevit až po několika letech. Myslíte si, že se dnes díky dopadům epidemie tento dopad investic prodlouží?
Ano, jsou obory ve kterých se návratnost investice prodlouží o měsíce anebo roky.
Co vám osobně dala koronavirová epidemie pro váš byznysový život?
Nastalá situace nám přinesla ještě více zajímavých investičních příležitostí než obvykle. Ukázala nám také, že stejně jako v mnoha oborech i my můžeme fungovat i bez nutnosti osobních setkání.
Žijeme v globalizovaném světě. Jsme součástí EU. Bojíte se, že významné investorské skupiny se budou snažit ovlivnit investiční klima u nás?
Konkurence se nebojím, vnímám ji jako přirozenou součást podnikání a vlastní motivaci ke zlepšení.
K investicím patří i určitý stupeň rizika. Jak se vypořádáváte s úspěchem a neúspěchem?
S výkyvy mezi úspěchem a neúspěchem se vypořádáváme tím, že je naše portfolio startupových investic vysoce diverzifikované a náš investiční horizont je dlouhodobý. Nation 1 fond byl spušten v červenci 2019, od té doby jsme zainvestovali 12 startupů. V příštích letech máme v plánu přibrat dalších 28, celkem by tedy naše portfolio mělo mít až 40 firem.
Našel byste nějakou investici, které jste byl součástí a na kterou jste mimořádně hrdý?
Jsem hrdý na všechny naše portfolio firmy, které se snaží svým zákazníkům přinášet obrovskou přidanou hodnotu. Krásným příkladem je společnost DOT Glasses, která vyrábí a prodává cenově dostupné dioptrické brýle statisícům lidí v zemích třetího světa, a tím přispívá k výraznému zlepšení kvality jejich života.
Děkuji za rozhovor.
Foto: archiv Jaroslava Trojana


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama