e-news.cz - kurzy
Reklama

Jan a Jana Večerkovi: Nemovitosti jsou čím dále více atraktivním investičním aktivem

14.03.2022, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Jan a Jana Večerkovi: Nemovitosti jsou čím dále více atraktivním investičním aktivem

Sourozenci Jan a Jana Večerkovi stojí u zrodu české platformy – startupu BrikkApp, která propojuje tradiční realitní odvětví s online světem. Aplikace BrikkApp nabízí a zprostředkovává kolektivní investování do nemovitostí v různých zemích Evropy. Jedná se přitom o bytové i komerční objekty, za kterými běžně stojí jiné nemovitostní platformy. „Crowdfunding v oblasti nemovitostí je rychle se rozvíjející odvětví s velmi rychlým růstem,“ dodávají Večerkovi.
Rozhovor se sourozenci JANEM A JANOU VEČERKOVÝMI, zakladateli startupu BrikkAPP – zprostředkování kolektivního investování do nemovitostí v různých zemích Evropy.
Jak vznikl nápad na startup BrikkApp? Co a kdo stojí za jeho úspěchem?
Okolo našeho druhého projektu – Coding Bootcamp Praha – se nám podařilo vytvořit silný technický tým. Díky této příležitosti jsme získali prostor se věnovat i dalším startupovým nápadům a propojit zkušenost Honzy s tradičním realitním odvětvím a online světem.  Aktuálně je v Evropě více než 160 nemovitostních crowdfundingových platforem a pro běžného uživatele je tento trh nepřehledný, a to především při investování mezinárodně. Řekli jsme si, že se zaměříme na celý trh a vytvoříme platformu, kde uživatel najde všechny potřebné informace o realitních příležitostech, může je porovnat a později investovat do několika platforem prostřednictvím jedné aplikace.
Jak se vám podařilo dostat projekt do světa? Měli jste investora?
Ano, v roce 2020 jsme do projektu získali investici, kterou jsme využili primárně na vývoj aplikace, marketingové aktivity a rozšíření týmu. Z investice jsme vyčerpali cca dvě třetiny prostředků.
Kde všude v současnosti působíte?
Aktuálně lze agregovat nemovitosti z České republiky, Rakouska, Německa, Nizozemí, Velké Británie a Baltských zemí. Naším cílem je nabízet příležitosti platforem z regionů, které mají stabilní investiční prostředí, a tím redukovat investiční riziko našich investorů. Z tohoto důvodu se soustředíme na uvedené země.
Váš startup pomáhá kolektivně investovat do nemovitostí a spolupracuje se zprostředkovateli po celém světě. Jak je možné kolektivně investovat? A přeshraničně?
Proces je přímočarý. Nejprve se investor zaregistruje a následně ověří svou identitu. Jakmile jsou tyto kroky úspěšně dokončené, v rámci našeho investičního prostředí dostane přehled veškerých investičních příležitostí, které aktuálně nabízíme. Po nahrání peněz do peněženky je možné začít investovat. Vše běží online a je pouze na investorovi, zda zvolí projekt v ČR či zahraničí. Investování probíhá již od malých částek 100 EUR pro EUR projekty a 1 000 CZK pro CZK projekty.
Jaké jsou výhody a rizika kolektivního investování? Do jakých druhů nemovitostí lze takto investovat?
V rámci realitního crowdfundingu se investuje do dvou základních typů investičních příležitostí: ekvita a dluh. V případě ekvity se investor stává kapitálovým investorem (akcionářem) ve společnosti, která vlastní příslušnou nemovitost. V případě dluhových investic, investor půjčuje peníze projektové společnosti, která má na starosti příslušný projekt. Technicky tak investor „participuje na výnosu z realitního projektu“. Na základě investičních příležitostí, které jsme analyzovali (více než 10 000 projektů) je zhruba 85 % příležitostí dluhových a zbytek kapitálových. Na BrikkApp aktuálně nabízíme pouze dluhové investování.
Jak si vede crowfunding do nemovitostí doma a ve světě? Kde je nejvíce rozšířen?
Crowdfunding v oblasti nemovitostí je rychle se rozvíjející odvětví s velmi rychlým růstem. V České republice je to stále malé a relativně neznámé odvětví, alespoň ve srovnání s velkými zeměmi eurozóny (VB, Francie, Německo atd.) a Spojenými státy. Ve srovnání s mnoha východoevropskými zeměmi však Česká republika roste rychlým tempem.
Realitní crowdfundingové investice v rámci České republiky nabízí již 8 různých společností. Pro srovnání, ve Spojeném království existuje přibližně 30 platforem. Již byly proinvestovány stovky milionů korun a odvětví je nadále věnována zvýšená pozornost.
Celosvětově jsou zdaleka největším trhem Spojené státy americké, kde již byly do crowdfundingu nemovitostí investovány desítky miliard USD.
Je crowfunding regulován EU? A speciálně v oblasti realit? Je to hrozba nebo příležitost?
Na konci roku 2020 bylo přijato nové EU regulace crowdfunding, které sjednocuje požadavky na crowdfundingové platformy v celé Evropě. Je to opravdu velký impuls k zavedení stejných mechanismů crowdfundingu a souvisejících registrací společností. Je to velká příležitost pro rozvoj celého odvětví crowdfundingu jako celku. Aktuálně probíhá implementace této regulace do našeho právního rámce.
Na co si je potřeba dát pozor při investování do nemovitostí? Jaké jsou nejčastější omyly a chyby? Je možné investovat do nemovitostí online?
Investování do nemovitostí je velmi široký pojem. Prvotním možností je, že investujete do konkrétní nemovitosti a stáváte se jejím vlastníkem, a tím pádem na Vás přecházejí veškerá práva a povinnosti s tím související. Výhodou zde je, že máte nemovitost pod Vaší kontrolou, ale jsou s tím spojená rizika související s provozem a údržbou nemovitosti. Zároveň pro většinu investorů je kapitálově nedostupné diverzifikovat své investice do více projektů. Druhou možností je, že vkládáte prostředky do nemovitostních projektů jako investor. Výhodou je, že starosti související s nemovitostí za Vás obstarává majitel projektu a vy jste pozici finančního investora. V této oblasti je řada možností, které začínají u neveřejného investování do developerských projektů, pokračuje přes realitní fondy až po nemovitostní crowdfunding. Podstatou crowdfundingu je, že online platforma propojuje subjekty poptávající financování s investory.
Jak významně ovlivňuje pandemie trh investic do nemovitostí?
Bezprostřední dopad v březnu 2020 byl ten, že se trh na několik měsíců prakticky zastavil. Nikdo nevěděl, jak bude vypadat budoucnost. Všichni si mysleli, že ekonomika jde dolů, že bude nezaměstnanost, a že tudíž nikdo nebude chtít investovat a nebudou žádné projekty. Po této jednoměsíční nebo dvouměsíční pauze si lidé uvědomili, že i přes útlum se budou stavět nové budovy, rekonstruovat a realizovat další projekty, takže od léta 2020 se tok nových projektů začal vracet.
Trh si vede dobře, a to i přes případ několik platforem, které musely pozastavit některé své investiční příležitosti.
Skvělým příkladem je Španělsko, kde bylo crowdfundingově financováno mnoho projektů, například turistických apartmánů, které nyní nevytvářejí žádné cashflow. To znamená, že takové projekty musí být pozastaveny, případně prodlouženy. To se investorům samozřejmě nelíbí, protože to znamená, že nedostanou své peníze zpět v původně plánovaném termínu.
Ve Spojeném království v létě změnil úřad Financial Conduct Authority předpisy pro dluhopisy a minidluhopisy, což znamenalo, že některé platformy musely ukončit nebo pozastavit svou činnost. To však neznamená, že investoři přišli o své peníze. Mohou samozřejmě dokončit ty příležitosti, které jsou na platformách nabízeny. Nemohou však nabízet nové příležitosti.
Změnily se nároky a požadavky klientů od počátku pandemie? Kdo nejvíce kupuje nemovitosti a jaké?
Na základě dat jsou nemovitosti čím dále více atraktivním investičním aktivem. V rámci pandemie došlo k bezprecedentnímu růstu cen nemovitostí. Tento trend je zřejmý ve všech segmentech trhu nemovitostí – počínaje rezidenčními nemovitostmi, dále komerčními a v neposlední řadě pozemky. Na základě dat je vidět, že poptávka tuzemských subjektů neustále roste. Zároveň je zajímavým trendem, že čeští investoři si čím dál tím více pořizují nemovitosti v zahraničí.
Jaké jsou ceny nemovitostí v Praze a v ČR ve srovnání se světem?
Z většiny trhů vidíme jasný trend, kdy ceny rostou rychleji než příjmy obyvatelstva, což snižuje dostupnost vlastního bydlení. Když budu mluvit z vlastní zkušenosti, tak když jsem dokončil studium, tak koupit si menší byt v širším centru Prahy bylo sice drahé, ale pořád dostupné. V dnešních cenách je pro většinu absolventů vysoké školy toto naprosto mimo realitu. Obecně vidím příčinu v kombinaci dlouhodobě nízkých úroků a masivním uvolnění měnové politiky a fiskální politiky. Obrovské množství levných peněz se přelilo do cen aktiv a způsobuje nedostupnost vlastního bydlení. V perspektivě aktuální inflace a množství neustále rostoucího množství peněz uloženého na bankovních účtech, nevidím v dohledné době prostor pro změnu tohoto trendu.
Jaké jsou trendy na trhu nemovitostí v roce 2022? Kam se budou ubírat dál?
Nejsilnějším faktorem, který ovlivňuje trh nemovitostí, je aktuálně vysoká inflace v kombinaci s rostoucími úrokovými sazbami, a dále aktuální krize v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajině. Na jedné straně tyto nejistoty způsobují další tlak investorů na ukládání volných prostředků do bezpečných aktiv. V opačném směru působí rostoucí úroky, které způsobují nedostupnost financování. Realitní crowdfunding do značné míry řeší mnoho těchto problémů.
Jakým směrem se váš startup bude ubírat dál?
Pro letošní rok máme několik cílů. Prvním je neustále rozšiřovat množství partnerů se kterými spolupracujeme. Dále připravujeme několik nových funkcionalit pro naše investory na naší platformě. První je možnost automatického investování a následně přidání možnosti sekundárního obchodování. Jakmile bude EU crowdfundingová regulace implementována do českého práva, budeme o tuto licenci žádat.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Janem a Janou Večerkovými
Zdroj: Renáta Lucková
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama