Zájem Čechů o tématiku důležitosti kvalitního vzdělávání se během pandemie koronaviru výrazně zvýšil. Devět z deseti obyvatel Česka je toho názoru, že povolání učitele je pro společnost velmi důležité, ale pouze sedm z deseti si myslí, že je dostatečně oceňované.
Šedesát devět procent populace nepovažuje náš současný vzdělávací systém za dostatečný pro přípravu stávající generace žáků a studentů na jejich budoucnost. Vyplývá to z aktuálního výzkumu postoje Čechů k Cílům udržitelného rozvoje (SDGs), který zrealizovala výzkumná agentura Ipsos ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti. Jeho výsledky také ukazují, že se v Česku zvedlo povědomí o SDGs. Dle letošní Zprávy o udržitelném rozvoji je Česká republika 12. na světě v naplňování SDGs.
Z průzkumu vyplývá, že o Cílech udržitelného rozvoje, jež jsou mezinárodně známé také pod zkratkou SDGs (vychází z anglického termínu Sustainable Development Goals), někdy slyšela více jak polovina populace. Alespoň základní informace o nich má dvacet devět procent, což představuje mírný nárůst oproti loňsku. O něco lépe je na tom mladá generace: padesát osm procent mladých o SDGs už někdy slyšelo a třicet pět procent má základní informace. Vyšší znalosti o SDGs mají lidé s vysokoškolským vzděláním (sedmdesát procent).
Na téma Cíle udržitelného rozvoje byla nejčastěji zaznamenána komunikace ze strany nevládních organizací (čtyřicet procent). Oproti minulému roku také vzrostla komunikace ze strany firem a soukromého sektoru (třicet sedm procent). „Těší mě, že se v Česku rok od roku daří zvyšovat povědomí o SDGs. Ostatně sami na tom dost intenzivně pracujeme a SDGs veřejnosti přibližujeme celý rok prostřednictvím nejrůznějších aktivit. Mám radost i z toho, že je Česká republika dle poslední vydané Zprávy o udržitelném rozvoji dvanáctá na světě v naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN, ačkoli se jedná o mírný pokles oproti loňsku,“ říká Lucie Mádlová, ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Pandemie prohloubila nerovnosti ve vzdělání a zlepšila digitální dovednosti
Cíl Zdraví a kvalitní život je dlouhodobě pro lidi osobně nejdůležitějším cílem (třicet devět procent). Na druhém místě je Důstojná práce a ekonomický růst (dvacet pět procent). Oproti loňsku vzrostla důležitost cíle Kvalitní vzdělání (dvacet dva procent). „Je vidět, že pandemie koronaviru a s ní související opatření jako je uzavírání škol a distanční výuka, dostala do popředí také téma vzdělávání. Dlouhodobě také roste podíl lidí, kteří apelují na českou vládu, aby se tématu kvalitního vzdělávání věnovala přednostně,“ říká k výsledkům Markéta Kneblíková, autorka výzkumu Ipsos.
Šedesát devět procent dotazovaných Čechů není přesvědčeno o tom, že současný školní vzdělávací systém v ČR připravuje stávající generaci žáků a studentů na jejich budoucnost v dostatečné míře. Devět z deseti Čechů považuje povolání učitele za velmi důležité. Pouze 4 z 10 jsou ale přesvědčeni o tom, že je toto povolání společností dostatečně oceňované. Sedm z deseti Čechů nesouhlasí s tím, že současný školní vzdělávací systém v ČR připravuje stávající generaci žáků a studentů na jejich budoucnost v dostatečné míře.
Češi se shodují, že pandemie koronaviru prohloubila nerovnosti ve vzdělání, a že je v zájmu všech, aby proti nim stát aktivně bojoval. Třetina populace (třicet jedna procent) řadí nerovnosti ve vzdělání pro děti mezi závažné nerovnostmi, se kterými se ČR potýká. Ve světě je v tomto situace obdobná (třicet dva procent). Za největší nerovnosti Češi považují nerovnosti na základě příjmu (šedesát procent), s odstupem pak nerovnosti mezi generacemi (třicet pět procent). Pozitiva pandemie naopak respondenti vidí v rozvoji digitálních dovedností na školách.
„Úroveň učitelů, nerovnosti ve vzdělávání, regionální rozdíly a další palčivé problémy skutečně nejsou adresovány dostatečně, protože politické strany zjevně necítí dostatečný tlak ze strany voličů. A tak můžeme i v tomto průzkumu vidět, že sice je učitelské povolání považováno za společensky vysoce důležité, ale zároveň nedostatečně ohodnocené a nepříliš prestižní. Apel z toho vyplývající je jednoduchý: Bez kvalitního vzdělávání se neobejdeme, k tomu je ale třeba vyvíjet potřebný tlak na politické strany,“ říká expert na problematiku vzdělávání Bohumil Kartous.
Na vzdělání se letos zaměřuje i doprovodná kampaň Cen SDGs
Právě vzdělávání je ústředním tématem doprovodné kampaně k letošnímu ročníku Cen SDGs, které budou slavnostně vyhlášené už ve čtvrtek 16. září. O udržitelnosti připravila Asociace společenské odpovědnosti vzdělávací cyklus – Akademii SDGs. Neméně zajímavá je také online Hra za lepší svět, která má za cíl (nejen) dětem zábavnou formou přiblížit Cíle udržitelného rozvoje (dostupná je na www.hrazalepsisvet.cz). U příležitosti Evropského týdne udržitelného rozvoje 20. září pak v nakladatelství Albatros vydá knihu pro děti„Mia a svět“ od autorek Barbary Nesvadbové a Lucie Mádlové s výpravnými ilustracemi od Renáty Fučíkové, Zuzany Mulíčkové a Evy Bartošové. Autorské čtení z knihy proběhne již v sobotu 18. září v zahradách Černínského paláce, které budou v rámci zábavného odpoledne s názvem Hry za lepší svět otevřeny široké veřejnosti.
Foto: Pixabay
Zdroj: Nedori