Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky v 1. čtvrtletí 2022.
Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Žebříčku vůbec poprvé dominovala sociální síť LinkedIn, tuto značku zneužívala dokonce více než polovina (52 %) phishingových podvodů maskovaných za známé značky. Oproti předchozímu kvartálu je to skok o 44 procentních bodů a posun z 5. místa na 1. LinkedIn odsunul z čela žebříčku společnost DHL. Zajímavé je, že na konci minulého roku byl žebříček více vyrovnaný a DHL mělo na prvním místě „jen“ 23% podíl.
Podle reportu kyberzločinci nejčastěji zneužívají značky sociálních sítí, následují přepravní společnosti a technologičtí giganti, jako Google, Microsoft a Apple.
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech v 1. čtvrtletí 2022
- LinkedIn (52 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
- DHL (14 %)
- Google (7 %)
- Microsoft (6 %)
- FedEx (6 %)
- WhatsApp (4 %)
- Amazon (2 %)
- Maersk (1 %)
- AliExpress (0,8 %)
- Apple (0,8 %)
„Kyberzločinci maskují phishing za známé značky a zneužívají aktuální události a trendy, aby zvýšili šanci, že se někdo nachytá. Některé útoky se snaží ukrást data a informace, jiné se naopak snaží infikovat zařízené malwarem. Nejčastěji vidíme napodobování značek sociálních sítí, i když Facebook pro tentokrát vypadl z Top 10. Nejlepší obranou je vzdělávání. Je důležité poznat podezřelé zprávy a věnovat pozornost detailům, překlepům, chybám v názvu domény a jiným varovným signálům. Zejména uživatelé LinkedInu by měli být obzvláště ostražití,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer EE v kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.
Krádeže přihlašovacích údajů
Phishingové e-maily napodobující zprávy LinkedInu se obvykle snaží krást informace o účtu. E-maily jsou v některých kampaních odesílané z adresy „LinkedIn (smtpfox-6qhrg@tavic[.]com[.]mx)“ a útočníci se snaží, aby oběť klikla na škodlivý odkaz, který uživatele přesměruje na podvodnou přihlašovací stránku LinkedIn (https://carriermasr.com/public/linkedIn[.]com/linkedIn[.]com/login[.]php), kde uživatel musí zadat své uživatelské jméno a heslo.
Infikování počítače zlodějským malwarem
V kampaních zneužívajících známou přepravní značku Maersk se útočníci kupříkladu pokoušeli infikovat počítač oběti zlodějským malwarem Agent Tesla. E-mail vypadal velmi věrohodně a vyzýval uživatele ke stažení excelového souboru s informacemi o přepravě zásilky. Při otevření souboru byl systém infikován škodlivým kódem. Agent Tesla je známý spyware zaměřený na krádež citlivých informací a přihlašovací údajů, který dokáže sledovat stisknuté klávesy.
Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:
- Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
- Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
- Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
- Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
- Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
- Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
- Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
- Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
- Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
- Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zprávách a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
- Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.
Foto + Zdroj: Petr Cícha