e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Teorie trhu s „šunkami“, aneb Lemon Market theory a jak s ekonomikou mává informační asymetrie

28.06.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
CETA: Teorie trhu s „šunkami“, aneb Lemon Market theory a jak s ekonomikou mává informační asymetrie

Prověřujete si důkladně ojeté vozidlo či nemovitost, než si jej koupíte? A stalo se vám někdy, že jste zakoupili auto či nemovitost a kvalita neodpovídala tomu, co bylo prodávajícím slibováno? Pak nejste sami a narazili jste na problém asymetrických informací známým jako Lemon market theory, do češtiny lze přeložit jako teorie ojetých “šunek”.

Teorie “šunek” je koncept, který byl poprvé představen v roce 1970 americkým ekonomem Georgem Akerlofem ve článku „The Market for ‚Lemons‘: Quality Uncertainty and the Market Mechanism“ (Trh s „šunkami“: Nejistota kvality a mechanismus trhu). Tato teorie popisuje problém informační asymetrie mezi prodávajícím a kupujícím, který velmi často vede k tržním neefektivitám.

Podle této teorie se trh chová podobně jako trh s použitými automobily, kde existuje problém s kvalitou vozidel, který ztěžuje rozhodování kupujícím. V tomto případě je prodávající vždy lépe informován o skutečné kvalitě vozidla než kupující. Prodávající tak může mít větší motivaci prodávat vozidla nízké kvality za vyšší cenu, přičemž pro kupujícího je těžké odhalit skutečnou hodnotu vozidla.

Důsledkem asymetrické informace na trhu je, že kupující budou nejistí a budou očekávat nižší kvalitu produktu. To vede k tomu, že na trhu převládá nízká kvalita a nižší ceny, zatímco vysoká kvalita se stahuje z trhu. Tento jev může mít za následek snížení celkového množství obchodů a v konečném důsledku zhoršení efektivity trhu.

Aby byl tento problém řešen, je třeba snížit informační asymetrii mezi prodávajícím a kupujícím. Jedním z možných řešení je zavedení nezávislé certifikace nebo záruky kvality, která by kupujícímu poskytla jistotu o kvalitě produktu. Tím by se mohla obnovit důvěra na trhu a zvýšilo by se množství a efektivita transakcí.

Teorie citronového trhu přinesla důležité poznatky do oblasti ekonomie a vysvětluje mechanismy, které se uplatňují na trzích s nejistou kvalitou produktů. Pomohla také otevřít diskuzi o ochraně spotřebitelů a roli vlády při regulaci trhů. Nejběžnějším příkladem lemon market theory je právě trh s ojetými vozy. Ovšem problém asymetrie informací vzniká i v mnoha jiných odvětvích. 

Trh s pojištěním

V oblasti pojištění dochází také k problému asymetrické informace. Například u zdravotního pojištění může osoba, která si žádá o pojištění, mít lepší informace o svém zdravotním stavu než pojišťovna. Tím může být narušena rovnováha na trhu, kdy zdravé jedince znevýhodňuje větší riziko zdravotních problémů u jiných osob. Respektive neefektivita se projevuje ve stejné ceně pojištění pro zdravé osoby i pro osoby s vysokým rizikem zdravotních problémů.

Trh s elektronikou

V případě elektroniky může existovat rozdíl mezi deklarovanými a skutečnými vlastnostmi výrobků. Prodávající může nadhodnotit kvalitu a funkčnost elektronického zařízení, zatímco kupující nemusí mít dostatečné znalosti a informace, aby dokázal rozlišit mezi různými modely nebo zjistil, zda je produkt skutečně v souladu s reklamou.

Trh s nemovitostmi

Při prodeji nemovitostí rovněž nastává problém asymetrických informací. Prodávající může být lépe informován o skrytých vadách nemovitosti, jako je například strukturální poškození, zatímco kupující nemusí mít dostatečné znalosti nebo možnosti provést důkladnou prohlídku nemovitosti. To může vést k tomu, že kupující dostane nemovitost nižší kvality, než si myslel, a to za vyšší cenu.

Trh s potravinami

V potravinářském průmyslu může docházet ke klamání spotřebitelů ohledně kvality a složení potravin. Prodávající může záměrně překrucovat informace nebo používat nepoctivé praktiky, jako je maskování špatných surovin nebo falešné reklamy na výživové hodnoty. Kupující nemusí mít dostatečné prostředky ani odborné znalosti k tomu, aby posoudil skutečnou kvalitu a bezpečnost potravin.

Trh s finančními produkty 

V oblasti finančních služeb a produktů může docházet k asymetrické informaci týkající se rizika a výnosnosti. Například, při investování do akcií nebo fondů může být investorovi prezentována zkreslená informace o historických výnosech nebo rizikovosti produktu. Kupující může být také nedostatečně informován o skrytých poplatcích a provizích spojených s investicí.

Tyto příklady ukazují, že Lemon Market theory se vyskytuje v různých odvětvích a má vliv prakticky na všechny z nás. A ruku na srdce, kdo z nás se s tímto problémem nesetkal? 

Jana Přibylová, analytička Liberálního institutu

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Komentář Radomíra Jáče k PMI ve zpracovatelském průmyslu v ČR

03.12.2024, Autor: Z blogosféry

Listopadový PMI průzkum hlásí, že se podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu zhoršily výrazněji, než v předchozím měsíci. Dle PMI průzkumu se v tuzemském zpracovatelském sektoru v listopadu prohloubil pokles výroby i nových objednávek.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Daňhel: Aktuální kontroverze modelu demokracie 

03.12.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Jednou z negativních dlouhodobých tendencí současného světa je absence jasné koncepce pro dnešní složitý a extrémně rozdělený svět. Tím je vytvořen, až příliš široký prostor pro improvizaci politiků. Při pohledu kolem nás je zřejmé, že ti zvolení, kteří dávají přednost krátkodobým pragmatickým a neprincipiálním řešením, nemusí být tou nejhorší variantou. 

Komentář: Povolování staveb v Česku zkolabovalo. Doslova

02.12.2024, Autor: Z blogosféry

Stavebnictví patří k hlavním pilířům české ekonomiky. Rozvoj je závislý na dostatečné infrastruktuře, demografický vývoj s sebou nese potřebu nových škol, nemocnic či domovů pro seniory. Zásadní je také bytová výstavba, protože někde bydlet potřebuje každý.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Německé platy? Spíš na nás premiér chystá německou energiewende

28.11.2024, Autor: Martin Schmarcz

Prý do pěti lety budeme mít s Petrem Fialou platy jako v Německu. Ve skutečnosti s ním můžeme být tam, kde naši sousedé, dokonce ještě rychleji. Není však důvod se z toho radovat. Na konferenci OSN o změně klimatu v Baku se totiž předseda české vlády jednoznačně a nadšeně přihlásil k válce s uhlíkem, a to v čase, kdy od ní mnohé jiné země odstupují.

Hodnocení zaměstnanců: Klíčový nástroj pro rozvoj týmu i jednotlivců

27.11.2024, Autor: red

Hodnocení zaměstnanců je zcela určitě jednou ze základních personálních činností a současně jednou z nejdůležitějších. Existují stohy knih, které popisují, co a jak hodnotit, uvádějí nástroje, různé metriky apod. Experti se přou, jaká metoda je ta správná, co říkat, co naopak neříkat, atd.

Robotaxi, budoucnost dopravy?

27.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Elon Musk nedávno představil na konferenci We, robot své plány na samořízená auta. Ovšem Muskova společnost Tesla není jediná, která se soustředí na rozvoj takzvaných robotaxi. Například vozidla společnosti Waymo, která jsou nyní testovaná v San Francisku, jsou zde již natolik obvyklá, že se nad nimi místní už ani nepodivují.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama