e-news.cz - kurzy
Reklama

Petr Šíma: Období pandemie celosvětově rozhodně otevřelo investorům celý svět

04.03.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Petr Šíma: Období pandemie celosvětově rozhodně otevřelo investorům celý svět

Rozhovor s Petrem Šímou, partnerem DEPO Ventures a spoluzakladatelem komunity DEPOAngels 

Petr Šíma je partner DEPO Ventures, kterou v roce 2016 spoluzaložil. Společnost investuje do technologických startupů s globální ambicí a řídí komunitu investorů zvanou DEPO Angels. Od roku 1993 se Šíma specializoval na oceňování podniků, fúze a akvizice. Založil a přes dvacet let vedl společnost NSG Morison, kde stál z pozice poradce u vzniku i zániku mnoha společností. 

„V Česku existuje plno zajímavých startupů. Jejich zakladatelé za posledních deset let neuvěřitelně vyspěli. Téměř všichni už nyní zakládají startup s tím, že se nechtějí omezit jen na český trh, ale dopředu počítají s expanzí,“ říká Petr Šíma. 

Jak jste přišel na nápad spoluzaložit investorské fondy? 

V České republice a celé střední Evropě bylo, a stále je, málo investorů, kteří by investovali do startupů v rané fázi. Tedy ve chvíli, kdy se startupy potřebují dostat se svým produktem na trh. To je přesně role pro andělské investory. Viděli jsme tam velký potenciál. Fondy jsme začali zakládat, abychom investorům pomohli začít investovat. Hledali jsme jim zajímavé startupy, dali jsme jim šanci se přiučit něco nového. Zároveň jsme chtěli, aby investoři – často lidé s obrovskými pracovními i životními zkušenostmi – mohli předat své znalosti zakladatelům startupů. Po těch letech jsme už trochu narostli a vedle aktivních jsme připraveni také na pasivní investory. 

Investujete hodně do startupů. Jak jsou na tom české startupy? 

V Česku existuje plno zajímavých startupů. Jejich zakladatelé za posledních deset let neuvěřitelně vyspěli. Téměř všichni už nyní zakládají startup s tím, že se nechtějí omezit jen na český trh, ale dopředu počítají s expanzí. Více než dřív nyní vznikají startupy, které se orientují na poskytování služeb jinému byznysu, spíše než na koncového zákazníka. Vidí úspěch firem jako Productboard nebo Mews a chtějí ho napodobit.

O jakém časovém horizontu uvažujete při investování?  

Investici do startupů nelze považovat za likvidní. Pokud někdo chce „vybrat“ peníze za rok, ať zvolí raději jiný investiční instrument. DEPO Ventures se zaměřuje na startupy, které jsou v rané fázi. Mají už produkt a oťukávají si trh. Z podstaty věci se v tu chvíli mohou odrazit k prudkému růstu a investorům hodně vydělat. Ale zároveň je s tím spojeno riziko, že to nevyjde. Proto je potřeba investici rozložit mezi větší počet startupů, například v rámci syndikátu andělských investorů. I v tomto případě se ukazuje, že jedna hvězda, která vystřelí do nebes, dokáže s přehledem vyvážit třeba deset méně úspěšných. Nejčastěji mluvíme o horizontu investice pět až sedm let.

Je investování do startupů jednodušší než před covidem?  

Období pandemie celosvětově rozhodně otevřelo investorům celý svět.  A to hlavně díky online komunikaci, která se stala standardem. Z mého pohledu je teď jednodušší najít zajímavé startupy a investory. Byla by škoda v takové situaci investovat jen lokálně.

Stále platí, že vašimi investory jsou průměrně čtyřicetiletí manažeři? Mohou mít startup i důchodci?

Neplatí. Rozmanitost investorů je velká, přilákali jsme mladou generaci i tu starší. Podle věku se pohybujeme mezi třiceti a šedesáti lety. Každý má jinou strategii, přistupuje k tomu individuálně. A to i vzhledem ke zmiňovanému pěti- až sedmiletému investičnímu horizontu. Nicméně máme i investory rentiéry, kteří zahrnuli do svého portfolia technologie. Pokud se ptáte, zda mohou důchodci založit startup, tak to už je spíše nepravděpodobné. Je to práce alespoň na deset let. Ale průměrný věk startupisty je kolem 40 let, byla by chyba očekávat pouze nezkušené teenagery nebo absolventy po univerzitě. 

Máte mezi zainvestovanými startupy favority? 

Máme v portfoliu na tři desítky startupů. Každý z nich je něčím výjimečný. Nejznámější z nich je asi Tatum, který už prošel kolem financování a má před sebou velkou budoucnost. 

Máte v portfoliu nějaký kryptostartup?  

Nemáme. Zatím dáváme přednost investicím do blockchainové infrastruktury. Typicky je právě zmíněný Tatum. Vytváří platformu pro programátory, kteří chtějí postavit aplikaci v blockchainu, ale sami se samotným kódováním v něm nemají zkušenosti. Jde o výraznou firmu umožňující rychlé šíření blockchainu. Investovali jsme také do startupu Blockmate, který vytváří vrstvu mezi blockchainem a tradiční finanční infrastrukturou. Umožňuje přístup k finančním datům z kryptoměnových účtů různých globálních služeb. Oba patří mezi jedny z nejsilnějších společností v našem portfoliu.

Poslední doba je příznivá pro fintech. Čím si to vysvětlujete?

Startupy, které se pohybují v oblasti finančních technologií, dokážou překonat nedostatečnou flexibilitu, se kterou se potýkají v bankách a velkých finančních institucích. Nejsou do takové míry svázané požadavky regulátora ani komplikovanými vnitřními procesy, kvůli nimž může přidání nové funkce do aplikace trvat věčnost. Fintech dokáže jít vstříc požadavkům klientů rychlejším tempem. Moderní technologie, jako například zmiňovaný blockchain, umožňují vylepšovat finanční nástroje a služby, ke kterým chtějí mít spotřebitelé přístup. Banky ale nechtějí zůstat stranou. Postupně se stále více otevírají spolupráci s technologickými startupy. Uvědomují si, že inovace nejčastěji přichází zvnějšku. Mohou implementovat řešení, které jim startup přináší, a zvýšit tím svou konkurenční výhodu.

A co investice do blockchainů? Jsou ještě v kurzu? 

Rozhodně. Vypovídá o tom třeba i zájem vývojářů o zmiňovanou blockchainovou platfortmu Tatum. Loni na podzim získali miliardovou investici v korunách. Počet uživatelů se koncem loňského roku přehoupl přes 100 tisíc, čtvrtina z nich využívá platformu aktivně. Technologie blockchainu se integruje se zbytkem světa, proniká do všech oblastí, ať už je to například správa zdravotních záznamů, ověřování digitální identity, sledování dodavatelského řetězce nebo videohry. Vidíme tam velký potenciál.

Co by si měl každý uvědomit, pokud se chce pustit do vybudování startupu? 

Zakladatel musí mít zdravé sebevědomí, ale zároveň i pokoru. Předpokladem je samozřejmě dobrý nápad, ale vedle toho je potřeba silná motivace a odhodlání. Investoři nikdy nehodnotí pouze samotný produkt nebo řešení. Investují do zakladatele a jeho týmu. Pokud mezi investorem a zakladatelem nefunguje chemie, není to dobré. Vedle dobrého nápadu je potřeba jeho validace a porozumění trhu Nemá smysl pouštět se do něčeho, co si nikdo nekoupí.

Do čeho se dnes vyplatí investovat?

V DEPO Ventures vidíme největší příležitosti v oblasti pokročilých technologií, jako jsou například aplikace umělé inteligence či blockchainu, finančních technologií nebo online tržišť. To jsou oblasti, do který budou směřovat investice našeho třetího fondu, který jsme otevřeli loni na podzim.

Co vás čeká v blízké době?
Jak jsem zmínil, otevřeli jsme třetí fond, takže nyní co nejvíce komunikujeme s investory. Nezahálíme a peníze rovnou investujeme. Čeká nás oznámení prvního startupu ve třetím fondu. Náš poslední fond je už otevřený i pro family office a větší investory. Zároveň pracujeme na tom, abychom andělským investorům co nejvíc vyšli vstříc. Právě vyhodnocujeme výsledky průzkumu, v němž jsme zjišťovali jejich postoje, co jim nejvíc chybí a co je nejvíc trápí. A neustále pokračujeme v hledání nadějných startupů. Objíždíme konference a další akce, kde můžeme potkat jejich zakladatele. Neomezujeme se jen na Česko, ale velké příležitosti vidíme i v dalších zemích regionu. Stejně tak i investory hledáme v celém regionu.       

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Petrem Šímou

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama