Rozhovor s Jiřím Vyskočem, výkonným ředitelem Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha a.s.
Letecký obchod Letiště Praha získal prestižní ocenění Routes World Award 2024 v kategorii letišť od 10 do 20 milionů odbavených cestujících za rok. Prestižní ocenění Routes World Award Letiště Praha získalo již v roce 2015 a 2017.
„Běžný příletový cestující podle dostupných dat utratí v České republice v průměru přes 2 600 korun denně – za ubytování, místní dopravu, jídlo a pití, kulturu a zážitky… Spotřeba turistů pak generuje další příjmy pro veřejné rozpočty. V tomto ohledu je řeč o tom, co naše země utrží na daních, přičemž tyto příjmy se přenesou nejen do státního rozpočtu, ale přes rozpočtové určení daní i do rozpočtů jednotlivých krajů a obcí. To všechno jsou prostředky, a skutečně se podle expertů pohybujeme v řádu miliard korun ročně, z nichž můžeme jako společnost těžit, půjdeme-li vstříc letištnímu rozvoji,“ říká Jiří Vyskoč.
Letecký obchod Letiště Praha získal prestižní ocenění Routes World Award 2024 v kategorii letišť od 10 do 20 milionů odbavených cestujících za rok. Čím jste si získali hlas poroty?
Ocenění reflektuje naši velmi dobrou spolupráci s leteckými dopravci, jejichž zástupci také zasedají v odborné porotě. Je to pro nás velký úspěch. Vždyť o Routes World Awards se někdy trochu odlehčeně hovoří jako o leteckém Oscarovi. Za vítězstvím v této anketě stojí hodně práce. Během tohoto roku se nám podařilo ve spolupráci s leteckými dopravci zajistit spojení do více než 170 destinací. Za posledních 12 měsíců před udělením tohoto ocenění jsme rozšířili nabídku o 14 nových leteckých společností a uvedli do provozu 58 nových linek. Díky pokračující velmi dobré spolupráci s dopravci se na více než 40 trasách podařilo navýšit frekvence letů. Výsledkem je pak bezmála 30% meziroční nárůst odbavených cestujících za sledované období.
Všechny tyto výsledky pak letecké společnosti zohledňují i v souvislosti s tím, jak letiště buduje vzájemné vztahy. Posuzují tak, jakým způsobem přistupujeme k jejich požadavkům v rámci každodenní spolupráce, ke zpracování datových analýz pro rozvoj leteckých spojení nebo realizaci společných marketingových kampaní.
Jaké je poslání Leteckého obchodu Letiště Praha?
Usilujeme o udržitelný rozvoj leteckých linek tak, aby lidé z České republiky a příhraničních oblastí měli více přímých spojení se zahraničím, ať už letí na dovolenou či kvůli pracovním záležitostem, a zároveň jsme byli zemí, která je otevřená světu a vítá zahraniční návštěvníky. Tento rozvoj konektivity je obrovskou příležitostí pro kulturní sbližování, navazování obchodních vazeb, posilování cestovního ruchu, rozvoj ekonomiky atp.
Naším úkolem je poskytnout leteckým společnostem maximum informací o trhu. Analyzujeme obchodní data, data z prodejních a rezervačních systémů, informace od destinačních marketingových agentur, cestovních kanceláří a mnoha dalších subjektů. Monitorujeme veškeré oblasti, které mohou být v cestovním ruchu a obchodní výměně pro dopravce klíčové, abychom je přesvědčili o ekonomické návratnosti leteckých spojení s naším letištěm. K motivaci dopravců přispívají také finanční pobídky a marketingová podpora určená na rozvoj leteckých linek, které jsou součástí naší transparentní obchodní politiky.
Jak důležitou roli dle vás zaujímá pražské letiště pro Českou republiku, Evropskou unii a svět?
Letiště Václava Havla Praha je největší tuzemský vzdušný přístav a místo, které spojuje Českou republiku se světem. Dlouhodobě odbavujeme více než 90 % všech leteckých cestujících v České republice, v tomto tedy hrajeme nezastupitelnou roli. V mezinárodním měřítku je naše letiště vnímáno jako hlavní vstupní brána do České republiky, letiště obsluhující Prahu jako jednu z nejpopulárnějších turistických destinací a významné letiště v regionu střední a východní Evropy. Počtem odbavených cestujících se Letiště Václava Havla Praha trvale řadí k padesátce největších letišť v Evropě.
Vzhledem k rostoucí poptávce po cestování je ale důležité, abychom mysleli na budoucnost a naše letiště se rozvíjelo. Evropská letiště – v Německu, Polsku, ve Vídni – plánují navyšování svých kapacit, což jim poskytne prostor k rozšíření nabídky leteckých spojení. Chceme zůstat konkurenceschopní, proto se soustředíme na modernizaci letiště a rozvojové projekty, jako je rozšíření terminálových kapacit a vybudování paralelního dráhového systému.
Jaké služby Letiště v současnosti cestujícím nabízí?
Poskytujeme služby, které cestujícím co nejvíce zpříjemňují čas strávený na letišti. Dlouhodobě máme v nabídce komfortní letištní salonky, kde si lze odpočinout, občerstvit se, nebo nerušeně pracovat, sjednat si obchodní schůzku apod. Pobyt v salonku FastTrack Lounge na Terminálu 2 je například možné spojit i s individuální bezpečnostní kontrolou. Na Terminálu 2 také nabízíme přednostní průchod centrální bezpečnostní kontrolou. Jde o tzv. security fast track, který si lze dopředu objednat on-line. Mezi cestujícími také roste zájem o samoodbavení zavazadel, k čemuž máme na letišti dohromady 20 kiosků.
Zajímavou novinkou je asistence při parkování. Cestující jednoduše odevzdá svůj vůz profesionálnímu řidiči, který mu ho na letišti bezpečně zaparkuje. Pokud je to elektromobil, může si ho nechat i nabít a po příletu ho dostane s plnou baterií. Zavedli jsme letos i nový parkovací systém, v rámci něhož je mj. možné platit bezkontaktně přímo na výjezdových stojanech. Díky tomu mohou řidiči vyjet z parkoviště snadněji a rychleji než dosud.
Jak náročné je udržet stávající destinace a vyjednat nové destinace a nové letecké linky? Co vše je s tím spojeno?
Jedná se o nepřetržitou komunikaci se všemi stávajícími i novými partnery z řad leteckých společností, vyhodnocujeme existující letecká spojení a aktivně hledáme nové příležitosti. Navyšování počtu letů a jejich kapacit u stávajících linek přináší letišti daleko větší objemy nových cestujících. Nové destinace a nové letecké linky jsou nicméně pro rozvoj letiště důležitou a strategickou záležitostí. Jednání o nových linkách a destinacích jsou různě náročná. Obvykle je rychlejší motivovat letecké dopravce k otevření kratších spojení po Evropě, kde mohou dopravci létat na základě principu „open sky“ téměř kamkoliv bez administrativních omezení. Díky této flexibilitě mohou letecké společnosti snadno svá rozhodnutí měnit, pokud se lince tolik nedaří, nebo posilovat, když je úspěšná. V případě dálkových leteckých spojení je situace složitější, protože se jedná o obrovskou investici dopravce do celého trhu. Jde o náklady nejen na provoz samotných letů, ale často i do zřízení obchodního zastoupení. Je to navíc investice dlouhodobá, také proto jednání většinou trvají déle.
Dojednáváte i další podporu od českých subjektů cestovního ruchu i byznysu?
Ano, podpora těchto subjektů je pro nás velmi důležitá, protože zvyšuje důvěru v konkrétní trh, o kterém s leteckým dopravcem jednáme. Dopravci ochotně našim partnerům naslouchají, protože tyto subjekty mají znalost lokálního trhu, disponují řadou dalších analýz a podkladů, k nimž by se dopravce jinak nedostal. Cestovní kanceláře a cestovní agentury jsou navíc součástí prodejního řetězce a jedním z distribučních kanálů pro prodej letenek. Letiště Praha je tedy členem nejrůznějších asociací, sdružení a obchodních komor, kde tuto formu podpory a spolupráce koordinujeme.
Velmi si ceníme také přímé a intenzivní spolupráce s centrálami cestovního ruchu CzechTourism a Prague City Tourism. Společně jsme spustili a nadále rozvíjíme projekt „TouchPoint“, který prostřednictvím sdružených finančních prostředků na marketingové kampaně posiluje propagaci Prahy a České republiky v zahraničí tak, aby k nám zahraniční návštěvníci chtěli cestovat více a letečtí dopravci ze strategických trhů měli zájem provozovat více potřebných linek.
Dle studie KPMG každý jeden milion odbavených cestujících na pražském letišti ročně znamená pro Česko cca 325 tisíc nových turistů, jejichž celkové výdaje přinesou tuzemské ekonomice spotřebu téměř 8,5 miliardy korun. Můžete to více přiblížit?
Rozvoj letecké dopravy přirozeně přispívá ke stimulaci cestovního ruchu. Díky tomu může dojít k rozvoji obchodu a služeb, posilování podnikatelských investic, navyšování pracovních míst a pozitivnímu dopadu na další ekonomické ukazatele. Právě tento makroekonomický potenciál rozvoje letecké dopravy a našeho letiště postihuje studie KPMG.
Půjdeme-li pro lepší představu o úroveň níže, tak běžný příletový cestující podle dostupných dat utratí v České republice v průměru přes 2 600 korun denně – za ubytování, místní dopravu, jídlo a pití, kulturu a zážitky… Spotřeba turistů pak generuje další příjmy pro veřejné rozpočty. V tomto ohledu je řeč o tom, co naše země utrží na daních, přičemž tyto příjmy se přenesou nejen do státního rozpočtu, ale přes rozpočtové určení daní i do rozpočtů jednotlivých krajů a obcí. To všechno jsou prostředky, a skutečně se podle expertů pohybujeme v řádu miliard korun ročně, z nichž můžeme jako společnost těžit, půjdeme-li vstříc letištnímu rozvoji.
Podařilo se Letišti vyrovnat podíl cestujících před covidovou pandemií?
Očekáváme, že letos odbavíme celkem 16,2 milionů cestujících, což znamená meziroční nárůst o 17 %. Jedná se tak o plnou obnovu trhu letecké dopravy s výjimkou letů do Ruska a Ukrajiny, které za současné geopolitické situace obnovit nelze. Při očekávaném tempu dalšího růstu odbavených cestujících se již v příštím roce dostaneme na celkové provozní výkony, jakých jsme dosáhli před covidem v rekordním roce 2019. Předpokládáme tedy, že za rok překročíme hranici 18 milionů odbavených cestujících.
V opětovném oživení provozu po covidové pandemii hrají stále důležitější roli zahraniční cestující. Za necelý letošní rok již tvoří 55 % všech příletových cestujících. Loni to bylo 51 %.
Z kterých destinací cestující nejvíce přilétají?
Nejčastěji k nám létají cestující z Velké Británie, Itálie a Francie.
Jaký podíl zaujímají turisté a ti, co přilétají za byznysem?
V rámci průběžného průzkumu mezi cestujícími na odletu, který je prováděn na základě metodiky celosvětového programu hodnocení letišť „Airport Service Quality“, zjišťujeme mimo jiné i hlavní důvody pro odlet z našeho letiště. Z tohoto průzkumu vyplývá, že aktuálně 67 % našich cestujících létá za účelem dovolené, 18 % za osobními nebo rodinnými důvody a 16 % na pracovní cesty.
Během letošní letní sezony jste odbavili 10,9 milionu cestujících. Postačí na to kapacita pražského letiště či zvažujete jeho další rozšíření?
Rozvojové projekty se již připravují a stále intenzivnější poptávka po leteckém cestování jednoznačně ukazuje, že jdeme správným směrem. Sledujeme trendy v oblasti moderních technologií a zavádíme ty, které zrychlují proces odbavení. Ve střednědobém horizontu máme v plánu vybudovat v rámci letištního areálu nové parkovací domy či rozšíření terminálových kapacit. Dosáhneme tím nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také optimalizace provozu pro bázované dopravce. Pro dlouhodobý rozvoj letiště bude také důležité postavit paralelní dráhu, která umožní nezávislý letový provoz na dvou ranvejích současně, a poskytne nám dostatek denních kapacit, abychom mohli letiště úplně uzavřít od půlnoci do půl šesté ráno. To je výrazný benefit pro obyvatele obcí v okolí letiště.
Jakou leteckou společností létáte nejraději a kam?
Rád využívám služeb všech našich partnerů z řad leteckých společností. Ke všem se snažím přistupovat stejně. Při výběru konkrétního spojení, asi tak jako většina z nás, volím z nabídky letů s cílem dosáhnout co možná nejlepšího poměru doby strávené na cestě, kvality a ceny nabízené služby.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Jiřím Vyskočem
Autor: Renáta Lucková