e-news.cz - kurzy
Reklama

Šest trendů, které budou formovat svět produktového managementu v roce 2021

28.01.2021, Autor: Z blogosféry

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Šest trendů, které budou formovat svět produktového managementu v roce 2021

Na přelomu prosince a ledna tradičně vycházejí desítky až stovky článků, které předpovídají vývoj pro rok následující. Málokdo přitom loni touto dobou čekal vypuknutí globální pandemie, která změní naše životy i způsob, jakým pracujeme.


Jednu pozitivní věc nám ale covid-19 přinesl: ukázal, jak důležitá je připravenost. Obzvlášť v produktovém managementu, který ve firmách po celém světě stále více nabývá na důležitosti.
Role produktových manažerů v roce 2020 zásadně posílila. A tento trend bude pokračovat i v roce 2021, s tím, jak se byznys bude stále více přesouvat do digitálního prostředí. V tuto chvíli nedočkavě vyhlížíme, kdy se začne úspěšně očkovat a pandemie konečně ustoupí, jenže vakcinace bude podle všeho probíhat pomalu. Nehledě na překážku v podobě masivní nedůvěry, která vůči ní v české společnosti panuje. Od roku 2021 tedy můžeme očekávat jakési přechodné období mezi pandemickým stavem a běžným životem. V Productboardu jsme dali dohromady následujících šest trendů, které tuto transformaci budou provázet:

  1. Klíčem k růstu byznysu bude digitalizace a prioritizace

Rok plný lockdownů, restrikcí a sociálního distancování přesunul většinu zákazníků do online prostoru. Kdysi pozvolný nárůst digitalizace prodejů loni zaznamenal ohromný skok. Spousta kamenných obchodů si musela zřídit e-shop, aby vůbec přežila. I další odvětví, která dříve fungovala spíše v reálném světě, začala být závislá na digitálu. Mezi nimi například bankovnictví, které zaznamenalo nárůst online registrací o 137 procent, nebo tolik diskutované školství.
S překotnou transformací byznysu se změnila také role produktových manažerů. Už v předchozím roce se přitom objevily náznaky, že jejich role bude mít ve firmách stále větší strategický význam. Společnosti si totiž již delší dobu uvědomují důležitost zákaznické zkušenosti, která bude posilovat i nadále – a s ní i produktový management, který právě na zákaznické zkušenosti stojí.

  1. Více specializovaných produktových manažerů

Doteď platilo, že se dobrý produktový manažer detailně vyzná v kompletním produktovém procesu. Jenže s tím, jak roste význam této pozice ve firmě, a také s tím, jak rostou i jednotlivé produktové týmy, se bude pozice produktového manažera více specializovat. Už dnes jsou k vidění náborové inzeráty, které shání produktové specialisty z oblastí jako personalizace, růst, operace a jiné.
A tato poptávka ještě poroste, protože stále více tradičních podniků musí přesouvat svou činnost do digitálu (ačkoliv se nedá předpokládat, že by byl současný talent pool schopný takovou poptávku uspokojit). Značnou konkurenční výhodu nakonec získají ty firmy, kterým se podaří co nejdříve postavit tým specializovaných produktových manažerů.

  1. Více product operations manažerů

V rozšiřujícím se výčtu nejrůznějších specializací a pozic, které v rámci produkt managementu vznikají, bude jednou z kriticky důležitých role product operations manažera. Tedy člověka, který proces produktového vývoje zastřešuje a dohlíží na hladký průběh od jeho začátku až do konce. Takový profesionál má za úkol zajistit, aby se nově rozdělené týmy dokázaly plně soustředit na to, v čem jsou nejlepší, a zároveň efektivně spolupracovat s ostatními.
To znamená vytvářet, vést a dohlížet na nové procesy celého produktového týmu za pomoci nejefektivnějších nástrojů, které jsou na trhu k dispozici. Product operation manažeři mají zároveň za úkol sdílet informace napříč celou firmou a dohlížet na to, aby jednotlivé produktové týmy dbaly na úzký kontakt se zákazníky.

  1. Rychlejší vývoj nástrojů pro produktový management

Product operations se stanou zásadním předpokladem pro rozvoj softwarového ekosystému, který už teď čítá stovky nástrojů pro všechny fáze produktového vývoje. Stejně jako role produktových manažerů se i tyto nástroje rychle specializují: například Miro se zaměřuje na vizuální spolupráci, Amplitude na analýzu zákaznického chování, Productboard na strategické plánování.
Nejlepší z těchto nástrojů nejenže pomáhají vylepšovat pracovní postupy, ale vytváří také nové příležitosti pro spolupráci v týmu. Nová generace nástrojů produktového managementu bude čerstvým specialistům muset zajistit flexibilitu, která umožní integraci jiných specializovaných nástrojů, a přitom musí zůstat srozumitelná i pro ostatní členy firmy a zákazníky. Product operations začnou postupně vyžadovat nové funkce, které urychlí evoluci celého ekosystému.

  1. Covid-19 nepřestane ovlivňovat to, jak pracujeme

Rok 2020 byl rokem zvratů, obratů a změn pro většinu firem, které se musely neustále adaptovat na kolísání trhu a navíc se plně přizpůsobit práci z domova. To se podle všeho bohužel letos nezmění. Střízlivější odhady předpovídají návrat do kanceláří, letadel a zasedaček spíše až v roce 2022.
Při pohledu do budoucna by tak společnosti měly určitě zvážit lepší management a zdokonalování práce na dálku. Produktoví manažeři se budou muset naučit strategicky plánovat tak, aby neproseděli dlouhé hodiny při videohovorech. Širší využití nástrojů pro asynchronní spolupráci pomůže firmám zviditelnit byznys, podnítit spolupráci stakeholderů a umožnit všem týmům, aby měly dost času na svou práci.

  1. Vztahy se zákazníky budou důležitější než kdy dřív

Produktový management se za poslední roky vyvinul z přísně interního a technologického oboru v mnohem širší problematiku, která zahrnuje stále více kontaktu se zákazníky. Právě skrz porozumění jejich potřebám mohou produktové týmy vyvinout daleko lepší služby pro širší škálu lidí. Covid-19 tyto vztahy zkomplikoval – diskuze, workshopy a uživatelské testování se najednou přestaly pořádat úplně.
S tímto částečně pomáhají služby, které náhlou propast mezi zákazníky a firmami překlenují například prostřednictvím nahrávání hovorů. I tak je ale zapotřebí nacházet další a další cesty komunikace s lidmi, na kterých v konečné fázi záleží nejvíce. Productboard dává do rukou produktových manažerů nástroj, který pomůže získat kýženou zpětnou vazbu, aniž je zapotřebí potkávat se tváří v tvář.
Na co se tedy letos připravit? Jedním slovem na nejistotu, která však pro připravené produktové týmy nemusí rozhodně nic znamenat. Více než kdy dřív záleží na tom, aby vzaly věci pevně do vlastních rukou a dokázaly úspěšně čelit všem výzvám nové doby.
Foto: pixabay.com
Zdroj: HustáKomunikejšn s.r.o.
 
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Etika AI: Kdo odpovídá za rozhodnutí strojů?

15.06.2025, Autor: red

Když umělá inteligence rozhodne o vaší půjčce, diagnóze nebo dokonce bezpečnosti na silnici, kdo nese odpovědnost, pokud se něco pokazí? Dnes, když nové evropské regulace jako AI Act začínají měnit pravidla hry, se tato otázka stává klíčovou. Pojďme se podívat, jak se Česko i Evropa snaží najít odpověď na dilema etiky AI.

Digitální stopa: Neviditelný otisk, který o nás prozradí vše

14.06.2025, Autor: red

Každý klik, příspěvek či online nákup zanechává za námi stopu, kterou internet nikdy nezapomene. V Česku, kde internet používá přes 94 % populace, se digitální stopa stává klíčovým tématem – ať už jde o ochranu soukromí, nebo rizika zneužití dat. Proč bychom si na to měli dávat pozor právě teď?

VEO 3: Novinka od Googlu, která budí obdiv i obavy

12.06.2025, Autor: Josef Neštický

Google představil VEO 3, revoluční nástroj umělé inteligence, který dokáže generovat videa v kvalitě 4K s dokonalou synchronizací zvuku. Zatímco tvůrci obsahu oslavují nové možnosti, odborníci varují před rizikem dezinformací a ztráty důvěry v to, co vidíme a slyšíme. Kam nás tato technologie zavede?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Technologie, která fascinuje Číňany: Inovace nebo kontrola?

06.06.2025, Autor: Josef Neštický

Čína se stala globálním lídrem v technologiích, jako jsou umělá inteligence či elektromobilita, a její obyvatelé novinky doslova hltali. Jak ukazují data, trh s AI dosáhl v roce 2024 hodnoty 280 miliard jüanů a prodeje elektrických aut se loni přiblížily 11 milionům kusů. Je ale toto nadšení skutečně spontánní, nebo za ním stojí pevná ruka státu?

Co je Microsoft Business Applications Launch Event?

29.05.2025, Autor: red

Microsoft Business Applications Launch Event je oficiální online událost pořádaná společností Microsoft, která se koná dvakrát ročně při příležitosti vydání nové “Release Wave” – tedy souboru aktualizací a novinek pro podnikové aplikace Microsoftu. Tyto aplikace zahrnují zejména Dynamics 365, Power Platform(Power BI, Power Automate, Power Apps, Dataverse) a od roku 2024 také Copilot Studio.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama