Takřka každý pátý Čech neplatí za služby či zboží včas. Z toho navíc dvaačtyřicet procent spotřebitelů neplatí dluhy záměrně.
Zákazníci z České republiky se tak řadí mezi nejméně poctivé v Evropě. Pozdě platícím tuzemským spotřebitelům trvá splacení účtů v průměru čtrnáct dní. Češi své jednání nejčastěji vysvětlují aktuálními finančními problémy a zapomnětlivostí. Naopak nejzodpovědnější jsou při splácení závazků Němci. Vyplývá to z průzkumu platební morálky mezinárodní inkasní agentury EOS KSI ve více než třech tisících firem z šestnácti evropských zemí.
Češi své pozdní platby v 67 procentech případů odůvodňují aktuálními finančními problémy a ve 40 procentech špatnou pamětí. Co se týká podílu lidí neplatících za zboží a služby záměrně, v letošním roce se Česká republika řadí mezí země s nejméně poctivými zákazníky v Evropě, když nám sekundují Belgie (43 procent), Řecko (45 procent) a Rumunsko (50 procent). Naopak nejzodpovědnější jsou v tomto ohledu s deseti procenty Němci.
Jednatel EOS KSI Vladimír Vachel uvedl, že se zákazníky, kteří se tímto způsobem vyhýbají odpovědnosti za dluhy, se setkávají stále častěji a tento trend v posledních letech zaznamenávají napříč celou Evropou. „Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 procent dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. Počet nepoctivých spotřebitelů oproti loňskému roku narostl o téměř 90 procent,“ sdělil Vachel a doplnil, že 11 procent českých firem nemá standardizovaný proces vymáhání dluhů. „Firmy by nezaplacené účty neměly podceňovat. Čím později je s klienty řeší, tím menší šance na zaplacení mají.“
U významné části lidí v České republice je neplacení závazků v řádném termínu zapříčiněno krátkodobými finančními problémy. Přes dvě třetiny českých spotřebitelů nejsou schopny platit včas, protože v době splatnosti mají nedostatek financí. Podobně jsou na tom Slováci, kde se jedná o 68 procent dlužníků. Se závažným dlouhodobým nedostatkem financí se v České republice potýká 47 procent lidí s dluhy. V tomto ohledu jsou na tom nejhůře obyvatelé Ruska a Belgie, kdy nadměrné dluhy či insolvence zatěžují shodně 62 procent občanů. Naopak nejlépe si vedou v rámci krátkodobých i dlouhodobých finančních problémů němečtí a chorvatští zákazníci.
Skupina EOS provedla průzkum ve 3 200 firmách z 16 evropských zemí, kdy v každé zemi bylo dotazováno 200 firem na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy na tamním trhu.