Chci, aby bylo hned na začátku jasno: datové schránky považuji jednoznačně za pokrok v komunikaci občanů se státem. To ale neznamená, že se při masovém navyšování jejich počtu, které probíhá od začátku roku, státu všechno povedlo.
Mimo jiné nás to posouvá na úroveň ostatních evropských zemí. Cizinci žijící v ČR se nám občas smáli, že oni si díky elektronickému přístupu mohou z ČR vyřídit řidičák v Británii, ale my kvůli němu musíme na úřad.
Na druhou stranu je občas pořád ještě výhodnější udělat si čas na osobní návštěvu úřadu: ve finále to totiž může čas ušetřit. Třeba na živnostenských úřadech se při osobním jednání daří některé věci vyřídit někdy i do druhého dne, přes datovku to může být klidně měsíc.
Stát navíc ignoruje skupinu lidí, kteří prostě nemají potřebné počítačové dovednosti. Třeba ve vedení SVJ bývají starší lidé, kteří s elektronickým přístupem prostě pracovat nechtějí a nebudou. Negativně vnímám i to, že i když je datovka takový „státní e-mail“, zprávy v ní se mi po třech měsících smažou, pokud si nezaplatím za takzvaný datový trezor. Těch je podle posledních dostupných údajů aktivovaných jen 22 086.
Zároveň bylo k dnešnímu dni (28. 3. 2023) aktivních 3 337 170 datových schránek. Do konce března by ji mělo mít k dispozici i 2,2 milionu zaregistrovaných živnostníků. Aktivně ale činnost vykonává jen zhruba 1 143 000 z nich, tedy 52 %. Je k zamyšlení, proč stát zřídil datovky pro ty s pozastavenou živností.
Sám mám datových schránek zřízených sedm – jako fyzická osoba, jako OSVČ, a také jako statutár pěti firem. Určitě by stačila jedna s více profily. Proto se na nás v poslední době obracejí firmy i fyzické osoby, abychom jim datovky spravovali. Nevystavují se tak riziku uplatnění takzvané fikce doručení. Pokud jim tedy například během dovolené přijde nějaká žaloba, oznámení o zahájení daňové kontroly, postaráme se o včasné zapojení advokáta, daňového poradce a podobně.
MICHAEL DOBROVOLNÝ, manažer společnosti Smart Office & Companies ze skupiny PKF Apogeo
Foto: Pixabay
Zdroj: PKF Apogeo