e-news.cz - kurzy
Reklama

Jakub Ouhrabka: Přechod k bezhotovostnímu placení je trendem, který pozorujeme v mnoha vyspělých zemích světa.

01.06.2024, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Jakub Ouhrabka: Přechod k bezhotovostnímu placení je trendem, který pozorujeme v mnoha vyspělých zemích světa.

Rozhovor s Jakubem Ouhrabkou, předsedou představenstva a ředitelem společnosti Comgate a.s.

Jakub Ouhrabka je předseda představenstva a ředitel společnosti Comgate a.s. Ve firmě působí od roku 2000, kdy začínal jako vedoucí vývoje informačních systémů a od roku 2017 je ředitelem společnosti. Původně vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy.

„V Česku a na Slovensku je stále nejoblíbenější platba kartou, jejím prostřednictvím proběhne na platební bráně zhruba 80 % transakcí. V jejím rámci každým rokem stoupá popularita Apple Pay a Google Pay. Většina ostatních plateb probíhá bankovním převodem. Využití odložených plateb je zatím v Česku spíše okrajové. Nabízejí podobnou funkci jako kreditní karty a zákazníci nejsou tolik ochotní podstupovat proces registrace,“ říká Jakub Ouhrabka.

Platební brány a terminály od vaší společnosti využívá přes patnáct tisíc českých a slovenských obchodníků. Čím jste je oslovili?

Oslovujeme je tím, že jim přinášíme maximální užitek za co nejnižší cenu. Cena je pro nás klíčovým obchodním argumentem, navíc svoje tarify už několik let prezentujeme veřejně v jednoduchých a přehledných cenících bez hvězdiček. Když jsme před lety s veřejnými ceníky přišli, bylo to na českém trhu něco ojedinělého, a možná tomu nebudete věřit, ale dodnes to rozhodně není samozřejmost. A maximální užitek pro nás znamená, že obchodníkovi pomůžeme k co nejvyššímu počtu dokončených plateb. Toho dosahujeme tím, že na platební bráně i platebním terminálu stále rozšiřujeme nabídku platebních metod, takže zákazník zaplatí v jakékoli situaci a pomocí různých zařízení – ať už jde o kartu, bankovní převod, odloženou platbu, nebo v případě terminálu třeba chytrými hodinkami.

Jste nízkonákladová firma v oboru platebních služeb a tlačíte ceny dolů. Jak se vám to podařilo?

Jsme od základů orientováni na efektivitu a vnitřní úspory. Když to řeknu natvrdo, neplýtváme zdroji. Každou investici a její návratnost pečlivě spočítáme, rozmáchlá gesta a bezhlavé vyhazování peněz nejsou naším stylem. Nenakupujeme například předražená softwarová řešení, vše si vyvíjíme sami. Jsme díky tomu flexibilnější, navíc si dovedeme cokoli navrhnout doslova na míru. Díky tomu nabízíme klientům služby, které jsou levnější než u konkurence, a přitom jsme zdravě zisková firma, jež dokáže sama investovat do svého rozvoje.

Je podle vás reálné, že přestaneme hotovost používat úplně?

Přechod k bezhotovostnímu placení je trendem, který pozorujeme v mnoha vyspělých zemích světa. Bezhotovostní platby si z koláče ukrajují čím dál větší díl. Je to ale běh na dlouhou trať, hotovost tu mezi námi ještě pěknou řádku let bude.

Kdo v Evropě preferuje nejvíce hotovostní platby?

Evropa je velmi rozmanitá, zvyklosti zákazníků v ohledu placení se v jednotlivých zemích velmi výrazně liší. Například podle letošní studie společnosti Worldpay celkově platby v hotovosti v Evropě klesly v roce 2023 na polovinu toho, na jaké úrovni byly před pandemií covidu. Pokud jde o největší evropské trhy, hotovost si stále drží celkem vysokou oblibu například v Německu, Itálii, Polsku, Španělsku a v Turecku. V těchto zemích s ní zákazníci v kamenných provozovnách platí častěji než ve 25 % případů, ale také tam podíl hotovosti na platbách celkově klesá.

Říkáte, že přijímání karet ani hotovosti nemá nařizovat zákon. Tedy jste pro současný stav?

Myslím, že regulací, týkajících se placení, je v současnosti až dost. Koncovému zákazníkovi mohou být prospěšné ty, které směřují k co nejvyšší bezpečnosti plateb a k jejich celkovému zjednodušení a zlevnění. Samozřejmě za předpokladu, že jsou dobře implementovány. Pokud ale jde o regulaci přijímání hotovosti nebo karet, jejím zastáncem nejsem. Stát by do této oblasti vůbec neměl zasahovat, rozhodnutí by mělo být čistě na straně zákazníků. Ti si řeknou, jakým způsobem chtějí platit, a podle toho vyhledávají obchodníky. 

Bezhotovostní styk a hotovost je jedna věc. Chystáte se využívat i jiné způsoby plateb jako například kryptoměny, bitcoiny či zlato apod.? Jaké?

Jsme společnost, která má licenci Platební instituce od České národní banky, jsme tedy regulovaným subjektem. V současnosti není v Česku v tomto segmentu připravená legislativa, takže musíme postupovat velmi opatrně. Kryptoměny jsou sexy, ale myslím, že pro ně ještě pro účely běžného placení v e-shopu neuzrál čas. V posledních letech a měsících jsme nabídku platebních metod rozšiřovali o odložené platby, platby na tři splátky bez navýšení nebo splátkový prodej – v tom vidíme větší přínos pro obchodníky i jejich zákazníky.

Jak velký je v době inflace a krize zájem o vaše služby? Jaké máte v tomto ohledu očekávání od letoška?

Zájem o naše služby je setrvalý, a to nás těší. V současnosti máme přes 15 tisíc klientů, spravujeme nejvyšší počet e-shopů na českém trhu. Rosteme přibližně o dva tisíce klientů ročně. Minulý rok jsme zprocesovali platby ve výši 30 miliard korun, letos to vypadá, že bychom se mohli dostat přes 40 miliard. Největší část našich klientů tvoří menší a střední e-shopy, ale významný podíl na objemu plateb má řada velkých klientů. Pokud jde o terminály, obsluhujeme jich dnes přes pět tisíc, to je zlomek trhu. V této oblasti se rozjíždíme. Bereme to tak, že jsme v procesu učení se a průběžného zlepšování, který známe z platební brány. Vnímáme to jako nevyhnutelnou část cesty. Víme ale, že po dokončení všech plánovaných zlepšení a rozšíření nabídky o další typy zařízení budeme mít špičkovou nabídku pro mnohem větší část trhu.

Jak vnímáte odložené platby vy z pohledu popularity mezi spotřebiteli?

V Česku a na Slovensku je stále nejoblíbenější platba kartou, jejím prostřednictvím proběhne na platební bráně zhruba 80 % transakcí. V jejím rámci každým rokem stoupá popularita Apple Pay a Google Pay. Většina ostatních plateb probíhá bankovním převodem. Využití odložených plateb je zatím v Česku spíše okrajové. Nabízejí podobnou funkci jako kreditní karty a zákazníci nejsou tolik ochotní podstupovat proces registrace. My každopádně odložené platby nabízíme stejně jako platby na tři splátky bez navýšení nebo splátkový prodej. Víme totiž, že díky šíři nabídky platebních metod pomáháme obchodníkům k vyššímu počtu dokončených plateb. Jsou i takové obchody, byť jich zatím není mnoho, pro které jsou odložené platby důležitou platební metodou – a my chceme vyhovět i jejich zákazníkům. 

Jak jsou na tom české e-shopy?

Po covidovém boomu zažily několik let poklesu, ten ale považujeme spíše za návrat k normálu. A každopádně se pokles v poslední době zpomaluje až zastavuje. Když se podívám na naše klienty, kteří jsou u nás delší dobu, a můžeme tedy porovnávat, ti stále rostou tempem vyšších jednotek procent. Myslím, že to je hlavně díky tomu, že se v hubenějších letech dokázali přizpůsobit. Zefektivnili svůj provoz, našli si prostor, ve kterém jsou dobří. Daří se především těm e-shopům, které nabízejí vlastní výrobky, jedinečnou expertízu v nějaké specifické oblasti a prvotřídní zákaznickou podporu.

Jaká je vaše vize do vzdálenější budoucnosti?

Předpokládám, že budeme posilovat v segmentu středních a větších e-shopů, kterým nabízíme stejné nebo lepší funkce v porovnání s konkurencí. Rozšiřujeme tým a pracujeme na expanzi na další trhy. S tím souvisí i práce na rozšiřování nabídky platebních metod – jak už jsem říkal, evropský trh je roztříštěný a platební zvyklosti jsou v každé zemi jiné. Před vstupem na nějaký trh je proto potřeba připravit funkcionalitu tak, abychom na něm byli co nejvíce konkurenceschopní.

Děkuji za rozhovor.

Autor: Renáta Lucková

Foto: Poskytnuto Jakubem Ouhrabkou


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama