Nejnižší nezaměstnanost v rámci celé EU, omezené kapacity a zdroje potřebné pro efektivní realizaci náborových procesů, nedostatečné know-how. To jsou nejčastější důvody, proč společnosti ve stále větším měřítku celý náborový proces řeší outsourcingem. Trh RPO (Recruitment Process Outsourcing) proto roste, globálně dokonce až o 20 % ročně. Službu, která přináší urychlení, zlevnění a zefektivnění náboru v České republice nyní zavádí i personální agentura Grafton Recruitment.
I přes aktuální mírný nárůst zůstává míra tuzemské nezaměstnanosti na nejnižší úrovni v rámci celé Evropské unie. „Pro uchazeče je to samozřejmě dobrá zpráva, pro společnosti však nikoliv. Dlouhodobý nedostatek kvalifikované pracovní síly je brzdí a snižuje jejich konkurenceschopnost,“ říká Eliška Smržová, manažerka personální agentury Grafton Recruitment. Při rostoucí fluktuaci, která na trhu aktuálně vládne, proto potřebují maximálně zefektivnit svůj náborový proces. A to nejen v případě odborných pozic, ale i při hromadných náborech do výroby či logistiky, na které často nemá řada ze zaměstnavatelů ani dostatek HR zdrojů.
Efektivním řešením pro rostoucí počet zaměstnavatelů se tak stává outsourcing kompletního náborového procesu, který nově nabízí i personální agentura Grafton Recruitment. „Princip je jednoduchý, společnost předá celý náborový proces externímu poskytovateli, který přebírá odpovědnost za všechny aspekty náboru, od hledání a oslovování kandidátů až po jejich výběr, pohovory a často i onboarding, a využívá přitom své odborné znalosti, technologie a síť kontaktů,“ vysvětluje Eliška Smržová.
Služba, která urychluje a zefektivňuje proces náboru pracovních sil
Tento model je vhodný pro širokou škálu firem – od velkých korporací, které potřebují co nejrychleji škálovat pracovní sílu a zároveň se potýkají s velkou fluktuací, až po menší, rychle rostoucí firmy, pro něž je vzhledem k jejich expanzi nezbytné co nejrychleji získávat vhodné talenty. RPO velmi často využívají také nově vznikající společnosti na trhu, které potřebují během krátké doby nabrat velké množství zaměstnanců, ale stejně tak i společnosti, kde nemají interní náborářský tým nebo společnosti, kde dochází k reorganizaci a například je k nim převáděno celé oddělení ze zahraničí.
Z RPO těží ale i sezónní obory, jako jsou retail, logistika, ale třeba i pohostinství, kde je nutné rychle nabírat velký počet pracovníků na kratší období. Silnou poptávku po kvalifikovaných službách RPO zaznamenává i finančnictví nebo segment technologických firem, v němž přetrvává enormní zájem o pracovníky se specializovanými dovednostmi a znalostmi.
„Náborový proces se ani navzdory moderním technologiím nedaří zkracovat, stále se jedná do dlouhé týdny, u expertních pozic v IT dokonce nejsou výjimkou ani 3 měsíce. Pokud však společnost přistoupí k outsourcingu celého procesu, ten se významně urychlí a zefektivní. Naše zkušenosti ukazují, že společnosti, které využívají RPO, mohou ušetřit v průměru 20-30 % na nákladech spojených s náborem a zároveň snížit dobu náborového procesu až o 40–60 %,“ vypočítává Eliška Smržová.
RPO firmám umožňuje škálovat kapacity podle aktuálních potřeb
Rozdíl mezi klasickým náborem pracovních sil u personální agentury a službou RPO spočívá především v rozsahu a způsobu poskytovaných služeb. Při tradičním náboru agentura zajišťuje jednorázové služby podle požadavků klienta. Funguje spíše jako externí dodavatel kandidátů na konkrétní pozice, který podporuje jednotlivé fáze náboru, ale nepřebírá celý proces. Zatímco klasický nábor je vhodný pro jednorázovou pomoc při výběru kandidátů, RPO ocení společnosti, které v procesu náboru hledají dlouhodobou optimalizaci a efektivitu.
V případě RPO funguje dodavatel jako strategický partner, který může integrovat své služby přímo do interních procesů klienta. Spolupráce může být nastavena na dlouhodobý horizont a zahrnuje optimalizaci procesů a využití veškerého špičkového know-how a technologií pro zefektivnění náboru. „Díky tomu, že Grafton převezme odpovědnost za celý proces náboru, od plánování, vyhledávání kandidátů, pohovorů až po onboarding, může implementovat moderní nástroje a metriky pro měření výkonu náboru,“ upozorňuje Eliška Smržová a doplňuje: „To společnostem umožní rychle škálovat své náborové kapacity podle aktuálních potřeb a optimalizovat náborové procesy tak, aby byly co nejefektivnější.“
Grafton přináší klientům specializované znalosti personálních procesů
O úspěchu RPO svědčí i fakt, že zájem o něj celosvětově roste. Stále více společností v dnešní turbulentní době oceňuje benefity, které díky této službě získá – vedle větší flexibility jim umožňuje soustředit se na klíčové obchodní aktivity a zároveň zajišťuje maximálně profesionální servis a efektivní řízení náboru. Dostupná data ukazují, že globální trh s outsourcingem náborového procesu dosahuje v současnosti velikosti zhruba kolem 5 miliard dolarů, a zaznamenávají bezmála dvacetiprocentní míru růstu. Odborníci přitom očekávají, že do roku 2030 se může objem celosvětového trhu RPO zvětšit až na pětinásobné hodnoty oproti těm dnešním.
Foto: Pixabay
Zdroj: PR Com