e-news.cz - kurzy
Reklama

Analýza CBRE: Hotelový trh je těžce zkoušen pandemií. Jaké jsou jeho vyhlídky?

18.03.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Analýza CBRE: Hotelový trh je těžce zkoušen pandemií. Jaké jsou jeho vyhlídky?

Podle aktuální analýzy společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, nelze předpokládat, že by se tržby hotelů vrátily na předpandemickou úroveň dříve než v roce 2024.


Nejistota, složité podmínky na trzích a rozdíly v očekávání cen ze strany kupujících a prodejců se vloni promítly i do dramatického snížení investic do hotelového segmentu. Jejich celkový objem v Evropě dosáhl 9,4 miliardy eur, což představuje meziroční propad o šedesát šest procent. Přesto neklesá důvěra v to, že sektor má dlouhodobý potenciál a že hotely i nadále zůstanou atraktivním investičním nástrojem. Současná obchodní jednání naznačují, že k prvnímu oživení trhu by mohlo dojít již ve druhé polovině letošního roku. CBRE předpokládá, že do té doby se investorům podaří ještě více navýšit volný kapitál, ale především se vyrovnají cenová očekávání.
V roce 2020 poklesl podíl zahraničních příjezdů do české metropole o šedesát devět procent oproti 2019
Hotelový trh zaznamenal v loňském roce dramatický propad tržeb, když hnacím motorem poptávky byl hlavně domácí cestovní ruch. Celkový počet přenocování v Praze vloni dosáhl 18,5 milionu (a to jak hostů ze zahraničí, tak i z tuzemska), což představuje meziroční pokles o sedmdesát pět procent. Obecně byla obsazenost hotelů vyšší v turisticky zajímavých lokalitách a horských oblastech, na rozdíl od městských hotelů orientovaných převážně na zahraniční návštěvníky a kongresovou turistiku. Pražský hotelový trh zažíval v letech 2015 až 2019 nebývalý boom. To je patrné i ze dvou hlavních finančních ukazatelů měřících výkonnost hotelů: průměrné tržby na pokoj (REvPAR[1]) každoročně rostly o 5,7 procenta a průměrná denní cena za pokoj (ADR[2]) se zvyšovala o 4,4 procenta. To vše jako důsledek rostoucí obsazenosti pokojů. Nicméně o to citelnější je současný útlum. Praha, silně závislá na mezinárodních příletech, zaznamenala v roce 2020 pokles průměrných tržeb o 85,2 procenta a pokles průměrné roční obsazenosti pokojů o 79,1 procenta. Náhlý propad a očekáváné oživení lze nejlépe popsat jako všeobecně známé logo společnosti Nike.
Pokud jde o výkon pražských hotelů, předpokládáme, že mezinárodní poptávka se vrátí na úroveň před pandemií v roce 2024. Vše bude záviset na dostupnosti účinné vakcinace, která je pro opětovné nastartování celého sektoru naprosto zásadní. Tempo zotavování jednotlivých hotelů pak bude záviset na řadě faktorů – jejich lokalitě, postavení na trhu, zaměření na konkrétní klientelu i efektivním řízení hotelového managementu.
Oživení hotelového trhu může negativně ovlivnit nová výstavba v podobě odložených projektů z loňska, které budou dokončeny v příštích dvou letech. To zvýší aktuální pražskou nabídku, případně krátkodobě sníží cenové hladiny, a vytvoří další tlak na hoteliéry. Očekává se, že do roku 2022 se pražský trh rozroste o 1 643 nových pokojů. Mimo jiné bude uveden do provozu Hotel Andaz Prague ze sítě luxusních hotelů Hyatt na Senovážném náměstí, W Prague na Václavském náměstí jako součást celosvětového řetězce Marriott či Novotel v Holešovicích v rámci hotelové skupiny Orbis Group, pod kterou spadá značka AccorHotels. Dokončeno by mělo být i rozšíření Prague Marriott Hotel na Novém Městě.
Objem investic do hotelového sektoru vloni klesl o osmdesát osm procent
V minulých letech se ruku v ruce s vysokými tržbami a obsazeností hotelů dařilo i investicím. Ve čtvrtém čtvrtletí 2019 dosahovaly výnosy z hotelů (tzv. hotel yields) rekordní úrovně mezi čtyři až pět procent. Pražský hotelový trh předloni zaznamenal prudký nárůst objemu investic, který činil téměř 600 milionů eur. K tomu významně přispěly prodeje hotelů InterContinental v Pařížské ulici, Panorama v Nuslích či Don Giovanni na Vinohradské třídě. Tento pozitivní trend měl pokračovat i prodejem hotelu Corinthia v Nuslích, ale obchod nakonec přerušila pandemie. V loňském roce proběhly dvě velké transakce, a to akvizice hotelu Carlo IV Boscollo na Senovážném náměstí a Pentahotel Prague v Karlíně. Oba obchody byly ovšem dojednány ještě před nástupem pandemie.
Hotelový transakční trh se v podstatě zastavil. Objem transakcí v regionu střední a východní Evropy dosáhl v roce 2020 hodnoty 0,57 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o 65 %. V České republice byla situace ještě komplikovanější a propad zde byl ještě výraznější. Primárním důvodem byl velký rozdíl v očekávané ceně mezi kupujícím a prodávajícím. Investoři doufali, že hoteliéři začnou pod tlakem ekonomických dopadů koronakrize prodávat hotely levněji. To se ale nestalo a ceny hotelů prozatím zůstávají na stejné úrovni jako v roce 2019. Pozitivní zprávou je, že na rozdíl od finanční krize v letech 2009 a 2010 je trh stále likvidní a jak lokální, tak zahraniční investoři vyhlížejí nové příležitost.
JAKUB STANISLAV, Director v oddělení investic CBRE.
Foto: Pixabay
Zdroj: Crest Communications, a.s.
[1] REvPAR (Revenue per Available Room) neboli průměrná tržba za pokoj. Počítá se jako podíl tržeb za ubytování za určité období a počtu disponibilních pokojů na prodej za stejné období.
[2] ADR (Average Daily Rate) neboli průměrná denní cena za pokoj. Počítá se jako podíl celkových tržeb za ubytování a počtu pokojů, na které se vztahují.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Mateřská v roce 2025: Vyšší sazby, ale pro koho?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Nové sazby peněžité pomoci v mateřství (PPM) přinesly v roce 2025 mírné navýšení redukčních hranic, což znamená vyšší dávky především pro ženy s nadprůměrnými příjmy. Jaké jsou konkrétní změny, koho se dotknou a co můžeme čekat v budoucnu? Pojďme se podívat, jak se mateřská vyvíjí a zda skutečně odpovídá potřebám českých rodin.

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

IT konzultanti mohli v dubnu nastoupit za skokově vyšší odměnu

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Duben potěšil především IT konzultanty, kteří v tomto měsíci hledali práci. Firmy jim totiž nabídly výrazně vyšší nástupní odměny než v měsíci předcházejícím. Na pracovním trhu šlo získat nástupní odměnu v průměru o 32 400 korun vyšší než v březnu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Komentář k předběžným údajům o inflaci v ČR za letošní duben

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Meziroční růst spotřebitelských cen v dubnu dle předběžných údajů klesl pod 2 %, konkrétně na 1,8 %, tedy pod úroveň inflačního cíle ČNB. Zmírnění meziroční inflace bylo v dubnu taženo cenami potravin, alkoholu a tabáku, a cenami energií, kam spadají také pohonné hmoty.

Plná zaměstnanost i tlak na produktivitu: trh práce v ČR láme rekordy

05.05.2025, Autor: Z blogosféry

Český trh práce právě láme rekordy: zaměstnanost ve věkové skupině 15–64 let vystoupala na 75,9 % a genderový rozdíl se snížil pod 11 procentních bodů – historické minimum. Pokles je výsledkem dlouhodobého trendu, který přetrvává i přes výkyvy způsobené pandemií.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama