Od 1.
listopadu mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat. Na začátku zimní sezóny však podle České asociace asistenčních společností jezdí zhruba patnáct až dvacet procent řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Nejčastěji jde o nedostatečný vzorek (sjeté pneu), nebo včas nepřezují na vhodné zimní pneumatiky.
Kromě pokuty při silniční kontrole, problémům při technické kontrole vozidla může být špatně zvolená pneumatika i příčinou závažné dopravní nehody, kdy vozidlo skončí mimo silnici a musí být vyproštěno.
Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo na vozovce vzhledem k počasí být může. Zimní obutí musí motoristé použít v tomto období vždy na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“. Přesto řada řidičů na toto zákonné nařízení včas nezareaguje a v zimním období vyráží na silnice s nevhodnými pneumatikami Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) už na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla, za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky i právě nevhodné obutí vozidla.
„Pneumatiky jsou tím, co drží každé auto na silnici, motoristé by jim proto měli věnovat zvýšenou pozornost a nepodceňovat doporučení výrobců vozidel, ani předpisy. První sníh každoročně přináší záběry osobních a nákladních vozidel blokujících i v mírných kopcích silnice. Příčinou jsou z velké části špatné pneumatiky. Tito nezodpovědní řidiči tak blokují provoz, ale svým jednáním vytvářejí i nebezpečné situace na silnicích,“ říká Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR, a viceprezident ČAAS.
Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta při silniční kontrole Policie ČR, dále si motorista může přidělat starosti při technické kontrole vozidla a v případě, kdy by díky špatným pneumatikám došlo k nehodě, i problémy při likvidaci pojistné události. Pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či např. špatným obutím vozidla. „Pokud již vozidlo skončí mimo vozovku, doporučujeme motoristům obrátit se na asistenční společnost své pojišťovny. Ta zajistí profesionální vyproštění pomocí specializované techniky, čímž se minimalizují další případné škody na vozidle způsobené neodbornou manipulací s autem,“ vysvětluje Vladimír Fuchs, 1. viceprezident České asociace asistenčních společností a ředitel asistenční společnosti Europ Assistance. Pomoc své pojišťovny si motoristé v nouzi nejsnadněji přivolají prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224.
Co když v zimě píchnu, je třeba rezerva se zimní pneumatikou?
října 2018 sice již motoristé nemusí vozit rezervu, pokud mají sjednanou asistenční službu, přes to právě asistenční společnosti doporučují mít pro případ defektu pneumatiky mít rezervy k dispozici. „Z našich zkušeností vyplývá, že v 60 procent případů, kdy jsme přivoláni k poškozené pneumatice, můžeme motoristovi pomoci přímo v terénu, a to výměnou za jeho náhradní kolo. Pokud však rezervu s sebou nemá, je téměř vždy nutný odtah do autoservisu, což je i pro motoristu výrazně složitější řešení,“ hodnotí situaci Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance. Rezervu je možné použít celoročně bez ohledu na to, zda je na ní obutá zimní či letní pneumatika, avšak je důležité respektovat, že jde o kolo pro nouzové dojetí do pneuservisu a je proto nutné této skutečnosti přizpůsobit i styl jízdy.
Jak poznáte, zda je vaše pneumatika vhodná pro vaše vozidlo?
- Volte vhodné zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S. (z anglického Mud/Snow, Bláto/Sníh). Pozor: zimní pneumatika musí mít výšku vzorku minimálně 4 mm, na hnaných kolech se však doporučuje hranice 6 mm. Řidiči by neměli v zimním období použít letní pneumatiky, pokud venkovní teplota klesne pod 7 ˚C.
- Správný rozměr pneumatiky
Hlavním kritériem při výběru pneumatik je volba správné velikosti. Rozměr pneu zjistíte z bočnice pneumatiky na voze, předepsané rozměry pneumatiky naleznete ve velkém technickém průkazu v bodech 20. a 21., případně v rubrice, další informace k rozměrům pneumatik je často možné dohledat v oddílu Další záznamy.
- Index rychlosti a nosnosti pneumatik
K běžným chybám při výběru pneumatik patří špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. Proto je i v tomto případě důležité řídit se údaji v technickém průkazu, ve kterém je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu. Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jedná se o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF.
Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.