Nízké náklady a maximální výdělky, na to slyší malí i velcí podnikatelé.
Jak ale co nejvíce ušetřit a nic přitom nezanedbat? Čtěte dále a snižte své výdaje při podnikání.
Podnikatelské náklady a daně
Náklady zahrnují všechny spotřební záležitosti vašeho podnikání – materiály, energie, benzín, služby, poplatky, mzdy, nájemné apod. Když máte firemní náklady nízké, radujete se ihned, pokud naopak vysoké, začnete se usmívat až při podávání daňového přiznání – vysoké náklady na podnikání vám totiž poníží roční zisk a tím i daňovou povinnost vůči státu. Navíc se všechny podnikatelské náklady shrnují do daňově uznatelných položek, které státu odváděnou částku opět redukují. Jestliže si nejste jisti, kolik vaše náklady činí, hned si vezměte tužku a papír. V opačném případě by se vaše společnost mohla objevit na serveru zabývajícím se prodejem firem.
Typy nákladů
Firemní výdaje můžete rozdělit na fixní a variabilní. Variabilní se vztahují k jednotce výkonu – například materiál, ze kterého vyrobíte určitý počet výrobků. Čím více materiálu máte, tím více produktů vyrobíte a následně prodáte. Podobně je tomu u mzdy zaměstnance (čím více zaměstnanců, tím více odvedené práce) apod. Naopak fixní náklady se nevážou k objemu produkce. Svítidla v kanceláři nebo nájemné se neodvíjí od počtu zaměstnanců, kteří dnes dorazili do práce, měsíční poplatek tedy zůstává stejný.
U variabilních nákladů můžete ušetřit, pokud jejich množství jednoduše omezíte. U fixních výdajů musíte přemýšlet do budoucna – výroba nebo služba musí být více efektivní a vy musíte zvyšovat produkci. Fixní náklady se sice nezmění, využijete ale jejich potenciál naplno a následně za stejných podmínek zvládnete vyrobit a prodat více – když vám přijde do práce jeden zaměstnanec, „spotřebuje“ stejně světla jako plná kancelář. Mění se jen míra efektivity.
Praktické tipy
Jestliže své náklady raději snížíte, než abyste na nich ušetřili až na daních, omezte nepotřebné výdaje. Přinášíme vám několik úsporných tipů:
Mějte rozdělené soukromé a firemní peníze na dvou bankovních účtech.
Vždy hledejte ten nejvýhodnější účet, úrok či půjčku.
Musíte opravdu platit nájemné za prostory? Nezvládnete vše s virtuální kanceláří nebo z domova?
Zaměstnejte schopnou účetní, která dokáže legálně snížit váš daňový základ (nebo se dodatečně v účetnictví vzdělejte sami).
Při nakupování nového vybavení kanceláře hledejte zlevněné nebo použité zboží a nákupy si rozmyslete – opravdu potřebujete ten nejnovější notebook?
Vysvětlete situaci zaměstnancům a poproste je o součinnost. Když se každý v kanceláři trochu uskromní, nakonec můžete ušetřit hodně peněz.
Budujte značku své firmy na všech dostupných kanálech – sociální sítě, televize, rádio, noviny i prostor před kanceláří se dají dobře využít.
Spolupracujte se studenty a stážisty. Jsou levní, ambiciózní a zavanou do vaší společnosti svěží vítr.
Mějte přehled o svých výdajích
Snižování nákladů vám pomůže nastartovat podnikání, případně srovnat rozdíl mezi příjmy a výdaji společnosti. Každý podnikatel by měl mít detailní přehled o výši svých variabilních a fixních nákladů – v opačném případě by se mohl brzy potkat s nepříjemnostmi. Vyhnete se jim, pokud si své náklady sepíšete a pokusíte se najít prostor pro úspory.