e-news.cz - kurzy
Reklama

Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

18.06.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

Lidé v dnešní době získávají stále častěji zprávy a informace o zdraví zejména ze sociálních médií, kde názor na danou problematiku mnohdy vzniká na základě spojení několika krátkých zpráv či útržkovitých informací.

Důvěra veřejnosti v tradiční zdroje informací jako jsou masmédia, vládní agentury či zdravotnický systém klesá a online diskuze (na témata přes politiku až po zdraví) se stále více rozděluje a radikalizuje. Právě tyto faktory zároveň představují podhoubí vzniku dezinformací, jež se dovedou velmi rychle šířit a ovlivnit také spotřební rozhodování.
Pandemie COVID-19 nám ukázala, že nedůsledná informační kampaň a převaha dezinformací může mít reálný dopad na rozhodování spotřebitelů také o vlastním zdraví. Konkrétní příklad v tuzemsku představují klienti nízkoprahových center závislí na různých návykových látkách. Dle výpovědí zaměstnanců těchto kontaktních zařízení se řada klientů na základě mylných informací domnívala, že např. alkohol, tabák, marihuana či pervitin působí preventivně proti infekčnímu přenosu. Obecně lze říci, že jakékoliv příspěvky podněcující odpor k rutinnímu očkování mohou vést ke komunitnímu šíření nemocí a příspěvky propagující neúčinnou nebo pochybnou léčbu např. rakoviny mohou zase vést pacienty k tomu, aby se vzdali doporučených lékařských terapií.
Vedle toho, opožděná a naprosto nedostatečná informační kampaň české vlády věnující se vakcinaci obyvatel proti koronaviru, s kterou souvisela také velmi nízká tuzemská proočkovanost, je bezpochyby jednou z příčin relativně vysokého počtu zemřelých českých pacientů v důsledku pandemie a s tím souvisejících vysokých nákladů zdravotního systému (z hlediska úmrtnosti spojené s pandemií si hůře než ČR vedlo pouze Chorvatsko, Maďarsko a Bulharsko).
Efektivní eliminace šířícího se přílivu dezinformací jež mají dopad na oblast veřejného zdraví, vyžaduje odpovídající komunikační strategii, která reaguje na aktuální potřeby či postoje publika a zároveň zohledňuje skutečnost, že lidé nemusejí vždy jednat na základě logického úsudku a racionality. Jinak řečeno, dezinformace totiž nejsou zpravidla založeny na racionálních argumentech, ale spíše na emocionálním, náboženském či jiném podobném podtextu. Proto je velmi obtížné tyto názory vyvrátit pouze ověřenými fakty a logickými argumenty.
MICHAEL FANTA, analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama