e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Mají koncesionáři platit poplatek, nebo daň?

20.09.2023, Autor: Martin Švehla

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Švehla: Mají koncesionáři platit poplatek, nebo daň?

Zvýšení televizního a rozhlasového poplatku má jistě svou logiku. Inflace je vysoká a tak i veřejnoprávní média stojí před otázkou, zda se pokusit o zvýšení příjmů pro udržení stávajícího rozsahu veřejné služby, nebo zda tu službu úměrně financím zlevnit. Obě úvahy jsou ale trochu problematické.

Na provozu České televize i Českého rozhlasu by se jistě ušetřit dalo, ale nebudou to sumy zásadní, leda bychom připustili, že ta služba může mít menší rozsah nebo nižší kvalitu. 

Prakticky se tedy raději plánuje zvýšení poplatků a rozšíření okruhu těch, kteří jej budou povinně platit. Argumenty jsou už 30 let pořád stejné a v dnešní situaci dost zastaralé. Jediným skutečným důvodem zvyšování poplatků je potřeba obstarat pro média veřejné služby víc peněz. Tečka. Poplatníci to ovšem vidí jinak a právem ptají, za co vlastně mají platit. Odpověď je nejasná až legrační: má platit za možnost příjmu. Tu má každý, kdo má televizor, rozhlasový přijnímač, chytrý telefon nebo počítač. Tedy prakticky všichni. I ten, kdo tu možnost nevyužívá. Firmy platí za každý vlastněný televizor a teď mají platit paušál podle počtu svých zaměstnanců. I když v práci asi žádný program nesledují. Firma bude platit za stovky zaměstnanců kvůli deseti služebním smartfonům a televizoru v ředitelně. Celkem legrační, že? Nebylo by jednodušší připustit, že je to prostě další daň, stanovená tak, aby uživila tato dvě důležitá média? 

Kdybychom si to připustili, mohla by se nová daň vybírat existujícím systémem výběru ostatních daní a oběma institucím veřejné služby by tak odpadla náročná a drahá agenda evidence poplatníků, urgencí, vymáhání a propagování. Vzorů se najde v EU řada, nedávno opustilo vybírání poplatků Slovensko, předtím Francie, z daní se financují veřejná média v Německu, v Dánsku, v celé Skandinávii atd. Někde spojují poplatek s daní z nemovitosti, jinde s daní z příjmu a v žádné z těchto zemní si nedělají starosti s jakýmsi úbytkem nezávislosti. 

U nás je nezávislost veřejných médií na rozpočtu a na vládě ústředním argumentem pro zachování věcí tak, jak jsou. Když ale vidíme, že zvýšení příjmů veřejných médií je předmětem politického boje vlády s opozicí, vypadá celý ten nezávislý systém dost závisle, nezdá se vám? Přece jen musejí média veřejné služby přesvědčit politiky, aby jim peníze přidali a kdo tomu nepřeje, toho určitě napadne, že se média se svými politickými příznivci dohodla i jinak. Kdyby místo toho celého posílal ministr financí každý měsíc povinně zákonem stanovenou částku na účty ČT a ČRo, byla by tato média v postavení důchodců, vůči kterým stát také plní svou finanční povinnost a žádnou politickou službu či loajalitu od nich nežádá a žádat ani nemůže. 

Pak bychom se možná propracovali i ke korektní a zdvořilé diskuzi o tom, co od veřejných médií chceme, co je to vlastně ta objektivita a vyváženost informací, co je právní vědomí obyvatel a jejich kulturní identita, o což mají veřejná média ze zákona pečovat. Možná by méně bylo více a možná by dobrou veřejnou službu mohla poskytovat i média komerční, pokud by dostala zaplaceno za výrobu užitečných pořadů. Prostě – myšlenek je celá řada, pokud se o věcech přestane myslet postaru. 

Foto: Pixabay

Autor: Martin Švehla


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama