e-news.cz - kurzy
Reklama

Poradna: Sedm mýtů, které u nehod připraví o adekvátní odškodné

23.05.2019, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Sedm mýtů, které u nehod připraví o adekvátní odškodné

Dopravní nehoda s sebou automaticky nese stres a vypořádávání se s následky.

Lidé stále nevědí, na co přesně mají nárok, ať už byli sami zraněni, nebo jsou bohužel v pozici pozůstalých. Často se tak spokojí s odškodněním, které je pouze symbolické ve srovnání s částkou, kterou si skutečně mohli nárokovat. Zásadní roli v tom hrají rozšířené mýty, které o odškodnění stále panují. Ty nejčastější uvádí na pravou míru společnost Vindicia, která se na odškodnění specializuje.
Mýtus první: jako spolujezdec viníka nehody nemám na odškodnění nárok
Lidé si velmi často myslí, že pokud dobrovolně sedli do auta s člověkem, který nehodu zavinil, nemohou na odškodnění pomýšlet. To samozřejmě není pravda – spolucestující je oběť nehody, stejně jako třeba řidič nabouraného auta. „Naší klientkou byla paní, která se velmi vážně zranila při nehodě, za kterou byla podle soudů zodpovědná její kamarádka, která řídila. Na výši odškodnění to ovšem nemělo žádný vliv a paní tak zranění alespoň zčásti kompenzovala částka přesahující 1,8 milionu korun,“ dokazuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
Mýtus druhý: pokud nemá viník povinné ručení, odškodnění se nedomohu
Myslíte si, že pokud nemá viník povinné ručení, nemáte šanci domoci se spravedlnosti a adekvátní kompenzace? Pletete se, možnost tu samozřejmě je. V tomto případě se odškodnění uplatňuje u České kanceláře pojistitelů. Následně ČKP refunduje plnění na viníka. Další vymáhání peněz na bourajícím řidiči už ale poškozeného nemusí zajímat, na jeho účtu už částka je.
Mýtus třetí: nárok na odškodnění má jen samotný zraněný člověk
Následky nehody nedopadají jen na člověka, který byl přímo zraněn, ale často i na jeho nejbližší, typicky rodinu. Ta se tak může potýkat například s dočasnou ztrátou hlavního živitele, rostou jí náklady na cesty za zraněným do nemocnice, druhý partner se často musí starat o děti, takže vzniká další výpadek příjmů. „České zákony na tuto situaci myslí a o adekvátní odškodnění se tak mohou hlásit i členové rodiny, které nehoda zasáhla,“ říká Beck. Na patřičnou kompenzaci má rodina nárok i v nejsmutnějších případech, tedy pokud její člen při nehodě zemře.
Mýtus čtvrtý: odškodnění se týká jen fyzických následků
Dopravní nehoda nemá vliv jen na fyzické zdraví. Často bohužel postihuje i psychiku, která se mnohdy s následky potýká déle, než trvá samotné léčení úrazu. „Není neobvyklé, když oběti dopravních nehod trpí úzkostmi, depresemi, nebo se začnou bát jezdit autem, v horším případě cestovat. To má jednoznačně dopad na kvalitu jejich života, a tím pádem vzniká nárok na odškodné,“ zdůrazňuje Beck.
Mýtus pátý: pojišťovna a posudkový lékař pracují ve prospěch zraněného
Lidé, kteří se ve věci odškodného plně spolehnou na pojišťovnu a posudek ošetřujícího lékaře nebo smluvního lékaře pojišťovny, mnohdy spláčou nad výsledkem. „Je třeba si uvědomit, že pojišťovna do značné míry hájí své zájmy, nikoliv zraněného. Z našich statistik vyplývá, že člověk, který plně věří posudku lékaře, získá v průměru jen pětinu toho, co jako odškodné stanoví soudní znalec na nemateriální újmu. Soudní znalci totiž vychází z aktuální Metodiky Nejvyššího soudu a výši odškodného stanoví i na základě faktorů, které pojišťovna obvykle odmítá,“ říká Beck.
Mýtus šestý: kdo sedne k opilému řidiči, ten si za problém může sám
V praxi se setkáváme s rozšířenou představou, že kdo si sedne do vozu s opilým řidičem, ten se na zranění při nehodě výrazně podílel a na odškodnění nemá nárok. I to je ale omyl,“ uvádí Beck. Pravidla v tomto případě skutečně zohledňují to, že šel poškozený osudu svým způsobem naproti. Dochází však jen ke zkrácení odškodnění, na které má zraněný nárok, nikoliv k úplnému zamítnutí nároku.
Mýtus sedmý: kdo není zaměstnanec, nemá nárok na ušlý příjem
Osoby samostatně výdělečně činné dobře vědí, jaký výpadech v příjmech může znamenat už jen vážnější chřipka. Často přitom netuší, že ačkoliv nejsou v zaměstnaneckém poměru, i tak mají nárok na kompenzaci ušlého příjmu. Stanovuje se nejčastěji na základě daňového přiznání dvou let minulých. Mohou se také doložit objednávky, smlouvy, kontrakty, které byly zrušené z důvodu zdravotních komplikací spojených s autonehodou.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Kalkulačka výše předčasného důchodu 2024

20.09.2024, Autor: Martin Švehla

Podmínkou pro přiznání starobního důchodu je dovršení důchodového věku a dosažení potřebné doby pojištění. Zároveň je umožněno odejít do starobního důchodu až 3 roky před dovršením důchodového věku – v tom případě se jedná o předčasný důchod, který má od řádného starobního důchodu některé odlišnosti.

Pracovní právo při povodních a jak postupovat

20.09.2024, Autor: Z blogosféry

Povodně představují nelehkou situaci, při které může být překážkou v práci nejen zatopené pracoviště, ale i poškozená přístupová cesta nebo výpadek energií. Zaměstnanec má v tomto případě nárok na náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Jiný případ nastává, pokud je povodněmi postižený přímo zaměstnanec.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč jsou všechny hry stejné?

18.09.2024, Autor: red

Pokud se v dnešní době zeptáte nějakého hráče, v jakém stavu je nyní videoherní průmysl, dočkáte se spíše pochmurných reakcí: Tvůrci stále více tahají peníze z hráčů pomocí mikrotransakcí, dodatečného obsahu, který ani zdaleka neodpovídá své cenovce, a obecně se zvyšují ceny počítačových her.

Švehla: Posílí škody po povodních ekonomiku?

18.09.2024, Autor: Martin Švehla

V některých městech odhaluje opadávající voda miliardové škody jak na veřejném, tak na soukromém majetku. Česká ekonomika ve fázi klesající inflace a velmi nevýrazného růstu dostává další ránu? Popravdě řečeno, není to tak hrozné, jak to vypadá.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Co za dva měsíce přinesly změny v DPP firmám

17.09.2024, Autor: Z blogosféry

Novela zákoníku práce vešla v platnost od 1. července letošního roku. Měla za cíl především zvýšit ochranu zaměstnanců pracujících v režimu DPP a zabránit zneužívání flexibilních pracovních vztahů na úkor standardních pracovních smluv. Jak po dvou měsících tyto změny vnímají firmy?

Daňhel: Pojišťovny v roli zelených aktivistů?

13.09.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V posledním čísle Pojistného obzoru byl publikován bilanční rozhovor s A. Bradstetterem při příležitosti ukončení jeho mandátu prezidenta Insurance Europe. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Mario Draghi Evropanům řekl, co vědí: Unie nevzkvétá. Jeho recept na léčbu však nebude fungovat

12.09.2024, Autor: Martin Schmarcz

Evropská unie čím dál více zaostává za Spojenými státy. Bývalý evropský centrální bankéř má jasno, co s tím. Nalijeme do ekonomiky obrovské peníze a bude líp. Jenomže takhle to opravdu nefunguje. Když Mario Draghi stál v čele Evropské centrální banky (ECB), řešil potíže prostě tím, že tiskl další eura. Sice tím zachránil společnou měnu, ale právě tehdy nám Američané začali výrazně utíkat. A pokud mají být základem léčby churavějící Evropy další masivní společné dluhy, dopadne to zase špatně.

Švehla: Pravdivé informace dvojího druhu o státním rozpočtu

12.09.2024, Autor: Martin Švehla

Nikdo nelže, všichni mluví pravdu. Přesto vznikají dva protichůdné dojmy – na jedné straně uspokojení s tím, jak vláda plní svůj slib konsolidovat veřejné finance a na druhé straně opoziční zděšení z dalšího stamiliardového schodku státního rozpočtu (252 miliardy letos a 230 miliard příští rok). Na jedné straně snižování míry zadlužení, na druhé straně růst státního dluhu. Možná je dobré si v tom udělat trochu jasno.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama