e-news.cz - kurzy
Reklama

Digitalizace soukromého a veřejného sektoru

17.11.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Digitalizace soukromého a veřejného sektoru

Za jiskru, která zažehla rychlý nárůst poptávky po digitální transformaci, lze bezpochyby označit pandemii COVID-19. Právě během této bezprecedentní krize se ukázalo, že přesun řady ekonomických činností do digitálního prostředí je užitečným nástrojem zachování alespoň části našeho běžného života.

Digitalizaci tak lze považovat za potenciální nástroj pro zvládání dalších kritických situací, které mohou nastat v budoucnu.  

Druhým uváděným důvodem je pak často zvýšení efektivity podniků a zároveň snížení nákladů, které vzniknou v případě zavedení těchto nových technologií a postupů. To v konečném důsledku povede ke zvýšení konkurenceschopnosti celé ekonomiky a k hospodářskému růstu.

Argument pandemie, ale i hospodářského růstu však opomíjí jednu zásadní skutečnost, která v konečném důsledku vychází z nesprávného chápání cílů a nastavení podmínek digitální transformace. Touto skutečností je rozdílná výkonnost soukromého a veřejného sektoru při přizpůsobování se změnám, shromažďování informací a efektivní práci s nimi. Jedná se tedy o další z mnoha podob problému ekonomické kalkulace. 

Ostatně empirický příklad rozdílné výkonnosti státu a soukromého sektoru v oblasti digitalizace byl patrný již během pandemie. I přes počáteční problémy způsobené prudkým nárůstem poptávky se digitální platformy dokázaly krizové situaci poměrně rychle přizpůsobit. Komunikační platformy jako Zoom, Google meet a Microsoft Teams byly v prvních dnech kvůli vysokému počtu účastníků poměrně často přetížené, ale netrvalo dlouho a tento problém se podařilo vyřešit. A nejen že byl vyřešen, nová situace dokonce donutila tyto platformy inovovat a vytvářet nové funkce, aby zlepšily kvalitu služeb a získaly tak zákazníky v konkurenčním boji.

Dalším zářným příkladem je rozvoj e-commerce a doručovacích služeb, bez nichž by bylo velmi obtížné se během výluky obejít. I zde zpočátku trvalo poměrně dlouho, než se samotné zboží dostalo ke spotřebiteli, a samotné webové stránky byly často přetížené. Někteří obchodníci neměli k dispozici ani tento nástroj. Rychle se však rozšířil mezi naprostou většinu firem a byl dále inovován a rozvíjen.

Stát však nebyl zdaleka tak rychlý a inovativní. Jeho kroky a snahy o digitalizaci služeb během pandemie (a dokonce i po ní) lze označit za velké selhání, což je v naprostém kontrastu s výkonem soukromého sektoru. Pouhým přesunem již existujících služeb a platforem, zejména těch, které se týkaly komunikace se státem (podávání různých žádostí nebo předkládání dokumentů), jakož i placení transakcí se státem (podávání daňových přiznání a dalších poplatků), se některým vládám dosud nepodařilo digitalizovat ani na této základní úrovni. Srovnáme-li to s tím, jak rychle dokázal soukromý sektor digitalizovat možnost vzájemné komunikace a transakcí, jedná se skutečně o tristní výsledky. 

Nyní, po skončení pandemie, je digitalizace vnímána jako jeden společný proces, jako celek. Skutečnost však nemůže být tomuto tvrzení vzdálenější. Digitalizace soukromého sektoru a digitalizace veřejného sektoru jsou dva odlišné procesy a jejich efektivita je také velmi rozdílná, jak ukazuje příklad pandemie. Chybným důsledkem vyplývajícím z homogenního vnímání digitalizace je pak misionářský přístup státu v procesu této transformace. Stát, tentýž stát, který v digitalizaci zaostával, nějakým zázrakem nabyl představy, že snad může soukromý sektor usměrňovat a radit mu, kam má investovat své peníze. Tento misionářský přístup by měl být vzhledem k výše uvedeným skutečnostem vyměněn za více observační přístup, kdy se stát bude od soukromého sektoru spíše učit a přenechávat digitalizaci v jeho rukou než se snažit ji přímo kontrolovat.

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama