Využití e-commerce patří mezi jednu z nejčastějších a vlastně i nejjednodušších forem digitalizace, kterou mohou podniky provést. Během covidové pandemie pak tato forma prodeje nabyla pochopitelně na popularitě a dále se dynamicky rozvíjí.
O tom vypovídá i poslední zpráva Eurostatu. V roce 2021 dosáhly tržby z elektronického obchodu u 19,7 % podniků v EU alespoň 1 % jejich celkového obratu, což bylo o 0,7procentního bodu (p.b.) více než v roce 2020.
Nejvyšší podíl podniků prodávajících online (elektronický prodej tvoří alespoň 1 % jejich celkového obratu) vykázalo Švédsko (36,6 %), následované Dánskem (35,6 %) a Irskem (35,2 %). Naopak nejnižší podíl podniků prodávajících online zaznamenalo Lucembursko (8,6 %), Rumunsko (10,5 %) a Bulharsko (11,5 %).
Nejvyšší nárůst podniků v EU, které uvedly, že jejich tržby z elektronického obchodu dosáhly v roce 2021 alespoň 1 % jejich celkového obratu (ve srovnání s rokem 2020), byl zaznamenán ve Finsku (27,7 %; +4,2 p.b.), Španělsku (29,5 %; +3,7 p.b.) a na Maltě (30,0 %; +3,3 p.b.). Naopak pokles podniků prodávajících on-line (e-prodej alespoň 1 % jejich celkového obratu) byl zaznamenán v Dánsku (35,6 %; -2,7 p. b.), Řecku a Belgii (17,0 %, resp. 28,3 %; oba -2,3 p. b.).
Graf: Podíl podniků s online tržbami tvořících alespoň 1 % jejich obratu
Zdroj: Eurostat
V roce 2021 uvedlo 19,4 % všech podniků v EU, že prováděly online prodej pomocí webových stránek nebo aplikací (webový prodej), a to buď soukromým spotřebitelům (15,6 % podniků v EU) nebo podnikům a vládám (13,1 %). Podniky realizovaly internetový prodej prostřednictvím vlastních webových stránek či aplikace (16,6 %), nebo prostřednictvím elektronického tržiště (8,6 %).
Podle místa, kde se zákazníci nacházejí, prováděly podniky nejčastěji internetový prodej zákazníkům ve své zemi (18,5 % podniků v EU), méně často pak internetový prodej zákazníkům v jiných zemích EU (8,1 %) a ve zbytku světa (4,6 %).
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA