e-news.cz - kurzy
Reklama

Polovina Čechů bezmyšlenkovitě přijímá všechny cookies. Tři čtvrtiny z nich neví, k čemu slouží

04.06.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Polovina Čechů bezmyšlenkovitě přijímá všechny cookies. Tři čtvrtiny z nich neví, k čemu slouží

Češi přesně neví, co jsou cookies. K čemu tyto digitální soubory slouží, ví jen čtvrtina uživatelů (dvacet šest procent).

Dubnový průzkum společnosti Behavio pro Avast (LSE:AVST) dále ukázal, že celá polovina domácí populace dá při návštěvě webu automaticky souhlas ke sběru a případnému poskytování veškerých přístupných informací třetím stranám. Lidé tedy takzvaně „přijmou vše“. Přitom sami tuší, že se nemusí jednat o pozitivní záležitost. Otevřít téma ve společnosti chce i herec Martin Kraus, který spolu s Avastem natočil komediální minisérii o dopadech internetových sušenek na soukromí běžných lidí.
Z průzkumu dále vyplynulo, že s cookies má spojenou neutrální až negativní emoci 83 % respondentů a jen 17 % je vnímá pozitivně. Češi neznají rizika, která se s bezmyšlenkovitým přijímáním cookies pojí. Vítězí u nich pohodlí, protože nejčastějším důvodem pro přijetí všech cookies je úspora času (31 %).
Cookies jsou malé datové soubory, které si navštívený web uloží ve vašem prohlížeči a které přináší pozitiva i rizika. Mezi praktické výhody patří situace, kdy při příští návštěvě už nemusíte znovu volit preferovaný jazyk, zjednodušuje se případná registrace, nemizí zboží z košíku,” vysvětluje profesor Michal Pěchouček, technický ředitel Avastu a vedoucí AI Centra na FEL  ČVUT.
S cookies mohou být spojená i rizika. Nepoučení uživatelé mohou dát souhlas se sběrem údajů, které daný web nepotřebuje, a může je následně poskytovat třetím stranám, jako jsou rozsáhlé reklamní sítě, které s těmito daty nemusí vždy pracovat profesionálně či eticky.
Po sušenkách nejvíce sahají ti, co jsou pořád online
Podle průzkumu polovina dotázaných většinou klikne na přijmout vše, jakmile se lišta s cookies na webu objeví. Nejčastěji proto, že se na web chtějí dostat co nejrychleji (31 %), stránkám důvěřují (20 %) nebo je navštěvují opakovaně (18 %). Někteří (31 % dotázaných) si dokonce myslí, že zamítnutí cookies způsobí, že daný web nebude možné vůbec zobrazit. To by se ale v případě, že je web nastavený dobře, stávat nemělo. Web by měl sbírat pouze technické cookies – ty, které jsou nutné pro jeho fungování.
Další možností je cookies zamítnout, což ale dělá jen 9 % lidí, a jde většinou o ty, kteří o nich něco ví. Téměř polovina (41 %) těch, kteří cookies neznají, neví, jak je zamítnout.
Osvěta je v tomto ohledu klíčová, protože poučený člověk dokáže prohlédnout některé mýty pojící se s cookies. Řada Čechů a Češek, přesněji 29 % z nich, se například domnívá, že cookies web zpomalují a podle 7 % dokonce je mohou infikovat virem. „Skutečným rizikem cookies může být vnucování obsahu či sledování polohy uživatelů, určitě ne to, že se daný web vůbec nenačte nebo bude zpomalený. Na webových stránkách si můžete vybrat, jaké údaje s nimi chcete sdílet, v ideálním případě si navíc toto nastavení web zapamatuje a při opětovných návštěvách ho není nutné opakovat,” vysvětluje Pěchouček.
Možnost volby máme, stačí ji využít
Lidé nemusí vědět vše, stačí když nebudou přijímat automaticky vše a bezmyšlenkovitě sdílet své údaje se všemi weby. „Kvalitně zpracovaný web se zobrazí, i pokud cookies přijmete jen v nezbytné míře. Navíc mezi weby můžeme dělat rozdíly a to, co někde povolíme, můžeme jinde zakázat. Zkrátka i pokud jde o cookies, máme možnost volby,” uzavírá Pěchouček. „Své soukromí mohou chránit i pomocí bezplatných nástrojů, jako je prohlížeč Avast Secure Browser nebo rozšíření prohlížeče Online Security & Privacy.“
Společnost Avast je globálním lídrem v oblasti digitálního zabezpečení a ochrany soukromí všech lidí v online světě bez rozdílu, a proto je jeho cílem také vzdělávání veřejnosti. Na základě zjištění nejen z tohoto průzkumu proto Avast připravil od června celospolečenskou osvětovou kampaň Muž, který povolil vše. Do kampaně se zapojil i herec Martin Kraus a jejím cílem je vysvětlit Čechům a Češkám, jak cookies fungují, v čem jsou prospěšné, ale také to, jak se vyhnout rizikům a chránit si své soukromí na internetu.
Tipy, jak si chránit své soukromí online

  1. Když vám webová stránka nabídne upravit nastavení cookies, využijte toho. Pro většinu uživatelů je nejlepší nechat zapnuté pouze nezbytné cookies, tedy takové, které stránka nutně potřebuje k správnému fungování. Váhat příliš nemusíte ani nad zapnutím preferenčních cookies, do kterých patří jazyk nebo přibližná poloha uživatele. Naopak můžete odmítnout marketingové cookies, které ovlivňují reklamy, které se vám zobrazí, dle sesbíraných dat.
  2. Zvažte používání prohlížeče, který automaticky blokuje cookies třetích stran. Jde o sledovací kódy pocházející z jiných stránek, než které právě navštěvujete. Díky nim mohou inzerenti napříč stránkami sledovat vaše chování online a upravit podle něj reklamy, které se vám zobrazí.
  3. Pravidelně mažte cookies v prohlížeči. Váš prohlížeč tak bude fungovat rychleji. Jakmile však stránku opět navštívíte, znovu si cookies uloží, proto je dobré mazání vždy po čase zopakovat. Pokud chcete, aby si prohlížeč vaše cookies vůbec nepamatoval, můžete použít anonymní režim.
  4. Zkuste použít software nebo prohlížeč s funkcí proti online sledování. Tyto programy vyhledávají a blokují sledovací kódy, včetně cookies. Kromě toho dokážou uživatelům ukázat, které weby je sledují a jaké technologie k tomu používají. Tyto funkce nabízí např. bezplatný prohlížeč Avast Secure Browsernebo program Avast Anti-Track. Pokud nechcete měnit svůj oblíbený prohlížeč, vyzkoušejte rozšíření prohlížeče Avast Online Security & Privacy, které za vás také pošle žádost zprostředkovatelům reklamy, aby přestali používat vaše data.

Foto: Pixabay
Zdroj: dfmg
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama