Big Mac Index je cenový index, který byl popsán a publikován časopisem The Economist již v roce 1986 a který se užívá jako neformální ukazatel pro měření parity kupní síly mezi dvěma měnami.
Index ukazuje, do jaké míry směnné kurzy vedou ke stejné ceně zboží v různých státech.
McDonald’s je největší celosvětová síť restaurací, čítající více než 36 000 poboček ve 120 zemích světa. Je to globální firma s celosvětově standardizovanými produkty a právě cena Big Macu je vhodná pro užití ukazatele parity kupní síly.
Jak funguje burgerekonomika?
Parita kupní síly znamená, že směnné kurzy jsou určeny hodnotou zboží, které mohou měny koupit. Rozdíly v místních cenách – v tomto případě Big Maců – mohou napovědět, jaký by měl být směnný kurz. Když ve Spojených státech stojí Big Mac 5 dolarů a v Číně 20 jüanů, směnný kurz by měl být 1 dolar za 4 jüany. Reálný směnný kurz, za který se měny obchodují je ovšem 1 dolar za 6.4 jüany, což znamená 36 % podhodnocení jüanu vůči dolaru. Pomocí burgerekonomiky tak můžeme odhadnout, jak moc je jedna měna podhodnocená nebo nadhodnocená vůči jiné měně.
Big Mac Index a potažmo burgerekonomika si neklade za cíl určovat přesné měřítko měnových rozdílů. Index byl vymyšlen tak, aby se teorie směnných kurzů stala lépe pochopitelnou pro široké masy lidí. Přesto se Big mac Index stal celosvětovým standartem, je součástí učebnic ekonomie a bylo o něm publikováno několik studií.
Bix Max index má mnoho zastánců, avšak také odpůrců. Ti tvrdí, že Big Mac Index je nespolehlivý, protože v chudších zemích budou burgery levnější už jen proto, že náklady na cenu práce jsou nižší. Index proto spíše poukazuje na to, kam by se měly směnné kurzy ubírat v dlouhodobějším měřítku, protože země jako Čína bohatne, ale její budoucí ekonomický růst není zahrnut v dnešním rovnovážném kurzu.
Pro měření parity kupní síly mezi jednotlivými zeměmi je jako doplňkový ukazatel vhodné použít globální standardizovaný produkt, který je široce dostupný. Někdy se také používá tzv. Latté index, který měří paritu kupní síly dle kávy latté ze Starbucksu a mnoho dalších indexů, které měří paritu kupní síly prostřednictvím globálně dostupných spotřebních statků.
JANA PŘIBYLOVÁ, analytička Liberálního institutu, zabývá se ekonomikou Jižní Ameriky a obchodními vztahy mezi Evropou a Jižní Amerikou
Foto: Pixabay
Zdroj: Jana Přibylová