Je majitelem hotelového řetězce, který stále provádí inovace. Říká, že už před covidem se svým týmem intenzivně přemýšleli, že by část svých kapacit posunuli do jiné polohy. Poslední dva tři roky totiž vnímali, že narůstá počet klientů, kteří jsou už z tradičního hotelu unaveni. A své nápady teď plně realizovali.

Rozhovor s JAROSLAVEM SVOBODOU, generálním ředitelem a spolumajitelem hotelového řetězce CZECH INN HOTELS s.r.o.

Každý podnikatel má za sebou svůj příběh.  Jaký je ten Váš? Co vás přivedlo k hotelnictví?  

Pracuji ve službách již třicet let. Od svých osmnácti let jsem prošel praxí několika hotelů a restaurací v Praze i v zahraničí (jsem absolvent Střední hotelové školy v Praze a Odborného učiliště v Lomnici u Tišnova). Několik let jsem byl na řadových pozicích s cílem získat co nejvíce provozních zkušeností. Většinou se jednalo o práci číšníka, kuchaře a později recepčního a housekeeping supervisora. Vždy jsem byl velmi ambiciózní a měl jsem zájem učit se novým věcem. Po pěti letech v řadových pozicích jsem dostal nabídku na nižší manažerskou F&B pozici, kterou jsem přijal a pracoval v několika prvotřídních restauracích v Praze. V 26 letech jsem přijal nabídku obchodního asistenta a po roce a půl jsem se propracoval na obchodního manažera ve firmě provozující konferenční a společenské centrum v Praze.

Moje práce zaujala kolegy i klienty, kteří mne doporučili na pozici ředitele hotelu se sedmdesáti pokoji v mezinárodním řetězci. Byl jsem velmi pracovitý a svou aktivitou získal pro zaměstnavatele další hotely.

Ve 28 letech jsem začal podnikat a založil s britským partnerem vlastní firmu CZECH INN HOTELS. Pronajali jsme si jeden malý hotel v Krkonoších, ke kterému jsme následně připojili další. Brzy se stala naše firma s 5 hotely a 3 restauracemi největším podnikatelem v regionu. V době začínající krize (v roce 2008) získala firma svůj první hotel v Praze, což bylo naším dlouhodobým cílem. Během následujících tří let jsme převzali dalších 5 hotelů. V roce 2013 jsme koupili podíl jednoho z nejprestižnějších hotelů v Praze (Kempinski), který také řídíme dodnes pod názvem The Grand Mark. V roce 2014 CZECH INN HOTELS investoval do 5* hotelu v centru Lisabonu. V roce 2015 jsme zakoupili hotel DORINT DON GIOVANNI, což je jeden z největších hotelů v Praze.

O rok později CZECH INN HOTELS ubytoval v Praze více jak 1 000 000 hostů a stal se největší pražskou hotelovou společností. Dnes je součástí CZECH INN HOLDING, spoluzakladatelem ČESKÉ HOTELOVÉ ASOCIACE a franšízy CZECH LEADING HOTELS. Aktuálně má CZECH INN HOTELS  dvacet tři hotelů (2.200 hotelových pokojů, 6 000 lůžek) a několik restaurací.

Práce mne stále baví a jsem šťastný, že máme skvělý, mladý a perspektivní tým.

Spolupracujete s významným českým architektem Ivem Nahálkou, který navrhoval exteriér i interiér Vašeho hotelu Don Giovanni a navrhuje i další interiéry Vašich hotelů. Jak tato spolupráce začala?    

Spolupráce s Ing. Ivem Nahálkou započala v roce 2015. Následně poté, co jsme koupili hotel DON GIOVANNI, nám pan inženýr zaslal dopis, ve kterém nám poblahopřál a popřál úspěch. Jeho dopis (způsob, jakým byl sepsán) nás velmi oslovil a hned po prvním setkání začala naše spolupráce, která trvá doposud. S panem architektem jsme si sedli také lidsky. Kromě rekonstrukce hotelu Don Giovanni pro nás Ing. Nahálka zpracoval další projekty, a to jak na vylepšeních existujících hotelů, tak na zcela nové hotely (pět hotelů v centru města, v kategorii 5* a 4*), jejichž otevření připravujeme v příštím roce a v roce 2023. Rád bych také zmínil, že pan architekt připravil v hotelu DON GIOVANNI výstavu, věnovanou historii vzniku tohoto hotelu. Rád bych touto cestou všechny na tuto zajímavou výstavu pozval. Výstava bude přístupná zdarma, a to nejen hotelovým hostům, tak i ostatním návštěvníkům. Výstava bude slavnostně otevřena ihned po rozvolnění stávajících opatření.

Do portfolia patří dvacet tři hotelů a váš obrat je přes miliardu korun. Jak moc velký šok je pro vaši firmu koronavirová pandemie?   

To, co se stalo v březnu 2020, byl pro nás šok jako pro všechny ostatní, ale zároveň zde byla nová situace, o které jsme věděli, že neskončí za měsíc a žádá si změnu v myšlení a způsobu podnikání.  Vzhledem k velikosti naší firmy a zodpovědnosti za zaměstnance, hotely a restaurace, jsme si nemohli dovolit zůstat paralyzování příliš dlouho. Uvědomili jsme si, že nastal čas začít dělat vše jinak a spustit nové aktivity, které nám umožní tuto dobu překonat a být prospěšní v rámci daných možností. Nechci, aby to znělo příliš sebejistě, ale v období pandemie jsme si dokázali, že zvládneme fungovat i v takto těžké době bez velkých ztrát. Naříkat nás neuslyšíte a nečinně sedět neuvidíte. Přizpůsobili jsme se a jdeme dál. Mimo jiné jsme založili franšízu CZECH LEADING HOTELS a dokončili holdingovou strukturu.

Předělali jste několik hotelů na vybavené byty o velikosti dvacet až padesát metrů čtverečních s vlastním sociálním zařízením a vlastní nebo sdílenou kuchyní. Vybrané hotely se tímto přeměnily na rezidence nízkonákladové i luxusní. Co vás k tomuto nápadu přivedlo? Jaký je zájem?  

Konkrétně jsme připravili více než 600 bytů v Praze a v Brně, jejich prodej probíhá přes stránky www.byt2.cz. V loňském roce, kdy bylo více než jasné, že máme více hotelových pokojů, než jaká je a bude skutečná poptávka, jsme spustili projekt krátkodobých i dlouhodobých pronájmů – upravených hotelových pokojů na byty. Zájem je velký z řad klientů, kteří hledají bydlení na delší dobu, ale i od firem, kteří si takto pronajímají ubytování pro své mimopražské / mimobrněnské zaměstnance. Zájem je také od obchodních cestujících, kteří si na místo hotelového ubytování zařídí svůj byt, kam se pravidelně vracejí při svých pracovních cestách. Dalšími klienty jsou také klienti přímo z Prahy, kteří si takto výhodně zajistí svůj druhý byt pro aktuální potřeby. Realitní aktivity nepatřily do loňského roku k naším obchodním zájmům, dnes je to velmi významná součást naší společnosti. Pravděpodobně nás i některé realitky začaly považovat za konkurenta. Dáváme klientům plně vybavený byt včetně Wi-Fi, parkovacího stání, služeb recepce, restaurace a dalších na vysoké úrovni. Přesto se jedná o nabídky za přijatelné ceny.

Provozujete také první covidový hotel v ČR. To je velmi specifické. Jak těžké to bylo a podle čeho jste se řídili při jeho vytvoření?  

Na podzim loňského roku vznikl nápad (od jednoho z našich junior manažerů) zřídit takový hotel jako alternativu pro ty, kteří jsou nakaženi a nechtějí ohrozit svou rodinu a své blízké. Věděli jsme, že musíme zajistit především bezkontaktní služby, abychom neohrozili zdraví našich zaměstnanců. Dále 24hodinový servis, co se týče stravování a donášky všeho potřebného na pokoj, silné Wi-Fi připojení, zábavu a nonstop spojení s lékařskou péčí v případě potřeby. V neposlední řadě prošel náš hotel rovněž kontrolou od pražské hygienické stanice, zda splňujeme vše pro bezpečí hostů i zaměstnanců. Průměrná obsazenost tohoto hotelu je kolem šedesát procent, tedy můžeme potvrdit, že se jedná o úspěšný projekt.

Kromě prvního COVID hotelu, jsme také zřídili první „Karanténní hotel‘‘, pro ty klienty, kteří nevědí, zda byli infikováni, ale mají předepsaný distanc od svého okolí. Zde zabezpečujeme stejné bezkontaktní služby jako v Covid hotelu Legerova 9.

Letos v dubnu jste předali za účasti houslového virtuóza Jaroslava Svěceného a zpěvačky Leony Machálkové šek na dva miliony v podobě poukazů na hotelové pobyty a služby pro zdravotníky Nemocnice Na Bulovce. Jak vidíte práci zdravotníků? 

Tato doba nám ukazuje, jak moc zdravotníky potřebujeme. Jsou to hrdinové (nerad bych, aby to znělo jako klišé, jako něco, co už bylo řečeno nesčetněkrát, ale lépe to pojmenovat neumím). Mají náš respekt a zaslouží si být odměňováni a my jsme rádi připravili 1 200 voucherů na služby v našich hotelích v Praze a v Brně. Fakultním nemocnicím v Praze předáme poukazy osobně na ředitelství jednotlivých nemocnic. O distribuci v ostatních zařízeních požádáme Ministerstvo zdravotnictví.

Kromě těchto poukazů jsme v únoru, kdy byla situace velmi vážná – nedostatek lůžek v nemocnici – nabídli Ministerstvu zdravotnictví kapacity v našich hotelích. Přes 2 000 hotelových lůžek. Tato nabídka zatím nebyla využita. Pokoje včetně stravování jsme nabízeli za nižší než nákladové ceny.

Velmi významně pomáháte i v oblasti kultury. 1. května chcete pořádat i koncert pro zdravotníky. Můžete prozradit více?  

V tomto roce se jedná již o třetí koncert v hotelu Don Giovanni – s ohledem na omezení se jedná o stream koncert. Tyto koncerty pořádáme prostřednictvím agentury MARCUS.

Naše společnost během této těžké doby připravuje společné projekty nejen s významnými umělci, ale také sportovci (CZECH INN HOTELS je mj. partnerem Fotbalové asociace České republiky, v hotelu Cosmopolitan Bobycentrum Brno se pravidelně pořádají zápasy MMA organizace OKTAGON, v pražském hotelu PLAZA se ubytovává A-Team Českého hokeje, spolupracujeme s dalšími sportovními asociacemi). Podporujeme také neziskové organizace.

Přesto, že je v současné době hotelnictví ve velkých problémech, máte v plánu otevřít nové hotely. Jak vidíte budoucnost ve vašem oboru?  

Věříme v budoucnost hotelů, které budou poskytovat kvalitní služby za odpovídající ceny. Tou kvalitou myslíme dát hostovi vždy něco navíc, ve 3* hotelu poskytnout službu kvalitního 4* hotelu atd.  Poskytujeme vždy o třídu vyšší službu, než je kategorie daného hotelu. Tak to děláme a budeme dělat i nadále. Když hosta překvapíme a poskytneme mu víc, než očekává, vrátí se, a navíc nás doporučí dál. Zní to jednoduše, ale ono to zas tak jednoduché není. Chce to neustálý trénink a zlepšovat se. Co se neustále nezlepšuje, tak se časem zhoršuje. Nebezpečné je, že to není vidět hned. To je také jedno z hlavních zásad ČESKÉ HOTELOVÉ ASOCIACE www.hotelasociace.cz, kterou jsme minulý rok založili.

Do budoucna připravujeme nové hotelové projekty. Nerad bych něco zakřiknul, ale jak jsem zmínil, jedná se o pět nových hotelů v Praze, na které se těšíme.  Dále nás oslovují majitelé hotelů, kteří mají zájem, abychom jejich hotel převzali. S těmi aktivně jednáme.

Kromě hotelů vlastníte také restaurace. Co by pomohlo k tomu, aby se mohli obecně restaurace otevřít?  

Kromě snížení počtu nakažených a dodržování hygienických pravidel jak zaměstnanců, tak i hostů, myslím, že by pomohlo nastavení „dodržitelných“ zásad, které se nebudou měnit za pochodu. Restauratérům se umožní znovu vykonávat svou činnost, ale tak, aby nedocházelo k extrémům, jako tomu bylo loni v létě, kdy se nedodržovalo nic.

Jak se podle vás změní po konci této krize oblast hotelnictví a gastronomie?    

Nepochybně dojde k výrazné polarizaci hotelů, v oblasti poskytování kvality služeb. Většina těch, co otevřou, budou razantně šetřit své náklady na úkor kvality poskytovaných služeb. To se částečně projeví na snížení jejich ratingu (ohodnocení kvality), ne však zcela zásadně, protože úroveň klientů se posune o jednu třídu výš. Tzn. hosté, kteří si dříve kupovali 3* hotel přijedou do 4* nebo dokonce 5* hotelu, které se budou prodávat za ceny hotelů tříhvězdičkových! Tento současný trend bude pokračovat nejen letos, ale i v dalších minimálně dvou letech. Některé předpoklady dokonce hovoří až o vleklém 5-letém problému. Po skončení pandemické krize přijde zcela jistě krize hospodářská, snížení poptávky i spotřeby, zvýšení nezaměstnanosti. Navíc budou přetrvávat jisté překážky pro cestování z doby pandemie, které nebudou podporovat zájem lidí cestovat. A už vůbec ne na delší vzdálenosti. Zůstaneme tedy odkázáni na domácí cestovní ruch a středoevropskou turistiku. Pokles poptávky bude tak slabý, že donutí velkou část hotelů v Praze se přestavět na byty, po kterých je a bude stále zájem. Půjde o hotely středních a menších kapacit, nejen mimo centrum ale i přímo ve středu města.

Kde berete inspiraci pro rozvoj vaší skupiny?  

Především host je pro nás inspirativní (jeho požadavky, připomínky) a nové trendy, kterým se přizpůsobujeme.

Velkou inspirací jsou pro mne také názory a nápady mých mladších kolegů, kteří vnímají svět z pohledu nastupující generace. Samozřejmě jim chybí zkušenosti, které přicházejí s určitými roky, ale rád s nimi diskutuji na nejrůznější témata a dávám jim prostor. Ne se vším s nimi souhlasím, někdy přemluví oni mne, jindy je to naopak. Nebo konkrétní nápad se posune do zcela jiné roviny a vznikne něco překvapivě nového.

Další velkou inspirací jsou zahraniční cesty, rád navštěvuji zajímavá místa a nechávám se překvapovat, inspirovat.

Inovace a nové technologie mohou být tahounem jako možným východiskem z krize. Jaké inovace a nové technologie chystáte ve vašich hotelech a restauracích?  

Vše jde kupředu. Klient očekává rychlou službu, nechce čekat na odbavení v recepci nebo na objednání si v restauraci. Self check-in / check-out je jedna ze zaváděných nových technologií. Bezkontaktní služby obzvláště potřebné díky dané situaci, služby online recepce / concierge. Přímé rezervace, inovace technologií. Objednávka přes tablet v restauracích. Ale pozor bude i nadále určité procento tradičních klientů, kteří si rádi popovídají s obsluhou, s recepčním. Důležité je nejít pouze jedním směrem, ale uspokojit všechny skupiny a jejich požadavky.

Kde trávíte nejraději dovolenou? Máte ve světě nějaký svůj oblíbený hotel, který je pro vás srdcovou záležitostí?    

Cestuji po Evropě. Mám rád městskou turistiku, kde čerpám inspiraci pro naše hotely (Paříž, Londýn, Řím). Projíždím rád francouzský / italský venkov, kde sbírám gastro inspirace. Je hodně míst, kam bych rád, a kam se rád vracím.

Pokud bych měl jmenovat nějaký hotel, který stavím vysoko, tak je to například Le Bristol v Paříži.

Foto 1+2: Renáta Lucková

Zdroj: Renáta Lucková