e-news.cz - kurzy
Reklama

Nejčastější platební metody? Hotovost už to není. Čím vším se dá v obchodech platit? 

28.01.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nejčastější platební metody? Hotovost už to není. Čím vším se dá v obchodech platit? 

České obchody nabízejí zákazníkům pestrou paletu platebních metod. K platbě kartou sáhnou tři ze čtyř Čechů raději než po hotovosti. Mladší generace už dává přednost mobilním platbám. Starší věkové skupiny zůstávají věrné klasické plastové kartě, jak ukazují statistiky platebního stylu České národní banky a také Index prosperity, zpracovávaný Českou spořitelnou, ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR. 

Hlavní platební metody v kamenných obchodech

Možnosti plateb v kamenných obchodech se stále rozšiřují. Tradiční hotovost ale využívá mnoho zákazníků, zejména při menších nákupech. Přesto její význam postupně klesá. Čtvrtina Čechů nosí u sebe jen drobné a tři procenta populace nenosí hotovost vůbec.

Plastové platební karty jasně dominují. Na konci prvního pololetí 2024 dosáhl počet debetních karet vydaných bankami 13,9 milionu, kreditních karet využívá 1,2 milionu zákazníků (celkem 15,1 mil platebních karet). Bezkontaktní platby do 500 korun probíhají rychle, bez zadávání PIN kódu. Poplatky za platby kartou hradí obchodník, pro zákazníka jsou transakce zdarma. Kontaktní platby, kdy kartu vkládáme do terminálu, využíváme méně často, spíše jen u vyšších částek.

Digitalizované platební karty v chytrých zařízeních patří mezi nejvýraznější trendy v platebních metodách. Telefon s nahranou platební kartou v elektronických peněženkách Apple Pay nebo Google Pay používá k placení 36 % Čechů (bezhotovostně platí cirka tři čtvrtiny Čechů). Chytré hodinky pro placení volí zatím jen 3 % zákazníků. Nejméně rozšířené zůstávají platební náramky a prsteny: využívá je méně než jedno procento nakupujících. 

Statistiky využívání jednotlivých metod

Data České národní banky ukazují jasný trend v preferencích českých zákazníků. Platební metody se za poslední roky výrazně proměnily. Za první pololetí 2024 proběhlo přes 1,4 miliardy transakcí platebními kartami. Z toho celých 95 % tvořily platby debetními kartami.

Srovnání platebních metod podle věku přináší zajímavé výsledky. Mladí lidé ve věku 18-24 let v 73 % případů volí mobilní platby přes Apple Pay či Google Pay. Naopak věková skupina nad 55 let stále preferuje plastové karty nebo hotovost.

„Při pohledu na jednotlivé regiony České republiky vidíme největší podíl bezhotovostních transakcí v Praze a dalších velkých městech. V menších obcích zůstává vyšší podíl hotovostních plateb, což souvisí i s dostupností platebních terminálů. Celkově však platba kartou převažuje ve všech krajích,“ popisuje Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz.

Trendy v platebních metodách

Trendy v platebních metodách jasně směřují k bezhotovostním řešením. V roce 2024 třetina Čechů nosila v peněžence jen drobné částky do 500 korun. Další čtvrtina populace měla u sebe pouze několik desítek korun pro případ nouze.

Roste obliba elektronických peněženek a plateb chytrými zařízeními. Zatímco v roce 2022 využívalo platby mobilem 25 % zákazníků, nyní už tento podíl překročil třetinu populace. Rychlost plateb a pohodlí při každodenním nakupování vede stále více lidí k přechodu na digitální způsoby placení.

Bezpečné platby bezkontaktními metodami se stávají standardem. Až 71 % Čechů si dokonce myslí, že by obchodníci měli mít povinnost přijímat platby kartou, stejně jako musí přijímat hotovost. Čtvrtina populace by dokonce uvítala zrušení povinnosti přijímat hotovostní platby.

V hotovosti se dá platit i za nákup v e-shopu. Počet plateb na dobírku ale postupně klesá. Klesá i počet plateb dobírky v hotovosti: i zde lidé stále častěji sahají po platební kartě. Na dobírku si nechávají zaslat zboží z těch obchodů, které zatím nemají prověřené.

Výhody a nevýhody různých platebních metod

U platebních metod záleží především na konkrétních potřebách zákazníka i obchodníka. Jak vybrat správnou platební metodu? Podívejme se na specifika jednotlivých způsobů placení.

„Platba kartou vyniká především v rychlosti a pohodlí. Zákazníci nemusí nosit velké obnosy hotovosti, a při ztrátě nebo krádeži mohou kartu okamžitě zablokovat. Bankovní aplikace navíc nabízí přehlednou historii útrat. Pro obchodníky znamená přijímání karet vyšší poplatky za platby, ale zároveň menší náklady na manipulaci s hotovostí a její odvoz do banky,“ vysvětluje Petr Jermář.

Hotovost zůstává spolehlivou volbou při výpadku systému nebo v místech bez terminálů. Starší generace ji často preferuje pro lepší přehled o útratách (na papíru a v obálkách). Nevýhodou zůstává riziko ztráty či krádeže a nutnost mít u sebe dostatek bankovek a mincí. 

Mobilní platby a elektronické peněženky spojují výhody platebních karet s dodatečným zabezpečením pomocí biometrie telefonu. Nevýhodou může být závislost na nabité baterii zařízení. Chytré hodinky a další nositelná elektronika nabízejí ještě pohodlnější placení, ale za vyšší pořizovací cenu (samotného zařízení).

Bezpečnost plateb v kamenných obchodech

Bezpečné platby stojí v popředí zájmu bank i zákazníků. Bezkontaktní technologie používá při každé transakci jedinečný kód, který nelze znovu použít. Rychlost plateb tak nejde na úkor bezpečnosti.

Banky stanovují denní limity pro platby bez PIN kódu i celkové limity transakcí. Zákazníci si mohou tyto hodnoty upravit podle vlastních potřeb. Při ztrátě karty nebo mobilního zařízení stačí jeden telefonát na banku a platební metodu zablokují.

„Trendy v mobilních platbách směřují k využívání biometrického ověření – otisku prstu nebo fotky obličeje. Tato metoda poskytuje vyšší úroveň zabezpečení než klasický PIN kód. Digitalizované karty v telefonu navíc můžeme vzdáleně deaktivovat přes internetové bankovnictví,“ popisuje Petr Jermář z Banky.cz. 

Budoucnost platebních metod v ČR

Trendy v platebních metodách ukazují na postupný ústup hotovosti. Za pět let se počet vydaných platebních karet v Česku zvýšil o dva miliony. K dalšímu růstu přispívá rozšiřování sítě platebních terminálů, kterých přibývá i v menších obchodech.

Mobilní platby brzy předstihnou klasické plastové karty. Mladá generace už dnes preferuje placení telefonem nebo hodinkami. Výrobci nositelné elektroniky rozšiřují nabídku platebních zařízení o chytré prsteny nebo náramky. Tyto trendy v mobilních platbách souvisí s celkovou digitalizací společnosti.

Elektronické peněženky jako Apple Pay nebo Google Pay, Garmin Pay a další, nabízí stále více funkcí. Vedle samotných bezpečných plateb umožňují správu věrnostních programů nebo digitální účtenky. Rychlost plateb zůstává prioritou: vývoj směřuje k ještě plynulejším transakcím bez čekání.

Srovnání s platebními metodami v EU

Češi v používání bezhotovostních platebních metod předstihli evropský průměr. Zatímco v eurozóně tvoří platby kartou 34 % transakcí, v České republice je to výrazně více: až 75 %. Nejdále v odbourávání hotovosti pokročili Finové a Nizozemci.

„V přijímání nových technologií patříme mezi průkopníky. Poplatky za platby kartou se v Česku pohybují pod evropským průměrem, což podporuje rozšiřování akceptačních míst. Oproti západní Evropě však u nás zatím zaostává platební infrastruktura v menších obcích,“ popisuje Petr Jermář z Banky.cz.

Elektronické platby vs. tradiční metody se v různých zemích EU výrazně liší. Zatímco severské státy směřují k téměř bezhotovostní společnosti, země jako Rakousko nebo Malta stále preferují hotovost. Česko v tomto ohledu následuje spíše severský model.

Nejnovější trendy v platebních metodách naznačují, že tento vývoj bude pokračovat. Důležitá v budoucnosti platebních metod v ČR zůstává svobodná volba způsobu placení (podle preferencí každého zákazníka).

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová, PR & Marketing Specialist


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nejčastější platební metody? Hotovost už to není. Čím vším se dá v obchodech platit? 

28.01.2025, Autor: Z blogosféry

České obchody nabízejí zákazníkům pestrou paletu platebních metod. K platbě kartou sáhnou tři ze čtyř Čechů raději než po hotovosti. Mladší generace už dává přednost mobilním platbám. Starší věkové skupiny zůstávají věrné klasické plastové kartě, jak ukazují statistiky platebního stylu České národní banky a také Index prosperity, zpracovávaný Českou spořitelnou, ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Polovina firem systematicky buduje svoji značku zaměstnavatele

28.01.2025, Autor: Z blogosféry

Employer branding je v Česku mezi zaměstnavateli poměrně nová disciplína. Systematicky se mu věnuje už 53 % firem, déle než pět let ale jen 35 %. Vyplývá to z online průzkumu personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.

Po měsících stagnace objem DDoS útoků na české firmy vzrostl

24.01.2025, Autor: Z blogosféry

Počty DDoS útoků na české firmy i jejich celková intenzita po několika měsících stagnace v posledním měsíci roku 2024 mírně narostly. Sice jsou stále pouze na třetině objemu z loňského jara, hrozby a způsobené škody jsou přesto pořád vysoké. V oblibě jsou totiž stále kvalitnější a intenzivnější útoky, které se soustředí přímo na aplikační služby a stále častěji útočí ze serverů v datových centrech.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Výdaje na domácnost máme jedny z nejvyšších v EU

24.01.2025, Autor: Z blogosféry

Snižování energetické náročnosti budov může ušetřit až polovinu nákladů domácností na energie, tedy úsporu až 90 miliard korun ročně. Výdaje na domácnost, v nichž právě energie hrají výrazný podíl, jsou u nás jedny z nejvyšších v EU – Česká republika se v unii řadí až na 22. místo. Pro energeticky efektivní rekonstrukce je třeba vytvořit prostředí, které bude motivovat a zrychlí tempo renovací. S tím může pomoci mapování budov, reforma poradenského systému a kontinuita státní finanční podpory.

Bankovní identitu používá 70 % lidí

23.01.2025, Autor: Z blogosféry

Bankovní identitu v Česku poskytují už všechny retailové banky. Meziročně přibylo 650 000 uživatelů. Česká republika patří ke špičce Evropy ve využívání digitální identity. Bankovní identitu používá 70 % lidí v produktivním věku, kteří se s její pomocí identifikují v průměru sedmkrát ročně.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama