e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze návrhu zákona o zrušení obsoletních právních předpisů

02.01.2023, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze návrhu zákona o zrušení obsoletních právních předpisů

Autor: Vláda

Datum předložení: 23. 11. 2022

Hodnocení EM: 90%

V zákonech se dnes už nevyznají ani právníci, zní často na adresu našeho právního řádu. Přesto politici i úředníci na ministerstvech připravují stále nové a nové předpisy, které právní džungli dále zahušťují. Proč tomu tak je? Dílem se jedná o snahu předpisy přizpůsobovat nové době, dílem jde o legislativní optimismus, že každý problém lze vyřešit zákonem nebo jiným právním předpisem. Nových předpisů se často domáhají lidé, kteří si vzápětí  na jejich množství a složitost sami stěžují. Pak jsou zde přirozeně politici, kteří  voličům rádi vyhoví. Alespoň si tak zajistí čárku, až se jich budou novináři ptát, co vlastně ve sněmovně dělali a kolik zákonů předložili.  

Tlak na vytváření nových zákonů začal už v devadesátých letech, kdy se heslem alibistů všeho druhu stalo: Já nic, chybí zákon. Vzpomeňme jen na tvrzení policie z devadesátých let, že nemůže to či ono stíhat. Výsledkem je, že dnes máme v trestním zákoníku kromě obecného podvodu též podvod pojistný, úvěrový a dotační. S novými možnostmi podvodníků kupříkladu v digitálním světě, jistě brzy přibydou další, což je přesně cesta do pekel.  On sice není podvod jako podvod, ale ani detailně kazuistické a technicky popisné zákony nemohou předvídat a obsáhnout všechny nuance konkrétních situací. Čím podrobněji určitý čin popíšeme, tím více jich budeme muset sepsat. 

Kolik máme u nás právních předpisů? Podle některých odhadů dva miliony, poněkud střízlivější odhad uvádí číslo kolem 43 tisíc, přičemž nemalá část z nich je obsoletních (někdy nesprávně též uváděno jako obsolentních). Tímto způsobem je označována norma, která je sice formálně platná, nebyla formálně zrušena, avšak nemá žádné právní účinky, nikoho k ničemu nezavazuje, nezakládá ani nemění žádná práva a povinnosti. Často se jedná o jednorázové právní akty, které se takzvaně zkonzumují a pak už jen zabírají místo ve Sbírce zákonů. Takové právní akty nemusí být ani příliš staré, z velké části se bude jednat i o státní rozpočet z minulého roku. 

Přemíra zákonů a dalších legislativních norem není dána jen tuzemskou nadprodukcí. Značná část přijímané legislativy pochází z Evropské unie, kde už dávno nedochází jen k harmonizaci rozdílných národních požadavků na výrobky či služby za účelem odstranění překážek volného obchodu. Evropská unie převzala roli ekologického lídra světa a pod vlajkou světlých zítřků podle všeho není daleko doba, kdy začne novelizovat i fyzikální zákony, o nich se až dosud mylně přepokládalo, že jsou z principu neměnné. Už nyní ale podle předsedy ústavněprávního výboru Marka Bendy platí, že až 80% toho, co přijímáme, je recepce norem Evropské unie. 

Není divu, že čas od času někdo přijde s nápadem na revizi právního řádu. Zrušit některé právní předpisy se jako první pokusili poslanci ODS v roce 2018, kdy postupně předložili hned dva zákony rušící obsoletní zákony z roku 1919. Vláda tehdy návrh nepodpořila. Ne že by snad lpěla na platných, ale neužívaných předpisech. Vadila jí nekoncepčnost postupného předkládání více zrušovacích zákonů, což by při frekvenci dva na rok bylo vůči přehlednosti právního řádu spíše na újmu. Již tehdy vláda avizovala, že by dala přednost komplexnímu řešení, k čemuž posléze na žádost ústavněprávního výboru přistoupila nepříliš povedeným návrhem na zrušení 812 předpisů.

V aktuálně předloženém návrhu zákona vláda navrhuje zrušit 6 667 zákonů, nařízení či vyhlášek a k tomu dalších 3 616 právních předpisů, sice již zrušených obecným zrušovacím ustanovením dřívějších právních předpisů, nyní ale rušených explicitně. Návrh je výsledkem velkého projektu spolufinancovaného z evropských peněz: „Analýza právního řádu České republiky za účelem identifikace obsoletních právních předpisů“, realizovaného v souvislosti s budováním systému e-Sbírka, kde by měly být zpřístupněny všechny platné předpisy. Rušeny tedy nejsou jen legrační normy z roku 1919, ale všechny obsoletní předpisy za sto let, od první republiky až po rok 2018. 

Součástí právní zásady „neznalost zákona neomlouvá“, musí být reálná možnost adresátů práva se s ním seznámit, a to v přehledné a srozumitelné podobě. Něco takového by bylo stěží možné, pokud bychom neoddělili platné právo od práva odumřelého. Zběsilé normotvorbě do budoucna sice návrh nezabrání, v té minulé ale udělá pořádek, a to není málo. V návrhu najdeme několik výjimek. Součástí legislativní probírky nebyly předpisy vydané v období nesvobody od 30. září 1938 do 4. května 1945. Podle ústavního dekretu prezidenta republiky z roku 1945 nejsou součástí právního řádu, a není proto třeba je rušit, byť nebyly zrušeny explicitně.

Vynechány byly i Benešovy dekrety spojené s konfiskací majetku etnických Němců a Maďarů, zrádců a kolaborantů, které přirozeně též nezakládají žádné nové právní vztahy. Důvodová zpráva to alibisticky odůvodňuje možnými politickými nebo mezinárodněprávním dopady, což je spíš výmluva. I v tomto případě jednoznačně platí, že právní vztahy založené na základě rušených právních předpisů zůstanou nedotčeny. Jinými slovy: zrušení Benešových dekretů neznamená žádné vracení majetku či právo na odškodnění. Předkladatel se nejspíš obával zneužití rušení Benešových dekretů ze strany opozice, což je sice pochopitelné, ale výsledný dojem z jinak vynikajícího díla to trochu kazí. 

Foto: Pixabay

Zdroj: Redakce EM


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Jednání o legislativních opatřeních na zvýšení bezpečnosti advokátních úschov

02.05.2024, Autor: red

Zástupci České advokátní komory jednají se zástupci Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva financí, České národní banky, České bankovní asociace, senátorkou Hanou Kordovou Marvanovou a dalšími o návrzích legislativních opatření, která mají vést ke zvýšení bezpečnosti advokátních úchov a obnovení důvěry veřejnosti v advokátní úschovy, která byla zásadním způsobem podlomena v důsledku trestné činnosti některých advokátů.

Proč jsou územní plány klíčem k definování stavebních pozemků pro účely DPH?

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Nejvyšší správní soud (NSS) České republiky nedávno řešil otázku, zda nezastavěný pozemek zahrnutý v územním plánu jako zastavitelný podléhá dani z přidané hodnoty (DPH). Toto rozhodnutí představuje zásadní precedens pro všechny, kteří se podílejí na obchodování s pozemky, ať už jako prodávající, kupující, nebo daňový poradci.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o platebním styku

29.03.2024, Autor: red

Podle výroční zprávy společnosti Chainalysis, dlouhodobě agregující data o kryptoměnách, bylo v roce 2023 prostřednictvím kryptoměn vypráno 22,2 miliardy dolarů. Tatáž společnost zároveň tvrdí, že pouze 0,15 procenta veškerého objemu kryptoměn se dá prokazatelně spojit s kriminální činností.

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Recenze novely zákona o státní sociální podpoře

06.03.2024, Autor: red

Meziroční nárůst cen za elektřinu pro průměrnou domácnost odhadem 4500 Kč ročně predikoval v listopadu loňského roku Tomio Okamura. Vycházel z avizovaného růstu regulovaných cen energií a zapřísahal vládu, aby občanům a firmám s drahými cenami energií v příštím roce pomohla, jinak se z toho všichni zhroutí.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Recenze návrhu ústavního zákona o referendu

19.02.2024, Autor: red

Největším příznivcem přímé demokracie zpravidla bývají opoziční strany. Mohou tak odmítat vládou prosazované nepopulární kroky, nebo jen vládě jednoduše vnucovat vlastní agendu. Pokud se opozice po volbách ujme moci, její vztah k referendu zpravidla značně ochladne.

Recenze novely trestního zákoníku

05.02.2024, Autor: red

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek má u neziskovek spoustu škraloupů. Od posezení s nežádoucími osobami přes bombardování žalobců nevhodnými dotazy. Přitom se nedá říct, že by se jim nesnažil nadbíhat. Nové vymezení trestného činu znásilnění je úpravou, po níž různé spolky volají už dlouho a musel přijít ministr Blažek, založením spíše konzervativec, aby je někdo konečně vyslyšel.

Recenze novely zákona o státní památkové péči

22.01.2024, Autor: Z blogosféry

Stát to sice není, ale zároveň tak trochu je. Je to součást Číny a zároveň úplně ne. Postavení Tchaj-wanu by se dalo mírně řečeno označit za schizofrenní. Většina světa zastává politiku jedné Číny, což znamená, že Tchaj-wan jako stát neuznává, současně s ním však udržuje vztahy, jako by to stát byl, jen tomu tak neříkají.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

27.12.2023, Autor: red

O mizerném nakládání se zemědělským půdním fondem už se toho napsalo mnoho, takže jen stručná rekapitulace. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % té nejkvalitnější v první a druhé kategorii. Pokud bychom to sečetli za deset či dvacet let, jsou to obrovská čísla.

Recenze novely zákona o soudech a soudcích

11.12.2023, Autor: swp, red

Bylo vám třicet, jste svéprávný a bezúhonný? Pokud ano, jděte dělat přísedícího k soudu. Zvolen bude každý, pokud jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že svou funkci bude řádně zastávat. Ve skutečnosti postačí ta svéprávnost a možná formální bezúhonnost. O místa soudních přísedících dlouhodobě není zájem a na soudech jich je nedostatek.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama