V současné době Češi pracují v průměru 502 minut denně. Kvůli pandemii koronaviru pracují častěji z domu, home office využívá třetina (třicet jedna procent) ekonomicky aktivní populace.
Skoro polovina zaměstnanců (čtyřicet pět procent) vnímá, že doma stráví pracovními aktivitami více času než v zaměstnání. Navíc má každý čtvrtý Čech (dvacet čtyři procent) pocit, že ho zaměstnavatel během práce z domu vytěžuje mnohem více. Personalisté tuto skutečnost potvrzují, zaměstnanci podle dvou pětin z nich dostávají domů více práce než běžně. Vyplývá to z průzkumu outsourcingové společnosti myTimi, který analyzoval změnu pracovní aktivity a návyků zaměstnanců a z ankety, kterou provedli mezi personalisty téměř padesát tuzemských firem.
Pracujeme více, než kolik máme ve smlouvě
Češi průměrně věnují práci 502 minut denně, přestože běžná pracovní doba činí 480 minut. Z dat myTimi vyplývá, že čtyřicet dva procent lidí pravidelně pracuje více než by měli, zejména muži a třicátníci. Čtvrtina zaměstnanců (dvacet tři procent) pracuje více jak devět hodin každý den. Mění se nejen doba, ale i způsob práce, Češi častěji přecházejí v době pandemie na home office. Čtvrtina (dvacet čtyři procent) pracujících z domu uvedla, že je zaměstnavatel vytěžuje více než v zaměstnání. Personalisté nám tento trend potvrzují, podle čtyřicet čtyři procent z nich pracují zaměstnanci na home office více. Cítí se přetížení a zavaleni úkoly, jejichž deadline nemohou stihnout. Stále častěji evidujeme zájem o virtuální asistenci, která firmám, podnikatelům i běžným lidem ulehčuje práci v hektickém pracovním týdnu.
Osobní čas? Ne, raději práce
Polovina zaměstnanců navíc doma nedokáže oddělit pracovní a osobní aktivity a pracovní závazky se jim prolínají do celého dne. Největší problémy s tím má generace čtyřicátníků (šedesát osm procent), která nejčastěji prolíná svůj pracovní čas s péčí o děti při vzdálené výuce. Efektivnější je z domova necelá třetina (dvacet devět procent) zaměstnanců. V určitých případech je prolínání pracovních a osobních aktivit logické, jinde je ale potřeba zlepšit time management. Jako prevence před vyhořením či nezvládáním pracovní náplněse nabízí na jedné straně konzultace s psychologem, na druhé straně delegování některých úkolů na speciální služby. Z výsledků průzkumu vyplývá, že o služby virtuálního asistenta projevilo zájem šedesát čtyři procentzaměstnanců. Využívat je mohou například formou firemního benefitu.
Řada zaměstnavatelů problémy neřeší
Ne každé vedení firmy ale tyto problémy vnímá, nebo aktivně řeší. Každý čtvrtý zaměstnanec (dvacet pět procent) má pocit, že se zaměstnavatel v posledním roce méně zajímá o to, jak zvládá každodenní nápor práce, v porovnáním s dobou před vypuknutím pandemie. Zároveň vedení firem minimálně v pětině případů nedostatečně předchází obavám zaměstnanců ohledně jejich pozice a samotné budoucnosti firmy.
JAN SKOVAJSA, zakladatel outsourcingové služby myTimi
Foto: pixabay.com
Zdroj: AMI Communications