e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi s obchodníky nejraději komunikují přes e-mail, sílí i sociální sítě

01.07.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Češi s obchodníky nejraději komunikují přes e-mail, sílí i sociální sítě

 „Dobrý den, mám na vás dotaz.“ Tuto větu použil snad každý zákazník, který se někdy obrátil na obchodníka s žádostí o radu při výběru zboží, jeho reklamaci nebo vrácení. Jaký komunikační kanál Češi nejraději volí, pokud potřebují od obchodníka poradit či s ním chtějí řešit nějaký problém? A jak do toho dnes zasahuje umělá inteligence?

V rozsáhlém Spotřebitelském průzkumu, který připravila marketingová agentura Acomware spolu se společností Ipsos a Zásilkovnou, měli mimo jiné respondenti vybrat tři nejvíce preferované kanály, přes které nejraději pokládají e-shopům, či obchodníkům různé dotazy. Do žebříčku Top 3 komunikačních kanálů se tak dostal e-mail, telefonní kontakt a chat.

Nejraději a nejčastěji český zákazník vyhledává komunikaci s obchodníkem formou e-mailu, tento způsob komunikace preferuje 74 % respondentů. Hned za e-mailem vede v žebříčku komunikačních kanálů telefonní kontakt, třetím nejoblíbenějším je živý chat s operátorem na webu.  

Toho, že je e-mailová komunikace oblíbeným komunikačním kanálem jak pro dotazy směřované na obchodníka, tak i pro komunikaci směrem od obchodníka k zákazníkovi, mohou dnes firmy efektivně využít nejen v komunikaci, v práci se zákaznickými daty, ale i v samotné péči o zákazníka. 

„Stěžejní kompetencí dnešní digitální doby je umění udržet zákaznická data z různých komunikačních kanálů v přehledné a použitelné podobě, a tím včas reagovat na potenciální nebezpečí ‚nespokojeného‘ zákazníka, který svým negativním feedbackem může podlomit důvěryhodnost vašeho podnikání,“ říká David Vurma, CEO marketingové agentury Acomware.cz.

Proto dnes stále více firem poptává a integruje takzvané Customer Data Platformy (platformy zákaznických dat). Právě ony totiž v reálném čase umožňují pracovat se zákaznickými daty. Data jsou k dispozici na jednom místě, platformy v reálném čase podávají informace o chování zákazníka a evidují i druh komunikace, tedy přes jaký komunikační kanál byl zákazník osloven (například e-maily, SMS, papírové dopisy). Rovněž je lze využívat i pro výzkumy spokojenosti, pro získávání a upřesnění zpětné vazby například připojením call centra, nebo přes ně připravovat automatizované personalizované kampaně dle konkrétního chování zákazníka. 

Jak si vedou sociální sítě?

„Průzkum ukázal, že komunikaci s obchodníky přes sociální sítě rádo využívá 25 % respondentů, u mladší generace je podíl dokonce větší, ve věkové skupině 25 až 34 let tento komunikační kanál preferuje až 35 % lidí. Co se týče spojitosti se vzděláním, lidé s vysokoškolským vzděláním méně spoléhají na telefonický kontakt a podstatně více oceňují webový formulář,“ uvádí Václav Stříteský z Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze, která se na průzkumu podílela po metodické stránce.

Dá se očekávat, že v oblasti sociálních sítí budou tato čísla narůstat i nadále. „Je to hlavně díky tomu, že rok od roku rostou samotné prodeje přes sociální sítě, a to nejen na Facebooku. Svůj boom jako prodejní kanál zažívá i TikTok. Firmy by na tento fakt měly včas reagovat a být na to ve svém marketingovém mixu připraveny. U mnoha našich klientů jsme letos v porovnání s loňským rokem zaznamenali nárůsty tržeb právě přes sociální sítě, u některých až 30 %,“ doplňuje trend v oblasti sociálních médií šéf kreativní agentury Blueglue Pavel Paradýs.

Kartami zamíchá umělá inteligence

Podle spotřebitelského průzkumu lidé zatím moc nepreferují automatickou konverzaci s robotem na webu (chatbotem), vyhledává ji pouze 13 % respondentů. 

Často docházelo k situacím, kdy obchodník nasadil jednoduché chatboty naprogramované na několik nejčastějších scénářů. Ve chvíli, kdy se zákazníkův požadavek scénáři vymkl, odkázal ho chatbot na infolinku. Odpovědi byly navíc mnohdy příliš obecné a formální, takže si zákazník v okamžiku, kdy potřeboval vyřešit svůj dotaz nebo problém, připadal odbytý a jeho frustrace narůstala.

S umělou inteligencí a chatovacími roboty typu GPT, však může být vše jinak. „Chatovací roboty dokážou konverzaci simulovat tak, aby působila jako mezi dvěma skutečnými lidmi. Program navíc může pracovat, jak s předem naučenými odpověďmi, tak využívat strojové učení a vytvářet odpovědi na míru. Lze tak očekávat zcela novou generaci chatbotů či virtuálních asistentů, kteří pomohou nejen s průběhem objednávky nebo vrácením zboží, ale například i s výběrem vhodného zboží přesně dle požadavků zákazníka. Dnes tak firmy (ať už malé, střední, či velké) pochopily, že se pro ně automatizace v oblasti komunikace stává nevyhnutelnou,“ myslí si Vurma. 

S umělou inteligencí má již nyní bohaté zkušenosti skupina Packeta, majitel přepravní společnosti Zásilkovna. 

„Ve využívání umělé inteligence v komunikaci se zákazníkem vidíme velkou budoucnost. Již v roce 2021 jsme spustili inteligentní voicebot, který dokáže mluvit se stovkami zákazníků najednou. Ti tak nemusejí čekat na lince, protože voicebot na jejich požadavek reaguje okamžitě. Výrazně nám pomáhá zvládat například obrovský nápor hovorů v předvánoční sezóně. Z našeho testu vyplývá, že 85 % zákazníků obsloužených výhradně voicebotem je s jeho odpovědí spokojeno. Samozřejmě mohou naši zákazníci ke komunikaci využívat všechny další dostupné komunikační kanály. Uvědomujeme si, že naše cílová skupina je široká a každému vyhovuje jiný způsob komunikace,“ říká Helena Kodýmová, Head of Customer Experience skupiny Packeta.

Spotřebitelský průzkum probíhá pravidelně již několik let od roku 2014, tentokrát byl realizován mezi více než 1 000 respondenty ve věkové kategorii 15+ let napříč celou ČR. Zjišťoval především postoje k nakupování na internetu a v  kamenných prodejnách, hlavní motivace a bariéry při nákupech, požadavky na komunikaci s e-shopy i dopravci či zájem o technologické novinky při nakupování online. Průzkum vznikl za spolupráce marketingové agentury Acomware, přepravní společnosti Zásilkovna, lídra v oblasti výzkumu společnosti Ipsos a FPH VŠE.

Foto: Pixabay

Zdroj: Narrative Media PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama