Až devadesát tři procent Čechů ve věku mezi 18 a 69 lety již nakupuje na internetu. Na tento trend reagují i obchodníci, kteří si ve stále větší míře pořizují platební brány a svým zákazníkům tak umožňují využívat jejich služby také online.
E-shopy navíc během koronavirové pandemie pomohly řadě z nich udržet jejich podnikání. Podle dat ČSOB se během loňského roku zvýšil objem e-commerce transakcí o více než padesát procent.
Především vlivem opakovaných lockdownů docházelo vloni také ke strmému navyšování počtu platebních bran mezi obchodníky. Podle dat ČSOB šlo o meziměsíční nárůsty o dvacet procent, přičemž mezi zářím a říjnem byl tento nárůst dokonce sedmdesát procent. Obchodníci tak reflektují rostoucí požadavky spotřebitelů na platby kartou, podle dat společnosti Mastercard v roce 2020 bylo již padesát čtyři procent plateb realizováno bezhotovostně a toto číslo mohlo být ještě mnohem vyšší (až sedmdesát tři procent), kdyby zákazníci u každého pátého obchodníka nenaráželi na nemožnost platit kartou. Dramatické nárůsty online nákupů šly ruku v ruce s růstem preference bezhotovostních možností plateb i na internetu, což se odrazilo v propadu preference platby na dobírku. Zatímco v roce 2019 byl způsob platby hotovostí kurýrovi nejoblíbenějším způsobem platby pro třicet osm procent populace, v roce 2020 už to tak bylo pouze pro dvacet dva procent lidí.
„Nárůst e-commerce je v posledním roce skutečně nebývalý. Za poslední rok se zvýšil objem e-commerce transakcí našimi platebními kartami o více než padesát procent, za dva roky o více než 110 procent, v současnosti tedy dosahujeme více než dvojnásobně vyšších objemů než v roce 2019. Dříve jsme v tomto ohledu meziročně rostli maximálně o třicet procent,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.
Obchodníci přecházejí do online prostředí
ČSOB, největší banka v Česku, co se objemu spravovaných peněz týče, za letošní rok eviduje dvacet tři procentní nárůst klientů platících online. Ve srovnání s rokem 2019 jde o nárůst dokonce šedesát procent. Obecně v dlouhodobějším horizontu rostou více domácí e-commerce transakce, oproti těm zahraničním. Tento nárůst souvisí s pandemií a s tím spojeným faktem, že spousta domácích firem nově nabízí možnost koupit si zboží online.
Během prvních pěti měsíců letošního roku si podle údajů ČSOB platební bránu aktivovaly nejčastěji hotely a penziony, služby pro domácnost a obchody se sportovními potřebami. „Naši zákazníci nejčastěji využívají aktivaci platební brány nebo Plateb na míru, díky kterým zákazníkům či obchodním partnerům zašlou vygenerovaný platební odkaz, čímž eliminují chyby vznikající při manuálním zadávání plateb. Placená částka jim je, na rozdíl od některých konkurenčních poskytovatelů, připsána do druhého dne,“ doplňuje Petr Hauba, výkonný manažer útvaru Acquiring a E-commerce ČSOB.
Přijímat karty může každý
Obchodníci, kteří si dosud platební bránu nepořídili, mají nyní možnost si o ni zažádat na půl roku zdarma, a to v rámci projektu Česko platí kartou. Vyzkoušejí si tak bez závazku, jaké výhody jim přinese a jak na ni budou reagovat jejich zákazníci.
Podle dat z webu ceska-ecommerce.cz aktuálně počet e-shopů v Česku dosahuje téměř čtyřicet dva tisíc a podíl e-commerce zaujímá na celkovém maloobchodním obratu až 13,5 procenta. Zvyšují se také nároky na rychlejší a bezpečnější online platby. Obrat v oblasti e-commerce se jen za první pololetí roku 2021 pohyboval přes 100 mld. korun. Přičemž do konce roku by to měl být až dvojnásobek.
Foto: Pixabay
Zdroj: Československá obchodní banka, a.s.