e-news.cz - kurzy
Reklama

Cestování, příroda, kultura i odpočinek. Většina lidí se letos chystá dát za zážitky více peněz než loni

25.04.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Cestování, příroda, kultura i odpočinek. Většina lidí se letos chystá dát za zážitky více peněz než loni

Zažít ty správné nezapomenutelné okamžiky je pro lidi stále důležitější. Devět z deseti Čechů má v úmyslu za zážitky v letošním roce vydat stejně nebo více peněz než v roce 2023. Hned 58 procent dotazovaných chce utratit větší množství peněz a 32 procent chce své výdaje ponechat na podobné úrovni. Vyplývá to globálního průzkumu společnosti Mastercard, do kterého se v Česku zapojilo více než pět stovek lidí.

Podle výsledků průzkumu se Češi pro letošní rok zajímají ze všeho nejvíce o cestování (51 procent), zážitky v přírodě (39 procent), wellness a lázně (34 procent), hudební festivaly (33 procent), zábavní parky (27 procent), kulinářské požitky, filmové festivaly, památky UNESCO a historická místa (vždy 23 procent) a sportovní podniky (21 procent).

Při zjišťování, proč mají výdaje za zážitky přednost, vyšlo najevo, že lidé si cení jejich nehmatatelných přínosů. Téměř čtyři z pěti respondentů (77 procent) uvedli, že výdaje za zážitky za to obvykle nebo dokonce vždy stojí. Naproti tomu jen tři procenta dotazovaných mínila, že jen málokdy nebo vůbec nikdy zážitek za vynaložené peníze nestojí. Pětina českých spotřebitelů pak cíleně ve svém rozpočtu šetří na výdaje za zážitky.

Podobné výsledky měly i další evropské země. „Není překvapivé, že obyvatelé Evropy upřednostňují zážitky více než kdy dříve. Celý kontinent nabízí nepřeberné množství kulturního bohatství a nekonečný výběr sportovních podniků a hudebních událostí pořádaných v jedinečných lokacích, kde vznikají vzpomínky na celý život,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Do Evropy pravidelně přijíždí nejvíce zahraničních turistů, v roce 2023 jich přilákala neuvěřitelných 700 milionů.

Zhruba třetina respondentů v Česku také uvedla, že na zážitky mají ty nejlepší vzpomínky. Více než každý čtvrtý přiznal, že díky zážitkům získal nový pohled na svět. Bezmála 30 procent souhlasilo s tím, že zážitky, jako je cestování na nová místa, návštěva kulturního podniku či společné jídlo v restauraci, prožívané spolu s dalšími lidmi jsou velmi obohacující. Tento postoj podtrhuje touhu spotřebitelů po vzpomínkách na celý život.

Hledání nových zážitků je také hnacím motorem zájmu o cestování. Plných 22 procent Čechů odpovědělo, že je to hlavním důvodem k cestování, a více než čtyři z deseti zmínili zájem cestovat do jiné země, případně na jiný kontinent, právě proto, aby si dopřáli zážitek, o který stojí.

Cílem našeho programu Priceless je zprostředkovávat lidem ty nejlepší zážitky a propojovat je s ostatními, kdo propadli stejným vášním – každý den, na jakémkoliv místě. V programu Priceless Experiences nabízíme zážitky ve více než 30 destinacích po celém světě. S blížícím se létem budou v Evropě mezi nejvyhledávanější zážitky patřit ty nejlákavější světové události, včetně finále Ligy mistrů UEFA, Filmového festivalu v Cannes, golfového The Open, stovek koncertů Live Nation, a mnoha dalších podniků,“ doplňuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Přesun útrat od materiálních předmětů k zážitkům podporují i data Ekonomického institutu společnosti Mastercard. Ta ukazují, že podíl výdajů za zážitky, jako je cestování nebo stravování v restauracích, na celkových výdajích vzrostl v celosvětovém měřítku vloni na 22 procent, přičemž v roce 2019 se pohyboval kolem 19 procent. Podíl výdajů připadajících na zboží zůstal nezměněn.

„V posledních letech byli spotřebitelé vystaveni těžkému rozhodování ohledně vlastních výdajů. I přesto ale zájem o smysluplné zážitky zůstával i nadále silný. S postupným oslabováním nepříznivých vlivů inflace a vysokých úroků se dá předpokládat, že spotřebitelé budou svou znovunalezenou kupní sílu směřovat do výdajů za zbytné nákupy. Výrazný zájem o významné události, které se letos v Evropě odehrají, ať již se bude jednat o sportovní podniky, koncertní turné nebo mezinárodní filmové festivaly, s největší pravděpodobností povede k tomu, že výdaje za zážitky budou opět vysoké,“ poukazuje Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro Evropu Ekonomického institutu Mastercard.

Foto: Pixabay

Zdroj: Bison & Rose


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Inflace v Česku – březen 2024

16.05.2024, Autor: Martin Švehla

Údaje o inflaci v ČR za březen potvrzují optimistický výhled: stejně, jako v únoru, i v březnu vzrostly spotřebitelské ceny meziročně o 2 %. Aktuálně je tedy inflace v ČR na úrovni inflačního cíle ČNB. Otázkou je, zda je tak inflace plně pod kontrolou. To se bohužel v návaznosti na vývoj v předcházejících dvou letech s určitostí říci nedá.   

Spoření na důchod v daňově podporovaných produktech

16.05.2024, Autor: Z blogosféry

Plánovaná důchodová reforma počítá s postupným zhoršováním výpočtu starobního důchodu a poklesu náhradového poměru při odchodu do starobního důchodu. Vlastní spoření a investování na důchod bude ještě důležitější, než je tomu nyní. Zodpovědní občané si přitom mohou díky penzijnímu spoření snižovat daňový základ. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace skokově narostla, důvod k panice to ale zatím není

14.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziroční inflaci na úrovni 2,9 %. Jedná se o citelně vyšší hodnotu, než očekával trh (2,4 %) i Česká národní banka (2,5 %). V bezprostřední reakci posiluje kurz české koruny z EUR/CZK 24,92 na EUR/CZK 24,84, což odráží přehodnocení tržního názoru směrem k vyšším tuzemským úrokovým sazbám.

Na českém trhu práce klid

12.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v dubnu podle očekávání klesla z březnových 3,9 na 3,7 %. Úřady práce evidovaly přibližně 280 tisíc uchazečů o zaměstnání, tedy o 8 tisíc méně než před měsícem a o 19 tisíc více než před rokem.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod se utěšeně zotavuje

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých maloobchodů v průběhu března vykázaly meziměsíční nárůst o 1,3 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 6,1 %. Oproti tržnímu očekávání (2,8 %) se jedná o příjemné překvapení. Zároveň došlo k revizi únorového údaje směrem nahoru, a ten tak nově činí 2,5 namísto původně udávaných 1,6 %.

O práci při rodičovské dovolené je v Česku zájem. Alespoň částečný úvazek umožňuje méně než polovina zaměstnavatelů

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Jen 45 % žen na mateřské nebo rodičovské pracuje, přestože o minimálně částečný úvazek projevily zájem. Vyplývá to z průzkumu platformy Mumdoo a poradensko-technologické společnosti Deloitte z loňského září. Podle loňských statistik pečuje o děti do čtyř let věku v České republice přes 350 tisíc osob.

Investování do kryptoměn: Vše, co potřebujete vědět

09.05.2024, Autor: red

Bitcoin (BTC) , Ethereum (ETH) , Bitcoin Cash (BCH) , Litecoin (LTC) , Monero (XMR) , IOTA (MIOTA) — Kryptoměny jsou všude v médiích. Byly hlášeny velkolepé úspěchy a zisky sahající do milionů, ne-li miliard – ale je vhodné investovat do virtuálních peněz a jsou digitální měny novým finančním nástrojem?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Dilema zdanění tichého vína

09.05.2024, Autor: red

V České republice se dlouhodobě vede diskuse o možnosti zdanění tichého vína. Tato problematika je zvláště aktuální v době ekonomické krize, kdy stát hledá možnosti jak zvýšit daňové příjmy. Jakékoliv zavádění nových daní by se však mělo opírat o podrobnou analýzu dopadů a zohlednit poznatky a zájmy všech přítomných stakeholderů, tak aby daň nebyla zbytečně nákladná nebo neefektivní.

Inflace v ČR

06.05.2024, Autor: Martin Švehla

Nebezpečný fenomén soustavného zdražování a nestability cen se jeví jako zvládnutý. Spotřebitelské ceny v ČR rostly dva měsíce po sobě tempem pouhá 2 %, což je inflace na úrovni cíle ČNB. Ta také zahájila již v prosinci 2023 snižování svých základních úrokových sazeb. Jsou to opatrné kroky, podporují však naději na brzké oživení české ekonomiky.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama